Duże zmiany w organizacji ruchu i w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej już od najbliższej soboty, 27 czerwca, w rejonie przebudowywanego węzła przesiadkowego w rejonie ulic Nabrzeże Wieleckie i Stefana Wyszyńskiego przy moście Długim w Szczecinie. Te wymusza kolejny etap prowadzonych tam prac. Samochody w obu kierunkach będą mogły poruszać się tylko jedną jezdnią - tą prowadzącą od strony Bramy Portowej do mostu. A pasażerów z powodu całkowitego wycofania tramwajów na prawobrzeże i do centrum czekają podróże z przesiadką w autobusy zastępcze. Utrudnienia potrwają do dwóch miesięcy.
- Przejazd przez skrzyżowanie zostanie zachowany, ale w tym etapie przewidziane jest całkowite zajęcie jezdni ulicy Wyszyńskiego w stronę Bramy Portowej oraz w podetapach - odcinkowo zewnętrznego pasa ulicy Wyszyńskiego. Ruch będzie odbywał się dwukierunkowo jezdnią ulicy Wyszyńskiego w stronę Mostu Długiego - wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa spółki Tramwaje Szczecińskie, która w imieniu miasta jest inwestorem zastępczym przy modernizacji torowisk wraz z całą okoliczną infrastrukturą techniczną, z tą pod ziemią włącznie, jak kanalizacja i sieci wodociągowe.
Jadący z prawobrzeża od ul. Energetyków prawym pasem na moście Długim będą mogli zjechać tylko w prawo, tj. w ul. Nabrzeże Wieleckie, łączącej się dalej z ul. Jana z Kolna, a lewym pasem ruch będzie odbywać się na wprost. Dodatkowo ul. Mała Odrzańska (tzw. ucho Sternickiego) będzie wyłączona z ruchu. Na wysokości ul. Sołtysiej samochody jadące od Bramy Portowej kierowane będą za pomocą zapory na południową jezdnię ul. Wyszyńskiego.
Zalecanym objazdem dla zmotoryzowanych z rejonu Bramy Portowej będzie Trasa Zamkowa. Objazd dla aut nadjeżdżających z al. Niepodległości będzie wyznaczony przez ul. Nową, a te z ul. Dworcowej kierowane będą na zalecany objazd także przez Trasę Zamkową.
Jednocześnie od soboty (dla autobusów linii nocnych od nocy z soboty na niedzielę) do odwołania wstrzymany zostanie ruch tramwajów na odcinku Brama Portowa – pętla Turkusowa i nastąpią korekty tras linii autobusów, pojawi się też tymczasowe połączenie autobusami zastępczymi linii 807 między pętlą Turkusowa przez Zdroje do Bramy Portowej. Zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 2.
Tramwaje linii 7 i 8 będą z kolei kursować zmienionymi częściowo trasami z taką samą częstotliwością jak dotąd, ale według specjalnych rozkładów jazdy. Składy siódemek przekierowane będą do pętli przy ul. Potulickiej, a składy ósemek obsługiwać będą czasowo trasę Gumieńce – Brama Portowa – Dworzec Niebuszewo. Tramwaje linii 10 będą kursować według specjalnego letniego rozkładu jazdy.
Uruchomiona zostanie zastępcza linia autobusowa 807, kursująca na trasie Turkusowa – Walecznych – rondo Ułanów Podolskich – Leszczynowa – Eskadrowa – most Pionierów Miasta Szczecina – Gdańska – Energetyków – Wyszyńskiego – Brama Portowa. Szczegóły dotyczące lokalizacji przystanków do sprawdzenia w zakładce na stronie www.zditm.szczecin.pl. Kursy wykonywane będą w dni powszednie: do godz. 6 co 7–8 minut, do godz. 20 co 6 minut, po godz. 20 co 10 minut, w soboty do godz. 9 i po godz. 18 co 10 minut, w pozostałym okresie co 6 minut, w niedziele i święta (tymczasowo obowiązuje rozkład na Nowy Rok, Wielkanoc i Boże Narodzenie) do godz. 11 i po godz. 18 co 12 minut, w pozostałym okresie co 10 minut.
W związku ze skierowaniem całości ruchu kołowego południową jezdnią ul. Wyszyńskiego, zawieszeniu ulegną dotychczasowe przystanki „Wyszyńskiego” dla autobusów linii kursujących w kierunku Bramy Portowej, tj. 52, 76, A, B, C, G, H, 522, 531 i 532 (nr 10916, 10917, 10918). W zamian uruchomiony zostanie przystanek tymczasowy (nr 10919), zlokalizowany na wysokości skrzyżowania z ul. Mściwoja, na dotychczasowym peronie tramwajów w kierunku pętli Turkusowa. Natomiast autobusy linii 75, 521, 527 i 528 wycofane zostaną z ul. Wyszyńskiego i skierowane przez ulice Nową i Dworcową z tymczasowym przystankiem „Plac Tobrucki” wspólnym z linią 3. Na Bramie Portowej autobusy będą się zatrzymywać na przystankach wspólnych z liniami 61 i 87 (w obu kierunkach). ©℗
Tekst i fot. Mirosław Winconek