Most kolejowy w Kostrzynie nie będzie już utrudniał zimowej akcji kruszenia lodu na Odrze. W Szczecinie podpisano porozumienie, które umożliwi przebudowę torów. Także cała przeprawa między Polską a Niemcami zostanie zmodernizowana. Zapowiedziano też, iż pod koniec tego roku ruszy budowa nowego mostu kolejowego w szczecińskich Podjuchach.
Porozumienie zostało zawarte pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Strony będą współpracować w zakresie przebudowy torów (dojazdu) do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii nr 203 Tczew – Kostrzyn.
Współpraca będzie prowadzona w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. RZGW zrealizuje przedsięwzięcie własnym kosztem.
- Inwestycja dotycząca przebudowy mostu kolejowego i dojazdu do nowej przeprawy nad Odrą w Kostrzynie jest bardzo ważna dla zapewnienia sprawnych działań lodołamaczy na rzece oraz zwiększenia możliwości żeglugi – powiedział Krzysztof Woś, zastępca prezesa ds. ochrony przed powodzią i suszą Wód Polskich.
Przedstawiciele PKP PLK SA oraz RZGW w Szczecinie omówili już wariant techniczny dojazdu do nowego mostu, m.in. zapewnienie dostosowania go do przyjętej jego wysokości. Będzie ona zapewniać sprawną komunikację na rzece - V klasę żeglowności według wymogów europejskich. Możliwe będzie również prowadzenie akcji lodołamania.
Zgodnie z porozumieniem dotyczącym budowy kolejowych mostów granicznych między Polską a Niemcami, przeprawę na Odrze w Kostrzynie realizują koleje niemieckie. Zobowiązały się one do zakończenia robót, umożliwiających zakończenie dostosowania linii kolejowej nr 203 do nowych wymagań, do końca 2022 r.
Podczas spotkania w Szczecinie zapowiedziano także podpisanie kolejnej umowy – dotyczącej budowy mostu kolejowego w Podjuchach. Projekt jest realizowany w ramach tego samego programu inwestycyjnego.
– Planujemy zamknięcie tej przeprawy pod koniec przyszłego roku, w listopadzie wykonawca będzie dysponował pozwoleniem na budowę, a następnie rozpocznie się realizacja prac, których koszt szacowany jest na 200 milionów złotych – poinformował Arnold Bresch, członek zarządu ds. realizacji inwestycji PKP PLK SA.
(g), (kl)
Fot. RZGW
Na zdjęciu (u góry): Tak będzie wyglądała nowa przeprawa przez Odrę w rejonie Kostrzyna.