Kolejna z ważnych inwestycji komunikacyjnych Szczecina, mająca być w tym przypadku częścią składową większego przedsięwzięcia po nazwą kolei metropolitalnej, zanosi się na o wiele droższą niż zakładali do tej pory magistraccy urzędnicy i służby podległego mu Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego. Mowa o planach budowy nowego węzła przesiadkowego w Podjuchach, który miałby powstać w rejonie dotychczasowej stacji kolejowej w sąsiedztwie ul. Metalowej. Oferty potencjalnych wykonawców tego zadania opiewają na kwoty od ponad 11 do prawie 15 milionów złotych.
Przetarg na wykonawcę tej inwestycji w formule "zaprojektuj i wybuduj" ZDiTM ogłosił w minionym miesiącu, korygując po drodze o kilka dni termin na składanie ofert i wyznaczając go do ostatniego dnia grudnia. Zgłosiły się trzy firmy zainteresowane realizacją zlecenia, ale ich oczekiwania co do wynagrodzenia - jak się okazało po otwarciu ofert - znacznie odbiegają od wcześniejszych kalkulacji co do skali wydatków z nią związanych.
Zgłosiły się firmy. Strabag wycenił te usługi na 14 899 189,96 zł, przy 72 miesiącach rękojmi i 0,7 proc. kary umownej liczonej od wartości kontraktu za każdy dzień opóźnienia. Konsorcjum Elbud Szczecin sp. z o.o.-Elbud Sajewicz sp. jawna skalkulowało budżet dla tego zadania na 13 990 020 zł, oferując 68 miesięcy rękojmi i deklarując 0,5 proc. kary umownej liczonej od wartości kontraktu za każdy dzień opóźnienia. Natomiast Musing Bud przedstawił ofertę z ceną 11 642 435,59 zł, przy 72 miesiącach rękojmi i 0,7 proc. kary umownej liczonej od wartości kontraktu za każdy dzień opóźnienia.
Grudniowe otwarcie kopert z tymi ofertami - jak w każdym zresztą przypadku zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych - poprzedziła informacja o środkach przeznaczonych na realizację inwestycji. Przedstawiciele zabiegających o ten kontrakt firm usłyszeli, że ZDiTM ma zabezpieczoną w planie finansowym na sfinansowanie tegoż zamówienia na dzień 05.10.2018 r. kwotę tylko 2 280 000 zł brutto.
– Zadanie jest etapowe i związane z formułą zaprojektuj i zbuduj, dlatego kwota pierwotnie zabezpieczona jest bazowa - tłumaczy Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM - Miasto będzie dążyło do zapewnienia finansowania. W tej chwili trwa analiza dokumentów.
W projekcie budżetu miasta na 2019 rok, jaki zaprezentowany został oficjalnie w dwa tygodnie po jesiennych wyborach samorządowych, w wydatkach majątkowych w dziale transport i komunikacja na próżno jednak szukać na liście wskazanych w nim inwestycji zapisu o przeznaczeniu jakiejkolwiek puli pieniędzy na realizację tego zadania.
Koncepcja zakłada, że w miejscu starej stacji w Podjuchach na wysokości ul. Metalowej powstanie nowa pętla autobusowa wraz z parkingiem typu park & ride na 160 samochodów. A wskazany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia termin jego wykonania to nie więcej niż 20 miesięcy od dnia zawarcia umowy, przy założeniu, że w czasie nie dłuższym niż 11 mięsięcy przyszły wykonawca sporządzi i protokolarnie przekaże zamawiającemu dokumentację projektową oraz uzyska wszelkie zgody i decyzję o pozwoleniu na budowę. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: Podjuchy. Stacja PKP i najbliższe jej okolice z terenami przykolejowymi wzdłuż ul. Metalowej. Stan obecny opłakany. W oczekiwaniu na budowę w tym rejonie nowego węzła przesiadkowego.