Dla podróżnych komfortowe stacje, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i tory przygotowane do szybszej jazdy – 160 km/h – to efekty modernizacji, które zostaną osiągnięte na trasie Poznań – Szczecin. PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują następny odcinek linii Wielkopolska – Pomorze Zachodnie. Prace za prawie 200 mln zł będą kontynuowane od Słonic do Choszczna. Projekt współfinansowany jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
We wtorek (18 czerwca) spółka PKP PLK w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie podpisała z wykonawcą umowę na modernizację trasy Słonice – Choszczno. To kolejny projekt, który wchodzi do realizacji na trasie z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie z Krajowego Programu Kolejowego. Wartość podpisanej umowy wynosi 196 mln zł (netto), a dofinansowanie unijne stanowi 82 proc.
– Modernizacja linii kolejowej z Poznania do Szczecina to dla mieszkańców nowe, zdecydowanie korzystniejsze możliwości komunikacji w regionie, między województwami i łatwiejsze podróże do stolicy – powiedział Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski.
Modernizacja całej linii Poznań – Szczecin o wartości ok. 4 mld zł jest jedną z największych inwestycji realizowanych przez PKP PLK w obecnej unijnej perspektywie finansowej w ramach CEF. Dzięki niej czas przejazdu najszybszych składów między Wielkopolską i Pomorzem Zachodnim skróci się nawet o ok. 50 minut. To także ważny szlak dla pociągów towarowych, które będą mogły dowieźć więcej towarów m.in. do portów w Szczecinie i Świnoujściu.
– Realizujemy gigantyczny program inwestycyjny – stwierdził Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. – Mamy ponad 30 mld zł czynnych w umowach, które są w tej chwili realizowane w całej Polsce. To się oczywiście przekłada na transfer gotówki do wykonawców, do polskiej gospodarki. Ma to też niestety wpływ na to, w jaki sposób możemy się po Polsce przemieszczać.
Tłumaczył, że wszystkie te prace są prowadzone w jednym czasie, gdyż projekt między Poznaniem i Warszawą miał być zrealizowany w poprzedniej perspektywie, ale pieniądze przekazano wtedy na inny sektor i kolej ich nie wykorzystała. Zadania z całego Krajowego Programu Kolejowego opiewają na prawie 70 mld zł i jak zapewnił A. Bresch, nie ma ryzyka, że nie zostaną wydane.
– Przygotowujemy się już do nowej perspektywy – zaznaczył.
Poseł Artur Szałabawka podkreślił, że dla mieszkańców województwa zachodniopomorskiego ważne jest, aby komunikacja była na poziomie europejskim.
– Nie rozwiniemy się gospodarczo, jeżeli będziemy mieli zaległości w infrastrukturze kolejowej i transportowej szeroko rozumianej – zauważył poseł Rafał Mucha. – Temu projektowi będziemy mocno kibicować, dlatego, że nadganiamy zaległości z poprzednich lat. To trochę zła sytuacja, gdy łatwiej nam dojechać do Berlina, niż komunikować się z własną stolicą.
Na odcinku Słonice – Choszczno podróżni odczują korzystne zmiany na stacjach Stary Klukom i Choszczno. Przewidziano modernizację czterech peronów oraz wymianę ponad 23 km torów i sieci trakcyjnej. Bezpieczeństwo zwiększy przebudowa czterech przejazdów kolejowo-drogowych. Zmodernizowane będą cztery mosty i wiadukty. Zaplanowano też bezpieczne przejścia dla zwierząt. Prace mają ruszyć na początku III kwartału 2019 r., a zakończyć w IV kwartale 2020.
Słonice – Choszczno to pierwszy z trzech zachodniopomorskich odcinków (między Słonicami a Szczecinem), który będzie modernizowany w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E59, na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie”. Roboty wykona konsorcjum firm: Colas Rail Polska sp. z o.o. oraz Colas Rail S.A.S.
(ek)
Fot. Elżbieta Kubowska