Wtorek, 16 lipca 2024 r. 
REKLAMA

Połączy nas most w Siekierkach

Data publikacji: 11 grudnia 2019 r. 18:30
Ostatnia aktualizacja: 13 grudnia 2019 r. 13:13
Połączy nas most w Siekierkach
 

Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego oraz firma Intop Skarbimierzyce podpisali w środę (11 grudnia) umowę na modernizację mostu europejskiego Siekierki – Neurüdnitz i przystosowanie tej przeprawy do ruchu turystycznego. Dzięki temu powstanie unikatowa atrakcja na polsko-niemieckim pograniczu.

Most połączy szlaki rowerowe Pomorza Zachodniego (te już istniejące i w trakcie realizacji) oraz Brandenburgii. Zmodernizowany most Siekierki – Neurüdnitz ma być też miejscem odpoczynku i punktem obserwacji wyjątkowej przyrody Doliny Dolnej Odry. Firma Intop ze Skarbimierzyc zmodernizuje polską część mostu. Warta blisko 12 mln zł inwestycja obejmie m.in.: remont konstrukcji mostu, przebudowę nawierzchni, stworzenie elementów małej infrastruktury czy dwupoziomowej platformy widokowej. Inwestycja jest elementem wartego blisko 22 mln zł projektu Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urzędu Gminy Barnim-Oderbruch, który pozwoli na modernizację całego, liczącego 660 m obiektu. Zadanie zostało w 85 proc. dofinansowane z programu Interreg Va.

W uroczystości, nie licząc władz regionu, przedstawicieli Zespołu Parków Krajobrazowych WZ oraz wykonawcy udział wziął między innymi Adam Zarzycki, burmistrz Cedyni. To na terenie tej gminy znajduje się kluczowa dla połączenia szlaków turystycznych Pomorza Zachodniego i Brandenburgii przeprawa. Gmina Cedynia, która od wielu lat próbowała wpisać „porzucony” most w Siekierkach do przestrzeni publicznej i oficjalnej turystyki, obawia się jednak, że przeprawa może być w nieodległej przyszłości skomunalizowana. Obecnie jej prawnym właścicielem jest PKP PLK. Dla tej małej gminy koszty związane z konserwacją i utrzymaniem tak dużej przeprawy byłyby dużym problemem.

Przez lata przeszkodą do realizacji projektu rewitalizacji mostu były przede wszystkim kwestie własnościowe, w tym głównie sprawa ponoszenia kosztów utrzymania linii kolejowej, a zwłaszcza samego mostu. Most po polskiej stronie należy do PKP. To jednak nie kwapiło się do wzięcia na siebie wydatków związanych z remontem przeprawy. W międzyczasie upadł pomysł wykorzystania mostu jako części linii drezynowej. Projekt taki przed siedmioma laty zgłosił jeden z niemieckich przedsiębiorców.

Most zbudowano w 1892 roku. Była to wówczas najdłuższa przeprawa na Odrze. Pod koniec II wojny światowej liczący 660 metrów most został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie, następnie odbudowany. W czasach PRL-u miał znaczenie głównie wojskowe, strategiczne. Po 1989 roku, de facto ostatecznie wyłączony z eksploatacji, systematycznie niszczał i stwarzał zagrożenie.

Uczestnictwo Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego nie jest przypadkowe w tym przedsięwzięciu. Dolina Dolnej Odry to w ocenie przyrodników ostatni tak cenny obszar w Europie. Występuje tu ponad 170 gatunków ptaków.

Inwestycja ma się zakończyć latem 2021 r. ©℗

R.K. Ciepliński

Fot. Dariusz Gorajski

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Ala66
2019-12-11 22:10:43
TO przedsiębiorstwo - czytać należy całymi zdaniami i najlepiej ze zrozumieniem.
Ala66
2019-12-11 19:04:03
PKP nie kwapiły się panie Ciepliński. Czasem warto zajrzeć do słownika.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA