Długo oczekiwane dwa piękne hybrydowe pociągi przyjechały w czwartek przed południem do Szczecina. Pomorze Zachodnie jest pierwszym regionem w Polsce, który zakupił składy wyprodukowane przez NEWAG SA. Powitanie dwóch najnowocześniejszych w kraju pociągów odbyło się na Dworcu Głównym.
- Decyzja o ich zakupie to konsekwentna realizacja wizji naszego województwa jako przyjaznego mieszkańcom i turystom regionu w kontekście przewozów kolejowych - mówił marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. - Z drugiej strony to konsekwentna realizacja wizji naszego województwa jako najbardziej proekologicznego w Polsce. Te dwa pojazdy hybrydowe, które jako pierwsze przyjechały na zachodniopomorskie tory będą realizacją tej wizji. Będzie można nimi podróżować komfortowo, ale jednocześnie ekologicznie. Dzięki pociągom dwunapędowym będziemy mogli jeździć wszędzie tam gdzie jest to możliwe. Głęboko wierzę w to, że te dwa pociągi będą w fantastyczny sposób służyły naszym mieszkańcom i turystom.
Prezes zarządu NEWAG SA Zbigniew Konieczek nie krył zadowolenia z możliwości przekazania naszemu regionowi dwunapędowych składów.
- Jestem niezmiernie dumny, że przyszło mi uczestniczyć w uroczystości przekazania dwóch pierwszych hybrydowych pociągów - mówił Zbigniew Konieczek. - Ciesze się, że mieszkańcy województwa zachodniopomorskiego będą pierwszymi użytkownikami takich pociągów. To kilkuletnia współpraca doprowadziła do tego, że czterdzieści dwa pojazdy typu Impuls jeżdżą w tym regionie. Gratuluję bardzo proekologicznemu podejściu do transportu. Wszystkim życzę dużo zdrowia.
Nowe pociągi wyprodukowane przez nowosądecki NEWAG SA, to pojazdy dwunapędowe, łączące najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin) i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych).
Hybrydy pozwolą obsługiwać trasę: Szczecin Główny – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Główny – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.
Łączny koszt zakupu dwóch pojazdów wyniósł 49,2 mln zł. Każdy z nich jest wyposażony w 150 miejsc.
Kamil KRUKOWSKI