Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Pociągi do Poznania pojadą szybciej

Data publikacji: 18 czerwca 2019 r. 17:18
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:43
Pociągi do Poznania pojadą szybciej
 

Dla podróżnych komfortowe stacje, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i tory przygotowane do szybszej jazdy – 160 km/h – to efekty modernizacji, które zostaną osiągnięte na trasie Poznań – Szczecin. PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują następny odcinek linii Wielkopolska – Pomorze Zachodnie. Prace za prawie 200 mln zł będą kontynuowane od Słonic do Choszczna. Projekt współfinansowany jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

We wtorek (18 czerwca) spółka PKP PLK w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie podpisała z wykonawcą umowę na modernizację trasy Słonice – Choszczno. To kolejny projekt, który wchodzi do realizacji na trasie z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie z Krajowego Programu Kolejowego. Wartość podpisanej umowy wynosi 196 mln zł (netto), a dofinansowanie unijne stanowi 82 proc.

– Modernizacja linii kolejowej z Poznania do Szczecina to dla mieszkańców nowe, zdecydowanie korzystniejsze możliwości komunikacji w regionie, między województwami i łatwiejsze podróże do stolicy – powiedział Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.

Modernizacja całej linii Poznań – Szczecin o wartości ok. 4 mld zł jest jedną z największych inwestycji realizowanych przez PKP PLK w obecnej unijnej perspektywie finansowej w ramach CEF. Dzięki niej czas przejazdu najszybszych składów między Wielkopolską i Pomorzem Zachodnim skróci się nawet o ok. 50 minut. To także ważny szlak dla pociągów towarowych, które będą mogły dowieźć więcej towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

– Realizujemy gigantyczny program inwestycyjny – stwierdził Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. – Mamy ponad 30 mld zł czynnych w umowach, które są w tej chwili realizowane w całej Polsce. To się oczywiście przekłada na transfer gotówki do wykonawców, do polskiej gospodarki. Ma to też niestety wpływ na to, w jaki sposób możemy się po Polsce przemieszczać.

Tłumaczył, że wszystkie te prace są prowadzone w jednym czasie, gdyż projekt między Poznaniem i Warszawą miał być zrealizowany w poprzedniej perspektywie, ale pieniądze przekazano wtedy na inny sektor i kolej ich nie wykorzystała. Zadania z całego Krajowego Programu Kolejowego opiewają na prawie 70 mld zł i jak zapewnił A. Bresch, nie ma ryzyka, że nie zostaną wydane.

– Przygotowujemy się już do nowej perspektywy – zaznaczył.

Poseł Artur Szałabawka podkreślił, że dla mieszkańców województwa zachodniopomorskiego ważne jest, aby komunikacja była na poziomie europejskim.

– Nie rozwiniemy się gospodarczo, jeżeli będziemy mieli zaległości w infrastrukturze kolejowej i transportowej szeroko rozumianej – zauważył poseł Rafał Mucha. – Temu projektowi będziemy mocno kibicować, dlatego, że nadganiamy zaległości z poprzednich lat. To trochę zła sytuacja, gdy łatwiej nam dojechać do Berlina, niż komunikować się z własną stolicą.

Na odcinku Słonice – Choszczno podróżni odczują korzystne zmiany na stacjach Stary Klukom i Choszczno. Przewidziano modernizację czterech peronów oraz wymianę ponad 23 km torów i sieci trakcyjnej. Bezpieczeństwo zwiększy przebudowa czterech przejazdów kolejowo-drogowych. Zmodernizowane będą cztery mosty i wiadukty. Zaplanowano też bezpieczne przejścia dla zwierząt. Prace mają ruszyć na początku III kwartału 2019 r., a zakończyć w IV kwartale 2020.

Słonice – Choszczno to pierwszy z trzech zachodniopomorskich odcinków (między Słonicami a Szczecinem), który będzie modernizowany w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59, na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”. Roboty wykona konsorcjum firm: Colas Rail Polska sp. z o.o. oraz Colas Rail S.A.S.

(ek)

Fot. Elżbieta Kubowska

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

też mi coś
2019-06-19 23:40:38
23 km torów! a reszta kiedy?
znudzony
2019-06-19 10:15:15
Już jeździły szybciej, ale to było bardzo dawno temu, przed demontażem państwa.
A narazie...
2019-06-18 22:58:57
Jest gorzej niż źle. EIC ze Szczecina do Poznania jedzie jedyne... 3 h. Patologia a nie ekspres.
PEKAPE
2019-06-18 21:12:31
Zakręty będzie ścinał ? ha ha
Adek
2019-06-18 19:28:40
O rany. Super wiadomość. Do tego straszna.
A we Wronkach dalej
2019-06-18 18:50:24
będą wykolejać się wagony towarowe i blokować szlak na kilkadziesiąt godzin... tyle tych modernizacji...

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA