Nadrabianie straconego czasu, ale inwestycja i tak w poślizgu. Mowa o największej z realizowanych od początku tego roku inwestycji komunikacyjnych w Szczecinie – przebudowie ostatniego z odcinków ul. Arkońskiej do al. Wojska Polskiego oraz całego układu drogowego w rejonie ich skrzyżowania z ul. Władysława Szafera, gdzie oprócz ronda budowany jest nowy odcinek trasy tramwajów.
Jak już informowaliśmy, finał tej inwestycji – według pierwotnych zapisów umowy między miastem i spółką Eurovia Polska, wykonawcą – miał nastąpić latem przyszłego roku, a dokładnie do 22 lipca 2019 r., przy wcześniejszym zobowiązaniu oddania do użytku samego ronda jeszcze przed Bożym Narodzeniem, do 22 grudnia tego roku. Daty ukończenia robót zostaną jednak przesunięte. W przypadku budowy ronda u zbiegu al. Wojska Polskiego z ulicami Arkońską i Szafera Eurovia i zatrudniane przez nią firmy jako podwykonawcy dostaną o pół roku dłuższy termin na jego urządzenie, tj. do 30 lipca 2019 r. Finał całej inwestycji ma nastąpić z końcem października 2019 roku.
– Aneks do umowy dotyczący wydłużenia terminów na realizację zadania powinien być zawarty w najbliższych dniach – informuje Piotr Zieliński z biura prasowego szczecińskiego magistratu.
Po miesiącach przestoju w listopadzie ponownie – po wprowadzeniu i zatwierdzeniu korekt w dokumentacji projektowej – wznowione zostały roboty przy poniemieckim wiadukcie. Na początek w ostatnich kilku dniach skute zostały pozostawione wcześniej betonowe części odkrytej starej konstrukcji podtrzymywanej przez filary.
Na odcinku ul. Szafera, obecnie nieprzejezdnym dla autobusów linii 80 (dla tych urządzono objazd ulicami Szafera, Jarzyńskiego i al. Wojska Polskiego do wjazdu nową częścią powstającego ronda w ul. Arkońską), trwają rozbiórki starego pasa jezdni, a w obrębie przyszłego ronda prowadzone są wykopy pod montaż nowych instalacji, w tym wodociągowej i kanalizacyjnej.
Wzdłuż przebudowywanego odcinka jezdni al. Wojska Polskiego w kierunku centrum, od wysokości kortów tenisowych i toru kolarskiego do przecinającego ją zjazdu do zajezdni, szykowana jest nowa podbudowa pod nią i w pasie nowego odcinka torowiska. Równolegle montowane są szyny i zalewane betonem gotowe już fragmenty torów wraz z elementami rozjazdu tramwajowego we wszystkich kierunkach w pasie torowiska, które znajdą się na centralnej wyspie ronda, a będą rozchodzić się we wszystkich kierunkach i relacjach w prawo, w lewo i na wprost.
W ostatnich trzech tygodniach, gdy sprzyjała aura, drogowcom z Eurovii udało się dokończyć wylewanie pierwszych warstw asfaltowej nawierzchni na odcinku głównej jezdni ul. Arkońskiej od wysokości stadionu KS Arkonia do miejsca tuż przed pętlą tramwajów linii nr 3 i 10, gdzie częściowo widać już zarys nowych przystanków.
Rejon samej pętli przebudowa czeka już po Nowym Roku. W styczniu planowane jest ich wycofanie stamtąd w związku z kolejnym etapem robót i uruchomienie na czas inwestycji autobusów.
Niemal w całości gotowy jest parking przy lesie, naprzeciwko stadionu. Trwają tam ostatnie prace brukarskie, częściowo wyłożone są też płytami pasy chodników po obu stronach jezdni i wylane asfaltem fragmenty drogi dla rowerów. Szykowana jest podbudowa odcinka chodnika wyniesionego ponad jezdnię od strony stadionu. Najmniej zaawansowane są te prace na odcinkach chodników i pasa dla rowerów przyległych do wiaduktu, gdzie też mają być urządzone nowe zejścia schodami na leśny odcinek ul. Wincentego Pola biegnący od Syrenich Stawów do Arkonki. Podobnie jest na odcinku dawnego duktu na skraju lasu od pętli w kierunku stadionu w pasie wyniesionego ponad poziom nowej jezdni pobocza. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK