Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Prezydent Krzystek udostępni dane szczecińskich wyborców?

Data publikacji: 23 kwietnia 2020 r. 19:22
Ostatnia aktualizacja: 04 maja 2020 r. 00:49
Prezydent Krzystek udostępni dane szczecińskich wyborców?
 

Czy prezydent Szczecina wyda Poczcie Polskiej spisy wyborców w celu przeprowadzenia wyborów korespondencyjnych? Nie należy odpowiadać na te anonimowe e-maile – apeluje Związek Miast Polskich.

REKLAMA

E-maile z instrukcją, jak przekazać wrażliwe dane, Poczta Polska rozesłała w nocy ze środy na czwartek. Od samorządowców żąda: numeru PESEL, kodu pocztowego, miejscowości, dzielnicy, ulicy, numeru domu, numeru mieszkania, imienia, drugiego imienia, nazwiska, drugiego nazwiska, województwa, powiatu, gminy. Podstawą do udostępnienia takich danych mają być przepisy drugiej tzw. tarczy antykryzysowej.

Zwykły e-mail zamiast oficjalnej korespondencji

Co zrobi prezydent Szczecina? Czy udostępni dane szczecińskich wyborców?

"Do dziś nikt nas nie zwolnił z organizacji normalnych wyborów. I tego się trzymamy przestrzegając prawa. Chcę dodać, że wszyscy zostaliśmy postawieni w tej samej sytuacji. Każe się organizować wybory na nie wiadomo jakich zasadach, a do tego wbrew woli mieszkańców, których mamy reprezentować. Analizujemy tę dziwną sytuację. Nie wyobrażam sobie, abyśmy mieli udostępniać jakiekolwiek dane na podstawie zwykłego maila" – napisał Piotr Krzystek, prezydent Szczecina na swoim profilu na Facebooku.

– Ze strony Poczty Polskiej w środku nocy, ok. godz. 2.30 wpłynął jedynie zwykły e-mail, który ze względu na formę trudno nawet uznać za oficjalną korespondencję. Nawet weryfikacja autentyczności tej wiadomości jest utrudniona choćby przez brak podpisu elektronicznego lub niewykorzystanie platformy ePUAP – stwierdził Dariusz Sadowski z Centrum Informacji Miasta Szczecin.

Dodaje, że w tej chwili jedynym oficjalnym pismem w tej sprawie jest wyjaśnienie z Państwowej Komisji Wyborczej.

Zdaniem PKW wszystko zgodnie z prawem?

– Zgodnie z ustawą z 16 kwietnia 2020 roku o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenieniem się wirusa operator wyznaczony w rozumieniu ustawy z 25 listopada 2012 roku – prawo pocztowe po złożeniu przez siebie wniosku w formie elektronicznej otrzymuje dane z rejestru PESEL bądź z innego spisu lub rejestru będącego w dyspozycji organu administracji publicznej, jeżeli dane te są potrzebne m.in. w celu wykonania obowiązków nałożonych przez organy administracji rządowej. Dane te przekazywane są operatorowi wyznaczonemu, w formie elektronicznej, w terminie nie dłuższym niż dwa dni robocze od dnia otrzymania wniosku. Przepis ten upoważnia operatora publicznego do żądania wydania danych ze spisu wyborców – tłumaczy PKW.

Zaznacza jednak, że w jej ocenie podstawą do wydania danych ze spisu wyborców przez gminę może być wyłącznie wniosek podpisany podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do reprezentowania wyznaczonego operatora.

– Do wniosku powinna być dołączona kopia rozstrzygnięcia organu administracji rządowej o nałożeniu na operatora obowiązku, z którym wiąże się konieczność pozyskania danych ze spisu wyborców – dodaje PKW.

Związek Miast Polskich krytykuje

Ale Związek Miast Polskich podkreśla w swoim komunikacie, że nie obowiązuje jeszcze ustawa o powszechnych wyborach korespondencyjnych – jest w Senacie. I ani Kodeks wyborczy ani inna ustawa nie przewidują udziału poczty przy organizacji wyborów.

– W związku z anonimami od Poczty Polskiej o udostępnienie nowego rejestru spisu wyborców informujemy, że art. 99 ustawy z 16 kwietnia nie zawiera dyspozycji do żądania sporządzenia takich dokumentów. Wiele miast informuje nas, że otrzymały anonimowe e-maile od spółki Poczta Polska mające charakter wniosku o udostępnienie danych dotyczących tzw. wyborów korespondencyjnych. Wnioski de facto dotyczą sporządzenia nowego rodzaju rejestru zawierającego w określonym układzie dane z różnych źródeł, które pozostają w dyspozycji urzędów miast. Oczywiście sporządzenie takiego zestawu danych wg podanego wzoru będzie wymagać wielu tygodni pracy. Poza tym spis wyborców jest dziś zdefiniowany w rozporządzeniu zupełnie inaczej niż to, co chce pocztowy anonim. Art. 99 ustawy z 16 kwietnia nie zawiera dyspozycji do żądania od nas sporządzania nowych rodzajów dokumentów zawierających chronione dane osobowe w nowym, specyficznym układzie. Nie należy odpowiadać na te anonimowe e-maile, co wprost wynika z załączonego Komunikatu PKW. Nawet gdyby Poczta Polska wystąpiła w przyszłości z prawidłowym wnioskiem o takiej treści jak dotąd, nie należy sporządzać żadnych nowych spisów. Art. 99 nie daje nikomu prawa do żądania sporządzania nowych rejestro-spisów – stwierdził Andrzej Porawski, dyrektor Biura Związku Miast Polskich.

Organizacje obywatelskie o wyborach

Zdaniem kilku organizacji obywatelskich póki ustawa o wyborach korespondencyjnych nie została przyjęta, Poczta Polska nie jest organizatorem wyborów, a polecenia premiera nie mogą być podstawą przetwarzania list wyborców.

Sieć Obywatelska Watchdog Polska, Fundacja Panoptykon, Helsińska Fundacja Praw Człowieka i Fundacja im. S. Batorego zaapelowały do wszystkich przedstawicieli administracji samorządowej o działanie zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami i powstrzymanie się od przekazania Poczcie Polskiej danych zawartych w spisach wyborców.

- Ustawa o wyborach korespondencyjnych nie została jeszcze przyjęta, co oznacza, że na ten moment Poczta Polska nie bierze udziału w ich organizacji. Poczta Polska łamie prawo, żądając danych. Złamią je także samorządowcy, jeśli te dane przekażą bez podstawy prawnej – tłumaczy Szymon Osowski, prezes Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska.

- To oznacza, że Poczta Polska działa na podstawie decyzji premiera, który wezwał Pocztę do podjęcia przygotowań do przeprowadzenia wyborów”. Jednak w demokratycznym państwie decyzje Prezesa Rady Ministrów nie są samodzielnym źródłem prawa. Premier nie może dowolnie powierzać Poczcie Polskiej zadań wiążących się z przetwarzaniem danych osobowych obywateli i ingerencją w ich prywatność – komentuje Wojciech Klicki z Fundacji Panoptykon. 

- Zgodnie z art. 51 ust. 5 Konstytucji RP zasady i tryb gromadzenia oraz udostępniania informacji określa ustawa. Oznacza to, że tylko w drodze ustawy można zobowiązać organy administracji do przekazywania innym podmiotom danych osobowych – komentuje dr Paweł Litwiński, specjalista z zakresu ochrony danych osobowych

Organizacje podpowiadają też obywatelom, żeby wzięli sprawy w swoje ręce. Mogą zadzwonić do urzędu gminy z pytaniem, czy przekazano Poczcie Polskiej spis wyborców. Jeśli okaże się, że tak – zażądać od Poczty usunięcia tych danych, a o naruszeniu zawiadomić Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. ©℗

(dar)

Fot. Facebook

REKLAMA

Komentarze

Uczciwy
2020-05-04 00:33:31
Wilejuki, Hanysy i wszystkie inne farbowane lisy, uświadomcie to sobie w końcu, że ziemie odzyskane to nie radzieckie (mała Moskwa) czy niemieckie (alt Reich), to są polskie ziemie a Polska to Polacy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@krotko
2020-04-27 10:19:25
"pan doktor prawa..." raczej - bezprawia !!!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Znawcy beretowi
2020-04-25 22:58:37
Jak narazie nie ma prawa udostępniać danych dopiero jak wszystko wróci z senatu do sejmu pod głosowanie. A w obecnej chwili to przestępstwo Pisowskie ciemnoty.!!! A jeszcze jedna wypowiedź matoła, skąd jesteś i kim skoro mówisz "KWIK polactwa" jak mniemam to jakiś mongoł. I jeszcze jedno doktor prawa Duda-chyba parodia prawa jaką studiował i skończył na kolanach.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Dumny
2020-04-25 13:39:47
Kodziarze i inni totalsi wyrywają sobie włosy z łbów, a wybory Prezydenta Dudy i tak odbędą się 10 maja, bo tak chce nasz Umiłowany Prezes Państwa, Zbawca Narodu i Ojczyzny. A jęsli tak chce Nasz Prezes to i my, prawdziwy naród, też tego chcemy.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
hako
2020-04-25 12:24:56
Ale się namnożyło tych pisowskich troli. Jak można mieć tak wyprane mózgi?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ehh
2020-04-25 08:42:11
Pisowcy możecie naszego Prezydenta pocałować w dudę
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
eris
2020-04-24 20:15:54
Pan Prezydent Piotr Krzystek ma 30 dni żeby odpowiedzieć na to pismo, czyli odpowiedź może wysłać w dniu 24 maja 2020 r.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
PiS się zagonił w kozi róg
2020-04-24 20:14:04
No to już wiadomo, że wybory w maju się nie odbędą.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
krotko
2020-04-24 20:02:36
Panie Krzystek niech pan nie boi się gróźb oszalałych targowiczan,resztowki kodziarek i ubywateli PRL.Wybory się odbeda pomimo kwiku tego polactwa.W pierwszej rundzie z nokautujaca przewaga zostanie PAN DOKTOR PRAWA ANDRZEJ DUDA PREZYDENTEM RP PO RAZ DRUGI.CZY TO JASNE KODZIARKI?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ha, ha, ha!!!
2020-04-24 19:30:17
To pierwszy przypadek w historii, że obywatele walczą o to, aby NIE GŁOSOWAĆ. Na pewno wyznawców PiS wzruszy ten gest i zagłosują na Kidawę. Róbcie tak dalej a PiS będzie rządził kolejne 100 lat. Na razie ma już dwie kadencje w Sejmie a wy matołki obwiniacie wszystkich dookoła zamiast ruszyć dupę od telewizora i pójść zagłosować. Kandydatka wzywająca swój elektorat do bojkotu wyborów? To jakiś k..wa żart, czy prowokacja? Jarek nie mógł sobie wymarzyć większych głupoli w opozycji. W poniedziałek po wyborach zapewne pomyślicie "JAK TO MOŻLIWE???"
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Viola
2020-04-24 19:23:04
Dasz Piotrek, dasz. Jak nie Ty, to da komisarz a wtedy koniec Twojej kariery...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Jarun
2020-04-24 18:52:48
Piotruś bojaźliwy zawsze był...spokojnie. Widać to po zaangażowaniu w walce z koronawirusem.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
nie radzę Panie Prezydencie
2020-04-24 18:47:23
Ujawnienie danych RODO - kara do 10 milionów euro
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
kasia
2020-04-24 18:41:16
Jerzeli podasz moj adres i pesel jestes skonczony niewychoc na Miasto
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Spokojnie
2020-04-24 18:41:10
Od daty otrzymania pisma Prezydent ma 30 dni na ustosunkowanie się do niego i na pewno to zrobi.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do hermenegildy
2020-04-24 18:25:37
Możesz Panu Prezydentowi Krzystkowi skoczyć sprzedajna reżimowa parówko. Tu jest Szczecin nie Moskwa. Pozywaj sobie swojego Putina.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Hermenegilda
2020-04-24 18:19:56
Sama przekaż poczcie swoje dane. Reszta Szczecinian nie wyraża na to zgody.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kidawa
2020-04-24 17:26:29
Jak by miała poparcie 50%, to wybory mogły by sie odbyć nawet dzisiaj...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
HogoFogo
2020-04-24 15:17:28
Zagorzałym kibicom wydaje się, że jedynym sposobem aby nie przegrać meczu jest zamknąć drużynę przeciwną w szatni lub schować piłkę. Ale co się odwlecze, to nie uciecze...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Hermenegilda
2020-04-24 15:11:09
Panie Krzystek jeżeli poczta nie otrzyma moich danych i moich bliskich spotkamy się w sądzie nie daruję tego
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Dorota
2020-04-24 14:58:43
Panie Krzystek jeżeli poczta otrzyma moje dane i moich bliskich spotkamy sie w sadzie nie daruje tego
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
#dumny
2020-04-24 14:58:04
Całuj mnie w dudę dumny
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
SromotnikBezwstydny
2020-04-24 13:31:10
Połowa mojej rodziny zameldowanej u mnie wyjechała 3-4 lata temu do pracy w róznych częściach świata.... Kaczory przyniosą do mnie ich papiery wyborcze???? Co mam z nimi zrobić??? Nadto, ja nie zgadzam się na przekazywanie moich danych kasjerkom na poczcie przez magistrackich pie.rdzi.stołków!!! Jeśli to zrobią, zaskarżę p.Krzystka do sądu!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Dumny
2020-04-24 13:04:56
Każdy, kto próbuje uniemożliwić przeprowadzenie wyborów Prezydenta Dudy w dniu 10 maja br. winien liczyć się z konsekwencjami. Opornych samorządowców należy zastąpić komisarzami rządowymi. Naród będzie pamiętał, kto rzuca kłody pod nogi i jest przeciw Polsce.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
hoho
2020-04-24 12:57:31
Ale tu prawników!!! Mamy prawo iść na wybory i oddać głos lub nie iść!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Panie Prezydencie
2020-04-24 12:11:37
Proszę natychmiast tą sprawę zgłosić do prokuratury. Ktoś najprawdopodobniej próbuje wyłudzić dane osobowe mieszkańców Szczecina.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Jarun
2020-04-24 11:46:39
Aż taki głupi to Krzystek nie jest. Wie, że władza PiS-u skończy się prędzej czy później, a jego będą ciągać po sądach. I po co ta służalczość wobec władzy?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Adam
2020-04-24 11:34:32
Jeżeli samorządy przekażą te dane.To dopiero zacznie się handel danymi osobowymi ! Nie zdziwcie się jak okaże się że wzięliście kredyt bez swojej wiedzy i będziecie go spłacać a Pis wam nie pomoże !
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do @Tyle
2020-04-24 11:15:25
Mylisz się. Od marca 2020 r. z momentem ogłoszenia specustawy koronawirusowej trwa w Polsce stan nadzwyczajny. Wybory w maju zgodnie z Konstytucją nie mogą się odbyć.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Aneta
2020-04-24 10:23:02
Dziś od rana tylko w naszym województwie już 30 nowych zarażeń koronawirusem. Ten kto planuje przeprowadzanie w maju jakichkolwiek wyborów jest zwykłym zbrodniarzem.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Tyle
2020-04-24 10:19:10
Tyle twojego co se naklickash... nie ma stanu nadzwyczajnego (Art 228 KRP) bo groziłoby to kolejną rezolucją różnych ciał EU i wpisywałoby się w narracje totalsów o tym ze PiS chce wprowadzić dyktaturę jak Orban... Opozycja nie daje wyboru PiS i zmusza do przeprowadzenia wyborów... (nie, nie jestem wyborca PiS i nie zagłosuje na Dudę).
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Mirek
2020-04-24 10:16:52
„Lewacki bełkot.....” naprawdę jesteś taki głupi(a), czy tylko udajesz?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Krótko
2020-04-24 09:59:30
Wyborów i tak nie będzie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Dorota
2020-04-24 09:37:37
Dorota Jezeli przekaze Pan mohe dane i mojich bliskich spotkamy sie w sadzie 2020-04-24 09:04:45 -- Dorotko, jak Prezydent Szczecina nie przekaże danych to inni pozwą go do sądu o pozbawienie prawa wyborczego :))) A tak w ogóle po 30.o4.2020 Pan Piotruś będzie MUSIAŁ przekazać dane :))
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Mirek
2020-04-24 09:30:37
„Lewacki bałkot....” naprawdę jesteś taki głupi(a), czy tylko udajesz?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ZED.1
2020-04-24 09:23:06
Panie Prezydencie po co miasto zatrudniło Piotra Kęsika w Tramwajach Szczecińskich?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Dorota
2020-04-24 09:04:45
Jezeli przekaze Pan mohe dane i mojich bliskich spotkamy sie w sadzie
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Lewacki bełkot PO i SLD.
2020-04-24 08:42:11
Co za bzdury wypisują i mówią tak zwani prawnicy , bo dyplomy może mają ,ale w głowach pustka. Duda ma 58 procentowe poparcie , a lewactwo jest na dnie : Kidawa ma 4 procent , a Biedroń ma 5 procent poparcia. Nie mają szans na wygraną , więc chcą "podpalić" Polskę razem z komunistami z Berlina i Brukseli. Wszystko.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tyle
2020-04-24 08:20:09
PiS łamie art. 228 ust. 7 Konstrukcji RP. Nie przekazywać żadnych list.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Nie jest rolą prezydenta
2020-04-24 07:33:03
występować przeciw obowiązującemu w Polsce prawu i tyle w temacie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Alicja
2020-04-24 07:16:17
Panie Krzystek, lepiej pan pogadaj z dobrym prawnikiem i kilka razy się zastanów. Jeśli dasz moje dane osobowe poczcie polskiej bez podstawy prawnej, to gwarantuję ci, że możemy spotkać się w sądzie za bezprawne udostępnienie moich danych wrażliwych. Panie Krzystek widziałeś pan ustawę w sprawie przeprowadzenia wyborów. Nie, no patrz pan, ja też nie. Premier to nie prawo. Każde urzędowe działanie musi mieć podstawę prawną, to nie jest pocztówka z wakacji z pozdrowieniami.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
PISdeusze
2020-04-24 07:07:55
Ale tutaj trolli i planktonu od namiestnika Jarosława. Wam maliny sadzić a nie komentarze pisać. Takich trolli jak wy, to wasz wódz Jaro i pamagier Mateusz Gomółka mają w głębokim poważaniu. Jesteście tylko papką wyborczą i iksem dla nich
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Mika do one
2020-04-24 00:47:41
a ja udostępniłam swoje dane wszystkim w każdych warunkach. Nie ma nic do ukrycia więc proszę Prezydenta o uszanowanie mojej decyzji i przekazanie moich danych celem głosowania. Od lat używam bankowości internetowej, PIT rozliczam przez internet, nie cofajmy się do średniowiecza i miejmy możliwość głosowania zdalnego.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Miki
2020-04-23 23:26:48
A miał problem z mieszkaniem "służbowym"
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@Co za bzdury...
2020-04-23 23:22:10
a twój ukochany jarek prawo zna?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
rot
2020-04-23 22:42:51
A nie można zorganizować wyborów w osiedlowych spożywczakach albo kioskach ruchu? przecież i tak doręczają korespondencję z sądów. To oczywiście żart. Jak te wybory.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
M
2020-04-23 22:28:16
Może ktoś wie, po co poczcie do dostarczenia przesyłki potrzebny jest numer pesel?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
abc
2020-04-23 22:24:02
Panie Krzystek niech pan nie trzyma razem z tym kudłatym specem od apartamentow z Sopotu,specjalistka od malpek z freie Stadt Danzing,itym klejacym szyby plastrem ''wlodarzem'' warszawki.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Miś
2020-04-23 21:38:27
Ma swoje 5 minut bo "zamachnął się kiełbikiem" na władzę? Nie kierownik tego miasta tylko MSW o tym decyduje.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Powiem tak
2020-04-23 20:41:20
Jeśli udostępni, to będzie miękką fają
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
stary
2020-04-23 20:29:18
Towarzyszu Krzystek przyszykujcie sobie karton-mały karton.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Co za bzdury...
2020-04-23 19:48:26
Dziennikarz nie zna prawa? Na szczęście, prezydent Krzystek jest prawnikiem.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA