Likwidacja wąskich gardeł, zwiększenie przepustowości linii, skrócenie czasu dowozu i wywozu ładunków w relacji z portami, znaczący wzrost jakości usług oraz podniesienie konkurencyjności zespołu portowego – to cele inwestycji pod nazwą „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu”. Uzyskała ona prawie 120 mln euro dofinansowania z Programu „Łącząc Europę”. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek (4 lipca) w szczecińskim porcie.
W Szczecinie projekt obejmuje budowę wiaduktu nad ul. Gdańską, przebudowę mostu kolejowego nad Parnicą, elektryfikację dojazdu do tzw. Parku Wrocławskiego, modernizację układu kolejowego w rejonie tego parku i terminalu kontenerowego oraz torów pomiędzy stacją Szczecin Port Centralny a nabrzeżami w rejonie przeładunków masowych. W Świnoujściu natomiast dobudowany zostanie drugi tor na odcinku ok. 1,5 km między stacjami Świnoujście SiA – Świnoujście SiB. Przewidziano też m.in. modernizację układu torowego oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym w rejonie stacji towarowej oraz budowę torów zdawczo-odbiorczych na terenie terminalu promowego.
Całkowity koszt przedsięwzięcia wynosi ponad 141 mln euro (przeszło pół miliarda zł). Prawie 94,5 proc. to udział spółki PKP PLK, a reszta – Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Unijne dofinansowanie stanowi ok. 120 mln euro.
Umowę w tej sprawie podpisali Przemysław Gorgol, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. W wydarzeniu uczestniczyli m.in.: wicemarszałek Sejmu Joachim Brudziński, wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski, poseł Artur Szałabawka, wojewoda Krzysztof Kozłowski, zarząd ZMPSiŚ z prezesem Dariuszem Słaboszewskim na czele.
– Nie traktujemy Pomorza Zachodniego i Szczecina jako jakiegoś wyjątkowego punktu na mapie, tylko patrzymy na rozwój kraju przez pryzmat interesów całej naszej narodowej gospodarki – zastrzegł J. Brudziński. – Ta inwestycja jest tego najlepszym dowodem. Zrównoważony rozwój musi oznaczać przede wszystkim otwarcie potencjału gospodarki Szczecina na południe Europy.
Jak dodał, inwestycja jest jednym z elementów, które się wpisują w korytarz transportowy.
Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 5 lipca 2017 r.
(ek)
Fot. Elżbieta Kubowska