Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Podjuchy. Węzeł przesiadkowy za jaką cenę?

Data publikacji: 07 stycznia 2019 r. 08:42
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:29
Podjuchy. Węzeł przesiadkowy za jaką cenę?
 

Kolejna z ważnych inwestycji komunikacyjnych Szczecina, mająca być w tym przypadku częścią składową większego przedsięwzięcia po nazwą kolei metropolitalnej, zanosi się na o wiele droższą niż zakładali do tej pory magistraccy urzędnicy i służby podległego mu Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Mowa o planach budowy nowego węzła przesiadkowego w Podjuchach, który miałby powstać w rejonie dotychczasowej stacji kolejowej w sąsiedztwie ul. Metalowej. Oferty potencjalnych wykonawców tego zadania opiewają na kwoty od ponad 11 do prawie 15 milionów złotych.

Przetarg na wykonawcę tej inwestycji w formule "zaprojektuj i wybuduj" ZDiTM ogłosił w minionym miesiącu, korygując po drodze o kilka dni termin na składanie ofert i wyznaczając go do ostatniego dnia grudnia. Zgłosiły się trzy firmy zainteresowane realizacją zlecenia, ale ich oczekiwania co do wynagrodzenia - jak się okazało po otwarciu ofert - znacznie odbiegają od wcześniejszych kalkulacji co do skali wydatków z nią związanych.

Zgłosiły się firmy. Strabag wycenił te usługi na 14 899 189,96 zł, przy 72 miesiącach rękojmi i 0,7 proc. kary umownej liczonej od wartości kontraktu za każdy dzień opóźnienia. Konsorcjum Elbud Szczecin sp. z o.o.-Elbud Sajewicz sp. jawna skalkulowało budżet dla tego zadania na 13 990 020 zł, oferując 68 miesięcy rękojmi i deklarując 0,5 proc. kary umownej liczonej od wartości kontraktu za każdy dzień opóźnienia. Natomiast Musing Bud przedstawił ofertę z ceną 11 642 435,59 zł, przy 72 miesiącach rękojmi i 0,7 proc. kary umownej liczonej od wartości kontraktu za każdy dzień opóźnienia.

Grudniowe otwarcie kopert z tymi ofertami - jak w każdym zresztą przypadku zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych - poprzedziła informacja o środkach przeznaczonych na realizację inwestycji. Przedstawiciele zabiegających o ten kontrakt firm usłyszeli, że ZDiTM ma zabezpieczoną w planie finansowym na sfinansowanie tegoż zamówienia na dzień 05.10.2018 r. kwotę tylko 2 280 000 zł brutto.

– Zadanie jest etapowe i związane z formułą zaprojektuj i zbuduj, dlatego kwota pierwotnie zabezpieczona jest bazowa - tłumaczy Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM - Miasto będzie dążyło do zapewnienia finansowania. W tej chwili trwa analiza dokumentów.

W projekcie budżetu miasta na 2019 rok, jaki zaprezentowany został oficjalnie w dwa tygodnie po jesiennych wyborach samorządowych, w wydatkach majątkowych w dziale transport i komunikacja na próżno jednak szukać na liście wskazanych w nim inwestycji zapisu o przeznaczeniu jakiejkolwiek puli pieniędzy na realizację tego zadania.

Koncepcja zakłada, że w miejscu starej stacji w Podjuchach na wysokości ul. Metalowej powstanie nowa pętla autobusowa wraz z parkingiem typu park & ride na 160 samochodów. A wskazany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia termin jego wykonania to nie więcej niż 20 miesięcy od dnia zawarcia umowy, przy założeniu, że w czasie nie dłuższym niż 11 mięsięcy przyszły wykonawca sporządzi i protokolarnie przekaże zamawiającemu dokumentację projektową oraz uzyska wszelkie zgody i decyzję o pozwoleniu na budowę. ©℗

Mirosław WINCONEK

Fot. Mirosław WINCONEK

Na zdjęciu: Podjuchy. Stacja PKP i najbliższe jej okolice z terenami przykolejowymi wzdłuż ul. Metalowej. Stan obecny opłakany. W oczekiwaniu na budowę w tym rejonie nowego węzła przesiadkowego.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

k.olej
2019-01-07 21:43:47
już im śmierdzą stare budynki? może węzeł zrobić przy zjeździe z autostrady?
kopec
2019-01-07 13:52:04
Połowa Podjuch mieszka w rejonie obecnej petli.Wejscie na tarasy to dodatkowe 1200 metrow.Teraz mądrzy dodaja spacerku 800 metrow i dojscie do domu na Tarasy bedzie 2000 metrów cały czas pod górkę.Ta gigantomania w ratuszu jest naszym przeklenstwem.Codzienne korki po kilometrze w cyklu do miasta i z miasta juz sa piekłem,a kiedy bedzie wypadek drogowy to miejska katastrofa.Jak sie szanowna rada nie zna niewstydzcie sie powiedziec doradzimy my mieszkancy Podjuch.
brawo postęp
2019-01-07 13:01:21
Kolej metropolitalną zbudowali Niemcy. Jeszcze w latach osiemdziesiątych można było przejechać z Gryfina do Trzebieży. Ciekawostką jest to, że w latach trzydziestych, jadąc po jednym torze z mijanką w Daleszewie, trasę Gryfino - Port centralny pociąg towarow-osobowy pokonywał w czasie 28 min. Dzisiaj pociągi na tej trasie potrzebują ponad 30 min.
kierowca autobusu
2019-01-07 11:35:41
węzeł przesiadkowo-autobusowy w polu , genialne , tylko urzędasy ze zditm-u mogą być tacy "ynteligentni" , druga turkusowa i parking na hangarowej ....
czyt.
2019-01-07 10:40:56
A dlaczego tak daleko od od największego skupiska mieszkańców tej dzielnicy?.
Kk
2019-01-07 10:12:43
Mozna bylo by je zmodernizować i wykorzystać a nie budować nowe
Stanisław
2019-01-07 09:16:12
A budynki na stacji. Co z nimi?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA