Nowy most kolejowy na Regalicy w Podjuchach będzie funkcjonalny i nowoczesny. Inwestycja ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym i dla polsko-niemieckiej akcji lodołamania. W ubiegłym tygodniu podpisano porozumienie pomiędzy Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Dotyczy ono przygotowania dokumentacji projektowej za ok. 3 mln zł.
Porozumienie umożliwi przebudowę mostu kolejowego na linii Wrocław – Szczecin, czyli na tzw. Nadodrzance. Zdemontowane zostaną trzy przęsła i podpory obiektu. Nieco na północ od nich powstanie nowa, wzmocniona konstrukcja, która zapewni sprawny ruch pociągów na najbliższe dziesięciolecia. Prace przewidują budowę drugiego toru o długości 300 metrów z siecią trakcyjną. Zwodzone przęsło o długości ok. 17 m, wpisane do rejestru zabytków, będzie zachowane.
Budowa nowego mostu kolejowego wraz z infrastrukturą towarzyszącą to zadanie z Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW) – „Przebudowa mostów w celu zapewnienia minimalnego prześwitu” – finansowanego przez Bank Światowy oraz Bank Rozwoju Rady Europy. Realizatorem zadania będzie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie.
– Inwestycja realizowana przez Wody Polskie i PKP PLK ma strategiczne znaczenie dla żeglugi w Szczecińskim Węźle Wodnym – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie PGW Wody Polskie. – Prace zapewnią większy prześwit mostu, zostanie on wyniesiony na wysokość ok. 6,2 metra ponad poziom tzw. wielkiej wody żeglownej, co jest istotne dla zwiększenia działań mających na celu ochronę przeciwpowodziową w Szczecinie i skuteczne prowadzenie polsko-niemieckiej akcji lodołamania.
Na przebudowę mostu od wielu lat czekają armatorzy żeglugi śródlądowej (towarowej i pasażerskiej) oraz ich kontrahenci. Awaryjność zwodzonego przęsła mocno bowiem utrudnia transport Odrzańską Drogą Wodną.
Wartość projektu to 328 milionów złotych, z udziałem na poziomie ok. 110 mln ze strony PKP PLK.
Prace projektowe za ok. 3 mln zł wykona firma Sweco Polska. Dokumentacja ma być gotowa do końca tego roku. Wykonanie przebudowy planowane jest do 2023 roku.
Przypomnijmy, że to nie pierwsze porozumienie Wód Polskich i PKP PLK. Pod koniec 2019 roku podpisano umowę na przebudowę granicznego mostu kolejowego na Odrze między Polską a Niemcami w ciągu linii Tczew – Kostrzyn (wraz z infrastrukturą kolejową). Obiekt będzie miał wysokość zapewniającą sprawną komunikację na rzece, dostosowaną do V klasy żeglowności według wymogów europejskich. Przebudowa tego obiektu również ma strategiczne znaczenie dla sprawnego zapewnienia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego mieszkańcom Pomorza Zachodniego. ©℗
Elżbieta Kubowska
Na zdjęciu: Porozumienie podpisali: dyrektor szczecińskiego RZGW Marek Duklanowski i Ryszard Magdziak z PKP PLK.
Fot. Ryszard Pakieser
Wizualizacje: RZGW Szczecin