Plan docelowy zagospodarowania i czekających przemian obszar szczecińskiego Starego Miasta, którego częścią ma być plac Orła Białego, a rozpisany do realizacji na najbliższych sześć lat, zaprezentował opinii publicznej w minioną środę na spotkaniu otwartym z mieszkańcami Paweł Jaworski, koordynator tzw. prototypowania, czyli szukania wśród licznych propozycji pomysłu na tę przestrzeń w ścisłym centrum miasto i na to, jakie ona powinna pełnić funkcje. Natomiast o realizacji tych zamierzeń zapewniał Daniel Wacinkiewicz, zastępca prezydenta Szczecina.
Ograniczanie krok po kroku ruchu samochodów, stopniowe wyłączanie z układu dróg publicznych kolejnych ulic, przestrzenie wyłączone z ruchu kołowego, część z miejsc parkingowych tylko dla mieszkańców, w tle projekt zagospodarowania aż czterech placów obejmujący te na podzamczu oraz sam pl. Orła Białego. Uporządkowanie tego ostatniego, powiększenie tam strefy z zielenią, ustawienie działającej kopii fontanny, zabezpieczenie pomnika Flory, wymiana nawierzchni, jeden katalog tzw. mebli miejskich, czyli małej architektury, jednolite oświetlenie, ustalenie miejsc pod ogródki kawiarniane. Nowa śródmiejska strefa płatnego parkowania, być może nawet całotygodniowa z wydłużeniem godzin jej funkcjonowania obowiązywania z wyższymi stawkami opłat za postój. Wreszcie inwestycje: parkingowiec pod Trasą Zamkową, nowa siedziba dla przychodni i parkingowiec przy ul. Staromłyńskiej.
To w największym skrócie scenariusz z rozpisanym już na poszczególne lata harmonogramem. Jak dotąd i - jak się okazuje - wciąż najwięcej emocji i sprzecznych opinii budzi w tym rejonie parkowanie, zwłaszcza kwestia miejsc postojowych dla mieszkańców.
Podczas środowego spotkania padła zapowiedź, że od stycznia 2020 r. na pl. Orła Białego parkowanie będzie możliwe jak obecnie, z tą jednak różnicą, że w jego części teraz dostępnej dla aut zajdzie taka oto zmiana, że pas przy chodniku po stronie budynków będzie przeznaczony dla przyjezdnych, w tym klientów banków czy gości pobliskich restauracji. Natomiast w rzędzie bliższym środka placu na miejsca postojowych swoje auta będą mogli parkować wyłącznie okoliczni mieszkańcy, korzystający z abonamentu SPP. Tylko dla mieszkańców osiedla wyznaczone zostaną też pojedyncze miejsca postojowe przy ul. Koński Kierat i przy ul. Mariackiej, a w kolejnych latach na innych okolicznych ulicach.
Aby wymusić tam rotację samochodów, w przyszłości, tj. w 2021 r. zostaną przez radnych uchwalone i podniesione znacznie stawki opłat za postój poprzez wyznaczenie w obszarze zmodyfikowanej strefy płatnego parkowania dodatkowej, specjalnej śródmiejskiej strefy parkowania. Ponadto opcja zakłada wydłużenie nie tylko wydłużenia do późnego wieczora godzin funkcjonowania strefy płatnej, ale jej wprowadzenia także w weekendy.
W czasie mają być rozłożone również decyzje radnych o wyłączeniach z układu dróg publicznych poszczególnych ulic bądź ich odcinków otaczających pl. Orła Białego. Już w przyszłym roku taki status dróg lokalnych, osiedlowych powinny mieć wspomniana ul. Mariacka i odcinek krzyżującej się z nią ul. Koński Kierat do skrzyżowania z ul. Farną. W 2021 r. podobne wyłączenia mają objąć sam plac, jak też ulice Tkacką, Łaziebną i Staromłyńską.
- Na samym placu, jeśli chodzi o zmiany dotyczące zagospodarowania jego przestrzeni, nie będzie rewolucji, nastąpią zmiany zachowawcze, uwzględniające głównie aspekt konserwatorski. Południowa część placu to nadal będzie zieleń, którą będziemy jeszcze rozwijać. Północna część będzie otwartą przestrzenią miejską, na której będzie można organizować różne wydarzenia – opowiadał Paweł Jaworski, urbanista odpowiedzialny za proces prototypowania. - Planowane przekształcanie placu przewiduje ujednolicone meble miejskie i ogródki restauracji. Zachowany zostanie dojazd dla zaopatrzenia przedsiębiorców. A do muzeum trafi oryginalna fontanna, której ze względu na niszczejący materiał (piaskowiec) nie można eksploatować. Zastąpi ją kopia, z której woda popłynie już bez przeszkód.
W 2021 r. - według deklaracji i założeń 6-latki dla Starego Miasta - miałaby ruszyć budowa nowego parkingowca pod estakadą Trasy Zamkowej, tak by w 2022 r. był gotowy do użytku, kiedy to jednocześnie rejon ulic podzamcza obejmie reorganizacja ruchu samochodowego i jego porządkowanie, z wyprowadzaniem z niego aut włącznie. W 2022 r. ma ruszyć budowa nowych pomieszczeń pod przychodnię przy ul. Staromłyńskiej.
- Nie ma tematu likwidacji przychodni ani o zaprzestaniu przez nią działalności. Obsługuje ona ponad 20 tys. pacjentów i zapewnienie dla niej nowego lokum jest jednym z priorytetów w pakiecie planowanych przez nas rozwiązań. Nowoczesny, spełniający wszelkie wymogi budynek dla przychodni w tym miejscu jest niezbędny i powstanie - zapewniał Daniel Wacinkiewicz.
Natomiast w 2023 r. na części terenu obok nowych zabudowań przychodni ruszyć powinna - jak dodawał Paweł Jaworski, referując ów plan 6-letni - budowa parkingowca. Wraz z jego uruchomieniem, zakładanym w 2024 r., miałyby być zaś zlikwidowane pozostałe miejsca parkingowe na pl. Orła Białego w wersji ograniczonej do strefy tzw. przybankowej z dojazdem do nich na pl. od ul. Grodzkiej.
Jak zaznaczył Daniel Wacinkiewicz, wszystkie te działania, wprowadzane stopniowo, etapami, będą zarazem skoordynowane z przygotowywanymi inwestycjami dotyczącymi nowego układu drogowego w tym obszarze miasta i budową mostu Kłodnego na Łasztownię. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: Taki już pl. Orła Białego w Szczecinie na pewno nie będzie. A wbrew wcześniejszym licznym koncepcjom architektonicznym ogłoszony właśnie dla niego i szerzej dla Starego Miasta, włączając podzamcze, nowy 6-letni plan zmian to nie rewolucja, a co najwyżej kosmetyka ze stopniowym eliminowaniem z jego pejzażu samochodów.