W środę (15 marca) w Światowy Dzień Konsumenta Zachodniopomorski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej po raz czwarty przyznał certyfikaty „Przedsiębiorca przyjazny konsumentom”. Certyfikat ten ma na celu wyróżnienie i jednocześnie podziękowanie tym przedsiębiorcom, którzy mają wolę polubownego rozstrzygania spraw z konsumentami i aktywnie uczestniczą w organizowanych przez Inspekcję Handlową mediacjach oraz w rozprawach przed Stałym Polubownym Sądem Konsumenckim.
Uroczystość odbyła się w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Certyfikaty otrzymało 10 przedsiębiorców: "CCC" S.A., Józef Michalak, "Kazar Footwear" Sp. z o.o., "Deichmann Obuwie" Sp. z o.o., Bogusława Szczepińskiego - "Polo", Wiesław Dudziak - Firma Handlowa "XL", Maciej Szarłata i Piotr Szarłata "Multisport" s.c., "KRM (Poland)" Sp. z o.o., Krzysztofa Butrym i Marcina Jakszuk - "Bergen" s.c. oraz Stefan Pisula FH "Genetic".
- Pozasądowe procedury rozstrzygania sporów zajmują znaczące miejsce wśród innych procedur prawnych służących rozwiązywaniu sporów konsumenckich - zwraca uwagę Bata Manios, rzecznik WIIH w Szczecinie. - Bez wątpienia wpływ na to mają podstawowe cechy tych procedur: dostępność, prostota i praktycznie brak kosztów.
Na taki sposób bezpłatnego rozstrzygania sporu muszą zgodzić się wszyscy uczestnicy. W mediacji nie ma przegranych, wypracowane porozumienie jest sukcesem obu stron przy zachowaniu dobrych relacji. W przypadku sądownictwa polubownego, jeśli obie strony wyrażą na to zgodę, istnieje możliwość zakończenia sporu ugodą, a w ostateczności wyrokiem.
Jak dodaje rzecznik Inspekcji Handlowej, wyróżnieni certyfikatami przedsiębiorcy należą do grona tych przedsiębiorców, którzy doskonale te idee znają i dzięki temu konsumenci mają możliwość skorzystania z polubownych procedur.
(gan)
Na zdjęciu: Wyróżnieni za przyjazną postawę wobec konsumentów przedsiębiorcy odebrali w środę certyfikaty w Urzędzie Wojewódzkim.
Fot. Ryszard PAKIESER