czwartek, 13 grudnia 2018.
Strona główna > Wiadomości > Prezydent, architekt i chaos w przestrzeni

Prezydent, architekt i chaos w przestrzeni

Prezydent, architekt i chaos w przestrzeni
Data publikacji: 2016-06-23 20:51
Ostatnia aktualizacja: 2018-07-12 12:07
Wywietleń: 1816 140460

Chaos reklamowy w przestrzeni publicznej Szczecina, a wraz z nim reklamy i szyldy wywieszane samopas, nielegalnie, mają odejść do przeszłości nie wcześniej niż w 2019 roku. O ile radni przyjmą przygotowany przez specjalnie powołany prezydencki zespół projekt tzw. uchwały krajobrazowej.

Jeśli ta wejdzie w życie, obszarami pod tym względem pod szczególną ochroną i specjalnym nadzorem staną się plac Kościuszki, okolice placów Żołnierza Polskiego i Lotników, al. Wojska Polskiego od placu Szarych Szeregów do placu Zwycięstwa oraz stare Dąbie.

- Uchwała krajobrazowa to szansa na poprawę estetyki miasta – mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina, który właśnie przekazał gotowy projekt przewodniczącemu rady miasta Łukaszowi Tyszlerowi. – Samorządy mogą, ale nie muszą, zgodnie z obowiązującą od września 2015 r. ustawą krajobrazową, wprowadzić takie prawo miejscowe. My uważamy, że taki dokument jest niezbędny, da nam narzędzia do skutecznej walki z chaosem reklamowym, do zaprowadzenia porządku i ładu w przestrzeni, w środowisku miejskim, w którym żyjemy.

Jak zaznacza Jarosław Bondar, miejski architekt, do tej pory samorządowcy mogli zapisywać wymogi, włącznie z zakazem lokalizacji reklam do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Problem w tym, że wciąż uchwalone i obowiązujące takie plany dotyczą ledwie połowy obszaru Szczecina.

- Kwestie reklam, ich lokalizacji i specjalne przepisy porządkujące ten temat, jeśli wejdą w życie, obejmą całe miasto, w tym także cztery wskazane przez nas obszary ochrony szczególnej, niezależnie od tego, czy są aktualnie dla nich obowiązujące miejscowe plany, czy też takich planów jeszcze nie ma – tłumaczy Jarosław Bondar.

Nowe reguły mają uwzględniać i być nawiązaniem do wdrażanego od kilku lat Systemu Informacji Miejskiej, tworząc spójny pod względem wizualnym, architektonicznym i konstrukcyjnym system przekazu informacji mieszkańcom i turystom.

 Istniejące w dniu wejścia w życie uchwały tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, usytuowane do dnia 1 stycznia 1989 r, a po 1 stycznia 1989 r. usytuowane na podstawie pozwoleń  budowlanych, mogą pozostawać w dotychczasowym stanie.

Zakaz reklam dotyczyłby m.in. ogrodzeń, w postaci wyświetlaczy elektronicznych niskiej rozdzielczości, montowania ich na urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego, na położonych poza pasem drogowym skwerach, w parkach i na terenach leśnych, na obszarach wodnych oraz na lądzie w odległości do 5 m od linii brzegu.

Po dniu wejścia w życie uchwały, dopuszczalne będzie sytuowanie wyłącznie takich tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, których postawienie wymaga pozwolenia budowlanego lub zgłoszenia z wyjątkiem nośników w wiatach przystankowych, promujących wydarzenia organizowane  
przez Gminę Miasto Szczecin, przeznaczonych lub służących ekspozycji ogłoszeń wyborczych i tych w witrynach sklepowych.

 Szyldy można będzie sytuować na obiektach budowlanych lub wolno stojące na posesji. 
Przy generalnej zasadzie, że na przykład na elewacji w przyziemiu lub parterze budynków mieszkalnych, mieszkalno-usługowych i usługowo-mieszkalnych reklamy nie będą zajmować więcej niż 10 proc. takiej frontowej elewacji. Inne dotyczyć będą m.in. odległości między nośnikami, jeszcze inne określać mają standardy co do gabarytów (wielkości) reklamy.


Zakładany okres dostosowania nośników reklam do zasad określonych nową uchwałą ma wynosić maksimum dwa lata. Na lata 2017-2019 przewidziana jest pełna inwentaryzacja tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, porządki, w tym likwidacja tych nielegalnych. W latach 2020-2022 miałyby być wprowadzone do uchwały ustalenia wojewódzkiego audytu krajobrazowego, uchwalonego przez sejmik województwa  zachodniopomorskiego. A w latach 2023–2024 władze miasta zamierzają urządzić przetarg, by wybrać operatora systemu mebli miejskich i reklamy zewnętrznej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Projekt będzie teraz poddany dyskusji, konsultacjom i opiniowaniu przez organizacje i środowiska pozarządowe, przedsiębiorców i firmy reklamowe. Swoje zdanie można wyrazić albo zgłosić uwagi, kierując je na adres mailowy:uchwalakrajobrazowa@um.szczecin.pl. Głosowanie nad projektem na sesji rady być może w październiku. ©℗

Mirosław WINCONEK

Fot. Mirosław WINCONEK

Plac Żołnierza Polskiego z okolicami ma stać się w pierwszej kolejności jedną z czterech stref specjalnej troski, ochrony przed zalewem dzikiej i wszelakiej reklamy.

 

Prezydent, architekt i chaos w przestrzeni

Komentarze

Rez
Najlepsza reklamą dla miasta będzie schronisko ulokowane na Osowie.To reklama arogancji władz miasta wobec mieszkańców.Jeszcze jest czas na zmianę lokalizacji jeśli chcemy zachować piękny zielony Szczecin i krajobraz!
2016-07-01 22:45:20
exit dla prezydenta
W Urzędzie Miejskim jak w Unii Europejskiej - lukrowana rzeczywistość i zadowoleni urzędnicy...do czasu, jak to się sypnie i wyleje szambo..
2016-06-25 10:52:06
VS
Zmieńcie prezydenta miasta to się poprawi, a tak karmi was imprezami na wałach ciągle takimi samymi...
2016-06-24 10:04:19
Jarun
W mieście jakiś porządek musi być i to dotyczy także reklam. W starej części miasta reklamy (wywieszki!) mają być stylowe - nawiązujące do architektury. No więc dlaczego architekt miasta dopuścił ustawienie tej maszkary Frygi w starej części miasta!? Zatwierdził też blaszany hangar (dla niepoznaki zwany Filharmonią) obok stylowego, ładnego budynku Policji? ".Zafundował" nam mieszkańcom - bunkier Przełomy i "szklarnię" na pl. Żołnierza Polskiego?
2016-06-23 23:03:08
@
Uchwała oczywiscie nie bedzie obowiazywała w stosunku do portretu wodza przed nastepnymi wyborami. Tfu
2016-06-23 21:45:19
Kalafior
Mam nadzieje ze ta ustawa bedzie chronić nas także przed rożnego rodzaju frygami i tanią architekturą nie pasująca do sąsiadujących budynków czy ogólnie gniotami architektonicznymi
2016-06-23 21:42:41
filipinka
Esteci, myślałby kto. Szmata na budynku 13 Muz, plastkiowe butelki przed , reklama na odnowionym budynku um, szkarada na placu Zamenhofa, i oni mają czelność innych pouczać. No i nie zapominajmy o bezradnych z "bezpartyjnymi" z partii niezbędnego na czele, co wybory to się wieszają na czym się tylko da, oczywiście wbrew prawu, które sami uchwalają. Kary zostały ściągnięte (bo przecież sami nie zapłacą)? Gdzież tam, rżną głupa, komitet rozwiązują, albo kolega umorzy i do następnych wyborów. A nięzbędny jak już się ożywił to może wypowie na temat mostu clownów, spalarni, szklanej pułapki i zadłużenia (rocznego?), pieniędzych wyrzucanych na ukwiecanie zabetonowanej alei.
2016-06-23 21:24:28
xyz
Przydałoby się wyczyścić z reklam Rondo Pileckiego, wokół niego znajduje się 14 billboardów.
2016-06-23 21:06:18
nz
To powinno byc w calym miescie, to troche sobie poczekamy zanim zniknie szyldoza lombardowa z pl.rodła ,masakra czemu tak pozno taka ustawa zostala wprowadzona, choc i tak sukces bo dobra zmiana by jej nie wprowadzila, a firmy wiatrakowe juz uciekaja z produkcja na bialorus np votrex, dobra zmiana pełną gębą!
2016-06-23 21:00:04

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
-1
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Kawa w roli głównej
Jesień w Szczecinie
Marsz Niepodległości 2018
Poprzedni Następny

Sonda

Czy miejski sylwester w Szczecinie powinien odbywać się bez pokazu fajerwerków?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy