Od poniedziałkowego poranka (29 stycznia) szczecinianie korzystający z komunikacji miejskiej na prawobrzeżu w praktyce oswajają się z nowa siatką połączeń autobusowych. Po licznych poślizgach inwestycji wreszcie miasto uruchomiło część drogową pętli przy ul. Turkusowej, gdzie przez prawie dwa i pół roku - po ukończeniu pierwszego odcinka bezkolizyjnej trasy od Basenu Górniczego w ten rejon prawobrzeża - dojeżdżały tylko tramwaje. Teraz w tym miejscu pasażerowie mają do dyspozycji tramwaje trzech linii i możliwość przesiadki do autobusów siedmiu linii.
O godzinie 4.52 z pętli Turkusowej odjechał pierwszy autobus. Na inaugurację nowej siatki połączeń na pasażerów czekały mały poczęstunek w postaci darmowej kawy lub herbaty i bezpłatna, ale tylko z tej okazji i w pierwszym dniu nowa toaleta. Na budynku toalety - jak zauważyliśmy - widnieje szczegółowa instrukcja jak z niej korzystać, włącznie z informacją o sposobie uiszczenia opłaty z użyciem jakich monet. Na próżno jednak szukać podstawowej informacji, ile wynosi odpłatność za skorzystanie z tego przybytku.
Od rana w poniedziałek na pętli można było spotkać pracowników Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, których zadaniem była pomoc we wskazywaniu podróżnym odpowiedniego autobusu lub dogodnej trasy przejazdu. Rozdawali też ulotki informacyjne, mapki z nową siatką komunikacyjną oraz specjalnie przygotowane i wydrukowane książeczki z kompletem rozkładów jazdy tramwajów i autobusów wszystkich linii. Będą się tam pojawiać jeszcze przez kolejnych kilka dni.
O zapowiadanych zmianach i nowej siatce połączeń informowały szczegółowo wszystkie szczecińskie media, a do wszystkich mieszkańców prawobrzeża - wedle zapewnień przedstawicieli ZDiTM - z wyprzedzeniem, czyli jeszcze przed uruchomieniem pętli dla autobusów - miały być rozesłane pakiety z mapkami i informacjami, by o nowej siatce połączeń. Taki zestaw miał trafić do każdej skrzynki pocztowej. Okazuje się, że nie wszędzie one dotarły.
- Gdybym sama odpowiednio wcześnie - po przeczytaniu materiałów prasowych - nie dowiedziała się o tych zmianach, to mogłabym tak sobie czekać na taki komunikat. Żadna taka przesyłka do mojej skrzynki nie trafiła. Może ja nie mieszkam na prawobrzeżu - zastanawiała się jedna z mieszkanek osiedla Majowego, którą spotkaliśmy na pętli w drodze do pracy na lewobrzeże.
Pierwszego dnia po wprowadzeniu zmian - na co zwracali uwagę podróżni - były też kłopoty z synchronizowaniem komunikatów na tablicach LED, będących częścią centralnego systemu zarządzania komunikacją, których zadaniem jest wyświetlanie i uaktualnianie godzin odjazdu tramwajów i autobusów poszczególnych linii. Zastrzeżenia części z nich dotyczą także samej lokalizacji wyświetlaczy. Tylko jeden z nich, ten ustawiony przy chodniku przy dojściu do peronów tramwajów od strony nasypu z bocznicą kolejową, wskazuje na godziny odjazdów zarówno tramwajów, jak i autobusów. Co sprawia, że tylko przy przesiadce z autobusu, zatrzymującego się na jednym z dwóch peronów dla wysiadających, tym bliżej toalety i przejścia na jej wysokości, pasażer ma możliwość sprawdzenia, o której godzinie ma najbliższy kurs tramwaju bądź autobusu danej linii. Kiedy autobus podjeżdża na stanowisko bliżej placu manewrowego, skąd np. do tramwajów droga dojścia jest krótsza, na taką informację o najbliższych odjazdach pasażer już liczyć nie może.
Mimo że pętla została oddana dopiero co do użytku, to widać na niej wciąż niedoróbki, m.in. zdewastowane już, rozjechane i nadal nieuporządkowane pasy urządzonych wcześniej trawników, które rozdzielają chodniki i powstałe tam ścieżki rowerowe, czy już złuszczoną niemal w całości warstwę niebieskiej farby, która ma wyróżniać miejsca postojowe dla aut osób niepełnosprawnych na ogólnodostępnym parkingu łącznie na 54 samochody. Oprócz dwóch automatów biletowych działa też kasa biletowa w budynku dyspozytorni.
Do pętli Turkusowa – nie licząc innych zmian, jakich dokonał ZDiTM w siatce komunikacyjnej na prawobrzeżu i w połączeniach tej części Szczecina z lewobrzeżem – kursują teraz autobusy siedmiu zwykłych linii dziennych: 71 na osiedle Słoneczne z nawrotem przez rondo Ułanów Podolskich, 91 (tylko w godzinach szczytu w dni powszednie) przez osiedle Słoneczne i dalej ul. Pomorską do Zakładów Mięsnych, 54 do Kijewa, 55 (w szczytach tylko w dni powszednie) na osiedle Bukowe przez ul. Lnianą, 65 przez osiedla: Zdroje, Bukowe, Słoneczne z nawrotem do ronda Ułanów Podolskich, 84 przez osiedle Słoneczne, rondo Ułanów Podolskich, dalej do osiedli Zdroje, Bukowe i Kijewa oraz 79 przez Zdroje i dalej do osiedli: Słoneczne, Majowe, Kijewa, Płoni Śmierdnicy i Jezierzyc.
Jak wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka miasta ds. dróg i transportu miejskiego, pasażerowie, którzy mają bilety okresowe, w tym kwartalne, zakupione przed 18 stycznia, mogą korzystać z komunikacji miejskiej w relacjach, jakie były dotąd w siatce połączeń, czyli po starej trasie danej linii, jak też nowej trasie linii, na którą bilet został zakupiony. Jest także możliwość zwrotu biletu, bez ponoszenia opłaty manipulacyjnej. Dodatkowych informacji udzielają pracownicy kas ZDiTM. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK