Sobota, 27 kwietnia 2024 r. 
REKLAMA

Powstanie Ściana Pamięci w Dąbiu

Data publikacji: 03 sierpnia 2020 r. 11:29
Ostatnia aktualizacja: 01 września 2020 r. 11:10
Powstanie Ściana Pamięci w Dąbiu
 

W Dąbiu powstanie pomnik – Ściana Pamięci. Zostanie w niej umieszczonych ponad 200 fragmentów macew znalezionych w pobliżu zniszczonego cmentarza żydowskiego przy ulicy Tczewskiej. Inicjatorem budowy jest Pomorskie Towarzystwo Historyczne oraz znany szczeciński badacz dr Marek Łuczak.

Sprawa budowy pomnika – lapidarium – trafiła pod obrady radnych podczas ostatniej sesji Rady Miasta Szczecin.

– Pracując nad książką o szczecińskich cmentarzach, w lipcu ubiegłego roku otrzymałem informację, że w lesie w Dąbiu znajduje się fragment macewy. Łącznie w ciągu kilku miesięcy, korzystając z pomocy wolontariuszy, udało się znaleźć 200 fragmentów nagrobków z cmentarza przy ulicy Tczewskiej. Został on prawie na pewno zniszczony w 1938 roku podczas nocy kryształowej. Po wojnie musiały zostać resztki – wyjaśniał dr Marek Łuczak. – My, Polacy, w latach siedemdziesiątych postawiliśmy na tym terenie nasze domy, częściowo wchodząc na cmentarz. W 2015 roku natrafiono na pochówki żydowskich mieszkańców miasta. Były bardzo płytko pod ziemią. Ci ludzie ciągle tam spoczywają. Nie ekshumowano ich. Zgodnie z tradycją żydowską powinny zostać w miejscu, gdzie znajdował się cmentarz. Prawdopodobnie stawiając domy, usunięto wszystkie nagrobki, które zakopano w lesie przy ulicy Tczewskiej, czyli kilometr od miejsca, gdzie znajdował się cmentarz. Nie będziemy ruszać tych pochówków. Jest za to około 120 fragmentów z inskrypcjami, wzorami.

Dlatego opracował pomysł upamiętnienia żydowskich mieszkańców Dąbia.

– W miejscu, w którym znajdował się cmentarz, chcemy ustawić Ścianę Pamięci – ścianę wielkości dwa metry na cztery, z betonu, gdzie wstawimy te odzyskane przez nas fragmenty nagrobków. Rozmawiałem z kilkoma sponsorami, szczecińskimi developerami, którzy zaoferowali pomoc finansową – dodaje historyk.

Radni przyjęli projekt jednogłośnie.

(dar)

Fot. archiwum

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

MARK
2020-09-01 11:02:30
Pierwsza sprawa dotyczy faktu, że Ci ludzie byli Niemcami pochodzenia żydowskiego. Druga sprawa dotyczy zbędnego dzielenia zmarłych na Niemców i Żydów. Dla nich jest to obojętne i bardzo możliwe, że sami by nie chcieli takiego rozgraniczenia. W końcu żyli razem, mieszkali i pracowali. Ich dzieci chodziły razem do szkoły a rodzice służyli w tej samej niemieckiej armii. Skoro istnieją lapidaria poświęcone pamięci niemieckich mieszkańców miasta to dlaczego tworzyć osobne miejsce, zakrawa to na rasizm.
ram zus
2020-08-09 00:19:59
Selawi, świat się zmienia. Dlaczego wszędzie mają być żydowskie pamiątki. Może postawmy pomnik ku czci Palestyńczyków regularnie mordowanych przez żydów na swojej ziemi.
@Max
2020-08-06 09:33:23
po pierwsze użyłem słów używanych przez Żydów z Nowego Jorku którzy opisywali właśnie takimi słowami swoich kuzynów z wschodu Europy, tych samych którzy emigrowali z np carskiej Rosji jak to pokazano w bardzo popularnym choć niekoniecznie rzetelnym historycznie "Skrzypku na dachu". Jeśli zadasz sobie trud przypomnienia to główne postacie tej sztuki wyraźnie wskazują dwa kierunki ucieczki przed rosyjskimi represjami (pogromami), jedna to okupowany (kolonia Austrii) Kraków a druga to USA. Nie jest winą Polski że po 1918 roku w granicach państwa polskiego znalazło się ponad kilka milionów Żydów z których przytłaczająca większość kontestowała w ostentacyjny i wrogi sposób Polskę, Polaków i polską kulturę (depesze ambasad UK i USA mówią o ponad 90% całej populacji żydowskiej wrogo nastawianej wobec Polski). Ponad 90% Żydów posiadających polskie obywatelstwo nie znało jęz polskiego - byliśmy krajem z największą diasporą Żydów ale nie dlatego że był to ich świadomy wybór - to były następstwa sposobu na wyrugowanie Żydów, zwłaszcza tych biednych, z granic Niemiec, Rosji i Austrii. To są fakty. Co do elit - przyjmij do wiadomości że większość żydowskich domów to była jedna izba która była dzielona z np kozą - bieda straszna, piszą o tym np Żydzi z USA kiedy chcą by Polska zobowiązała Polaków do wsparcia żydowskiego handlu. Nie rozumiem jak można tak jawnie kłamać - przecież piśmiennictwo opisujące nędze Żydów, fakt zajmowania się niszowym rzemieślnictwem (np paskarze) jest powszechnie znany - owszem była grupa zamożnych Żydów ale nie stanowiła ona jak to fałszywie serwujesz większości tej kilkumilionowej grupy - przytłaczająca większość Żydów była biedna, biedniejsza od średniej typowej dla IIRP. Tak, masz racje - bywało że Żydzi byli burmistrzami i/lub członkami rad miasta - dość powszechne w Prusach (Niemcy) gdzie dość wcześnie jak na nowoczesną Europe nadano Żydom te same prawa obywatelskie co rodowitym Niemcom - Wielkopolanie mieliby tu dużo do powiedzenia, o tym jak Żydzi represjonowali Polaków w zaborze pruskim, często prześcigając w nienawiści do Polski i Polaków samych Niemców. Wyczuwam dość specyficzny rasizm w twoich wypowiedziach - większość profesorów została eksterminowana nie za to ze byli Żydami (to dyskusyjna teza) ale za to że byli Polakami - planowym celem Niemców, jasno zdefiniowanym przez Hitlera (Obersalzberg Speech) jest: "eksterminacja wszystkich osób polskiej mowy, kobiet, dzieci, mężczyzn" cytat ten w Polsce znany jest jako "cytat armeński" bo wprost odwołuje się do holokaustu Ormian - Hitler planował holokaust Polaków zanim jeszcze napadł na Polskę. Plany eksterminacji Żydów zostały określone na początku 1942 roku, na konferencji w Wannsee - wcześniej nazistowski reżim podejmował próby ekspulsji Żydów z Europy ale spotykał się z niechęcią innych państw - to są obiektywne fakty. I obiektywnie patrząc rola Żydów w rozwoju Polski jest marginalna, jeśli już to można mówić o negatywnym wpływie osadnictwa żydowskiego na historię Polski i Polaków. Efektem tej negatywnej oceny osadnictwa żydowskiego jest likwidacja w 1764 roku "Sejmu Czterech Ziem" i 17 bilionów zł niespłaconego długu jaki ma wobec Polski diaspora żydowska - niestety na uratowanie Polski było już za późno, za chwile miała nastąpić okupacja i skolonizowanie Polski przez zaborców którzy także w zmianie struktury ludnościowej upatrywali szansy na eksterminacje Polaków (stad wprowadzanie dużej ilości przywilejów dla Żydów i odbieranie praw Polakom). Te właśnie wydarzenia umożliwiły wykształcenie elit żydowskich, tych elit które tak bardzo chwalisz a które to elity nigdy nie postrzegały się jako polskie i tu myślę leży twój problem - zazwyczaj to byli obywatele Niemiec, Rosji i Austrii. Majątek jaki uzyskała PRL to zniszczenia infrastrukturalne, miliony inwalidów, konieczność sprzątania i odbudowy kraju z ruin, utrata 11 milionów obywateli, utrata części terytorium (znaczna strata z punktu widzenia rolniczego), konieczność płacenia kontrybucji na rzecz ZSRR, trwające represje (żydowscy komuniści w aparacie bezpieczeństwa odpowiadają za śmierć ok 300 tys Polaków po 1945 roku) i wiele innych ograniczeń. W Czechach czy w Słowacji nie było tak sprzedajnych i tak skorumpowanych polityków jak w Polsce po 1989 roku, przeprowadzono lustrację której odmówiono Polakom, nie było rabunkowej prywatyzacji wg modelu Soros/Sachs/Balcerowicz, nie niszczono przemysłu na tak znaczną skalę jak w Polsce - otóż Czechy i Słowacja posiadały patriotycznie elity myślące w kategoriach interesu narodowego - obserwujemy to również obecnie - wystarczy pobieżna analiza ilości antypolskich deklaracji polskich europosłów by zrozumieć dlaczego Czechy i Słowacja są w innym miejscu - jasno wyraziłem się o ostatnich 30 latach - tak - to wina Polaków, że w fasadowej demokracji nieprzerwanie trwającej od 1989 roku, wybierają sobie przez ostatnie 30 lat takich polityków którzy niszczą Polskę rabując ją na nie znaną poza chyba koloniami skalę - w tym kontekście można mówić o tym że jest Polska w awangardzie neo-kolonii - jesteśmy cennym rezerwuarem taniej siły roboczej i to głównie zasługa postkomunistycznych elit nieprzerwanie rządzących po 1989 roku. A wtręty religijne sobie daruj - jestem niewierzący. 1968 rok też sobie daruj i nie wciągaj porządnych Polaków w rozgrywkę na szczytach komunistycznej władzy - pożarliście się miedzy sobą - ci którzy przegrali rozgrywkę - sprzedali majątek i mogli wyjechać - luksus, przywilej którego nie mieli Polacy będący niewolnikami bez prawa emigracji jeszcze przez ponad 30 lat. PS większość tych twórców kultury których określasz "Żydzi" sama definiowała się jako "Polacy" - to była nieliczna elitarna grupa osób posiadających korzenie żydowskie ale odrzucających żydowski separatyzm - Ci Polacy przyjęli polską kulturę, historię i byli Polakami - żyli i umierali w ich przekonaniu jako Polacy i myślę że bardzo zżymaliby się na to co teraz wyprawiacie. Pisała o tym w swoim manifeście Zofia Kossak Szczucka - mi pozostaje ponowić jej pytanie - Za co wy nas tak bardzo nienawidzicie? Pozwól mi proszę zrozumieć powód tej nienawiści. I na koniec - ja naprawdę nie rozumiem dlaczego Polacy maja płacić za to co zrobili Niemcy - to Niemcy powinni fundować takie ściany pamięci.
Art. 935 KC
2020-08-06 04:02:39
@Max Wbrew temu co roi się w twojej głowie Żydzi nie są żadną wybraną, szczególną grupą, a jako obywatele naszego kraju podlegają tym samym przepisom prawa. Polacy nie rozumują w kategoriach "zyskania w wyniku przejęcia mienia", więc widzę tu pewną barierę w porozumieniu. Myśmy np. w Powstaniu Styczniowym tracili, a nie zyskiwali. Wiesz kto zyskiwał? W każdym razie musisz się nauczyć, że masz też obowiązki wobec społeczeństwa, w którym żyjesz. Ponieważ to Polacy muszą dbać o wasze cmentarze (np. fundusz wieczysty 100 mln zł), czy jak w tym przypadku budować Ściany Pamięci, to ufam, że przynajmniej ty przyczynisz się do dbania o to miejsce pamięci i nie będą musiały robić tego za ciebie i twoich braci służby państwowe. To sprawa honoru. Mogą wam też przecież pomagać grupy młodzieżowe zjeżdżające do Brzezinki. To będzie znacznie lepszy uczynek niż demolowanie krakowskich hoteli. Szczęść Boże na drodze do wykonania twojego nowego zadania!
Max
2020-08-05 23:38:13
@Max Odpowiadanie komuś takiemu jak ty jest nużące, bo nie przyjmujesz podstawowych argumentów opartych na prawdzie. Czyje wobec tego były kamienice, sklepy, szkoły, warsztaty, fabryki w Łodzi, na krakowskim Kazimierzu, w Białymstoku czy Rzeszowie? Tej pogardliwie opisywanej przez ciebie brudnej ciemnej biedoty? Biedota była także wśród polskich Żydów, bo cały kraj był skrajnie biedny i zacofany. Ale była też elita żydowska lekarzy, profesorów akademickich, prawników itd., która stanowiła najlepszą część społeczności wielu miast i miasteczek. W niektórych Żyd był nawet burmistrzem. Dlaczego tak dużo profesorów uniwersytetu jagiellońskiego wysłano do obozu zagłady? Bo byli narodowości żydowskiej. Dlaczego cała popularna muzyka międzywojnia skomponowana została przez artystów żydowskich, a czołowymi literatami byli Żydzi jak Tuwim, Lem czy Brzechwa? Bo to była elita II RP. Kraju który może dynamicznie się rozwijał, ale startował z bardzo niskiego poziomu, więc relatywnie niewielki postęp był statystycznie znaczący. Dziś też Burkina Faso czy Gabon osiągają wzrosty ponad 10% PKB w skali roku. Po wojnie inne kraje też były za żelazną kurtyną. Pytanie jakie wskaźniki gospodarcze i cywilizacyjne mają teraz Czechy czy Słowenia a jakie Polska? Pewnie wg ciebie to spisek Żydów żeby biedny kraj wstrzymywać w wybitnym rozwoju. Prawda jest taka, że gdyby nie Żydzi w II RP, to pozostali biegali by boso w łachmanach po błocie, nie umiejąc czytać ani pisać, mając znachorów zamiast lekarzy. A czy to się podoba czy komuś czy nie, majątek jaki zyskała PRL, uwłaszczając wszystko co po polskich Żydach zostało z pewnością przekracza nędzne 30 mld Kończąc, Żydzi mają olbrzymie zasługi dla rozwoju Polski i powinni być na równi z godnością traktowani przez Polaków (wierzących w Boga Żyda i jego Żydowską Matkę). Opluwanie jadem sąsiada nie da ci szczęścia w dłuższej perspektywie. W pełni popieram akcje dr Łuczaka!!!! Brawo!!! Tak trzymać!!! Szczęść Boże i SHALOM!
@Max
2020-08-05 21:46:30
znów kłamiesz - amerykańscy Żydzi byli przeciwko imigracji Żydów z Europy Wschodniej bo ich zdaniem była to "ciemna, brudna biedota która nie chciała się uczyć jęz angielskiego i integrować w Ameryce" dlatego Żydów z MS St. Louis spotkał taki a nie inny los a Markiem Edelmanem trzęsło na wspomnienie tego że zamiast pieniędzy na zakup broni o które prosili bogatych Żydów z USA dostali kilka pudełek czekoladek i miły list... Oczywiście możesz twierdzić że Marek Edelman skłamał... Tak się składa że Żydzi otrzymywali przywileje które tracili Polacy - poczytaj jak Polacy - chłopi tracili sukcesywnie swoje prawa - statuty kaliskie to moment w którym sformalizowano niewolnictwo ziemiaństwa w Polsce. Większość z tych kilku milionów to była skrajna biedota której nędze opisuje piśmiennictwo przedwojenne - polecam - wiele z tych pozycji jest dostępne w internecie nieodpłatnie. Może twoja rodzina się wzbogaciła na IIWS, wielu szmalcowników zostawała członkami komunistycznej partii i/lub współpracownikami bezpieki - to był jedyny sposób na unikniecie kary śmierci za zbrodnie popełnione także na Żydach w czasie okupacji a przy okazji sposób na uratowanie zrabowanego Żydom i Polakom majątku. Jeśli twoja rodzina się wzbogaciła na Żydach czy Polakach to tak, moim zdaniem moralne byłoby byś przeprosił za zbrodnie swojej rodziny i chociaż częściowo zrekompensował zrabowany majątek ich ofiarom. Co do biedy - Polska utraciła suwerenność, utraciła zasoby ludzkie i materialne, zostaliśmy zamknięci za żelazną kurtyna na ponad 45 lat - w tym czasie uniemożliwiono Polsce i Polakom tworzenie normalnej gospodarki. Uniemożliwiono nam konkurowanie na rynkach światowych (to efekt różnych embarg i restrykcji nakładanych na państwa z bloku komunistycznego). Zacofanie IIRP to efekt rozbiorów - czyli kolonialnej okupacji Polski przez Rosję, Niemcy i Austrii - 20 lat to zdecydowanie za mało by nadrobić 80 - 100 lat opóźnienia cywilizacyjnego. 30 miliardów jest podane na stronie ambasady USA - jeśli masz wątpliwości proponuje kontakt bezpośrednio z ambasadą USA. Historyczne dane statystyczne jednoznacznie wskazują na dynamiczny rozwój Polski po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku. I tak, zgadzam się że wina leży w Polakach bo od 30 lat mamy możliwość wybierania ludzi którzy mogliby dbać o Polskę a nie o interes zagranicy - jeśli wybieramy takich którzy rabują Polskę to nie dziwmy się że jest tak jak jest i że Polacy będą umierać na nowotwory. - - - - - @Heniek - pełna zgoda "historia każdego narodu, w tym żydowskiego ma swoje ciemne i niegodne strony, lecz nie można jej uciszać ani fałszować" - dlatego czekam kiedy w muzeum Polin będzie wystawa poświęcona np żydowskim handlarzom słowiańskich niewolników czy żydowskim arendarzom na Kresach (zdarzało się że wymierzali karę śmierci chłopom pańszczyźnianym za kradzież ziemniaków czy marchwi z pola).
Wojtek
2020-08-05 16:07:47
Przepraszam za te wszystkie głupie komentarze, ziejące niemawiścią i pogardą dla Żydów, a wynikające z kompleksów pseudo patriotów i nienawiści do innych nacji. Polacy na szczęście tacy w większości nie są. Jesteśmy otwarci ma świat, inne narody i mamy szacunek do prawdziwej historii.
Heniek
2020-08-05 07:41:43
@Max Muzeum Polin was boli? Nie pasuje, podobnie jak Jedwavne do krystalicznie czystego obrazka? Cóż, historia każdego narodu, w tym polskiego ma swoje ciemne i niegodne strony, lecz nie można jej uciszać ani fałszować. A muzeum Polin to jedno z najciekawszych polskich muzeów!
Max
2020-08-05 07:10:12
Jasne. Nic nie zyskaliśmy, bo te kilka milionów obywateli polskich żydowskiego pochodzenia nie miało żadnej kamienicy, żadnej fabryki, warsztatu czy szkoły, żadnego pola czy lasu. Komu takie bzdury chcesz wciskać? Masowo bezpośrednio po wojnie nacjonalizowano mienie pożydowskie i nie były to tylko ruiny i gruzy, bo wiele miast i miasteczek przetrwało wojnę bez żadnych albo prawie żadnych zniszczeń. Również w 1968 roku zagrabiono resztki tego majątku. Trzymasz się jakiegoś wyliczenia na 30 mld, niczym nie popartego, a realnie nie potrafisz spojrzeć że większość kamienic łódzkich, rzeszowskich, czy krakowskiego Kazimierza należało do Żydów. To są fakty. Co do opieki zdrowia to jesteśmy średnio uposażonym krajem rozwijającym się i mamy taki poziom medycyny na jaki nas stać, czyli bida z nędza. Już jest 75 lat po wojnie, więc argumenty o okradaniu nas przez najeźdźców dawno są nieaktualne. Tym bardziej, że przed wojną też byliśmy jednym z najbardziej zacofanych krajów Europy. To są fakty, nie pobożne życzenia. Wystarczy sprawdzić historyczne dane statystyczne. Przez te 3/4 wieku jaki upłynął od zakończenia wojny, niektóre kiedyś biedne narody należą dziś do wysoko rozwiniętych. Polska wciąż ma niski poziom efektywności pracy i jest zacofana. Wina leży w nas Polakach i naszych przywarach.
atomek
2020-08-04 23:58:24
Brat mojego taty byl więźniem obozu w Policach ,przed "ewakolacia"niemcy wymordowali tych ktorzy nie przeszli selekcji mój wujek chowal ich w masowym grobie który jest nieodkryty do dzisiaj.Proponuje historykowi o probe odnalezienia tego miejsca
@Max
2020-08-04 19:49:22
Po co kłamiesz? Nic nie zyskaliśmy, niemieckie prawo traktowało mienie żydowskie jako własność III Rzeszy, na tym mieniu skorzystali Niemcy - ci sami których tak bronicie i wychwalacie (przeciętny żołd niemieckiego żołnierza w czasie IIWS był 2..3 razy większy niż żołd żołnierzy alianckich a za wojnę prowadzoną przez Niemców płaciły okupowane przez nich państwa - tylko na pracy niewolniczej Niemcy zarobiły na czysto ponad 160 miliardów €). Mało wiesz o rabunku żydowskiego i polskiego mienia przez Niemców którzy rabowali wszystko nawet pościel i pierzyny... Polacy zastali morze ruin z minami pułapkami... to czego nie ukradli Niemcy ukradli Rosjanie traktując to jako częściowe reparacje wojenne. Tak wiec proszę o konkretne wyliczenia które pokażą jak to obłowiliśmy się na ruinach pozostawionych przez okupantów. A zła opieka lekarska jest wynikiem właśnie zniszczeń, rabunku i braku reparacji a teraz rabowania żyjących Polaków przez "weteranów holokaustu". Nawet nie będę pisał w jaki sposób przejmowali polskie majątki i nazwiska przodkowie tychże "weteranów holokaustu". I nie ma tu sztucznej troski - skoro tak bardzo kłuło was w oczy przekazanie 2 miliardów TVP to nie rozumiem ciszy wokół 30 miliardów... może po prostu jest tak że wspólnie z "weteranami holokaustu" rabujecie Polaków ? @@w ciągu ostatnich 5 lat - pan historyk wykazuje się mądrością etapu - powszechnie wiadome jest że karierę robi się na pluciu na Polskę i Polaków... jak szybciutko zakończone prace nad KL Warschau i wybudowano tzw muzeum Polin (specjalizujące się w zakłamywaniu historii osadnictwa żydowskiego w Polsce) na prochach kilkudziesięciu tysięcy spalonych Polaków.
@w ciągu ostatnich 5 lat
2020-08-04 15:07:03
Pan historyk chce przejść do pierwszej ligi historyków, a ty mu zawracasz głowę jakimiś obowiązkami polskimi. Nie tędy biegnie przecież droga do kariery. Ale jak pan historyk ma takie dobre kontakty z deweloperami, to może przybliżyłby nam budowę hotelu i apartamentowca przez żydowskiego dewelopera w Krakowie nieopodal Wawelu na pozostałościach polskiego cmentarza?
@anty
2020-08-04 14:32:52
Polacy nie byli poprzednikami mieszkańców miast Izraela i to jest podstawowa różnica. Idea upamiętnienia naszych poprzedników w Szczecinie bardzo godna pochwały. Gratulacje dla pomysłodawców.
@eter
2020-08-04 14:30:39
Chowali też Niemców. Szacunek należy się wszystkim zmarłym szczecinianom. Niezależnie od nacji.
Max
2020-08-04 12:50:27
Nawet jeśli przekazaliśmy 30 mld, to ile zyskaliśmy w wyniku przejęcia mienia żydowskiego? Fabryk, sklepów, kamienic, ziem i lasów? Na pewno znacznie więcej, wiec ostrożnie z tą sztuczną troską o polską onkologię. To złe gospodarowanie naszym biednym, zacofanym krajem powoduje, że każdego roku umierają tysiące Polaków w słabo wyposażonych, zapyzialych szpitalach. A inicjatywa bardzo cenna i fajna! Brawo Panie Doktorze! Proszę się nie zrażać głupimi komentarzami!
w ciągu ostatnich 5 lat
2020-08-03 22:13:48
wydaliśmy ponad 30 miliardów zł na "weteranów holokaustu" - tak twierdzą amerykanie w swoim raporcie dotyczącym realizacji roszczeń żydowskich dotyczących mienia bezspadkowego które zrabowali i zniszczyli Niemcy... pocieszne jest to że naród ofiar holokaustu płaci innym ofiarom holokaustu a sprawcami holokaustu są Niemcy którzy twierdzą że nie będą płacić. Tych 30 miliardów zł nie przekazano na onkologie w Polsce - ilu Polaków musiało umrzeć...? Panu historykowi przypominam o obowiązkach jakie ma wobec Polski i Polaków - jakie działania podejmuje pan historyk by doprowadzić do ujawnienia miejsc pochówku Polaków - ofiar Rzezi Wołyńskiej. Za niemieckie zbrodnie niech płacą Niemcy i "weterani holokaustu" - przekazaliśmy im 30 miliardów zł.
kto za to płaci
2020-08-03 19:09:18
czy ambasada Izraela coś dołoży. Jak nie to wypAD
anty
2020-08-03 17:36:16
Jak rozumiem wszystkie miasta/miasteczka/kibuce w Israelu dbaja o polskie groby/cmentarze. A gdzie troska o groby Pionierow na Cmentarzu Centralnym. Jak miasto upamietnilo polskich robotnikow ktorzy zgineli w Szczecinie w trakcie II w.św? Nie dajmy sie zwariowac... jest w Szczecinie Gmina Żydowska wiec niech to sfinansuje.
eter
2020-08-03 15:07:57
To tylko żydów w Dąbiu chowali? Innych tu nie było?
Robert
2020-08-03 14:59:43
Piękny gest wobec poprzednich mieszkańców naszego miasta! Brawo!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA