Remont i modernizację jednostki prowadziła spółka Marine Constructions, od 2012 r. działająca na terenie Stoczni Południe w Szczecinie. Dzierżawi tu pomieszczenia biurowe, halę, dźwig i stumetrowe nabrzeże. Jest spółką-córką polsko-norweskiej firmy VS Poland, mającej siedzibę w Gdyni. Na co dzień wykonuje remonty i przebudowy statków oraz produkuje konstrukcje stalowe.
– „Polarstar” jest bardzo ważny dla Norwegów, tak jak dla nas „Dar Pomorza” czy „Dar Młodzieży” – mówił nam przed trzema laty Marek Wiśniewski, dyrektor techniczny Marine Constructions.
Zbudowany w 1948 r. w stoczni w Glasgow, był pierwszym stalowym statkiem przeznaczonym do połowu fok (ang. – sealer). Jak na tamte czasy bardzo nowoczesny – częściowo spawany, a częściowo nitowany – kadłub został dodatkowo wzmocniony, by dziobem radzić sobie z krą i zamarzniętymi wodami północnych mórz.
– Ma grubą blachę, a wykonujący remont fachowcy byli zdziwieni, że po tylu latach korozja nie zmieniła jej grubości – powiedziała Beata Kałużyńska, prezes VS Poland.
Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 25 sierpnia 2017 r.
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA
Na zdjęciu: „Polarstar odpływa