Sobota, 23 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Plac Orła Białego. Kierowco, nie jedź na pamięć!

Data publikacji: 31 lipca 2019 r. 08:14
Ostatnia aktualizacja: 24 sierpnia 2019 r. 18:12
Plac Orła Białego. Kierowco, nie jedź na pamięć!
O ile w pierwszym dniu zmiany w organizacji ruchu na pl. Orła Białego „zapominalscy" kierowcy mogli jeszcze liczyć na pewną pobłażliwość stróży prawa, o tyle teraz czekają na nich mandaty, punkty karne i blokady blokady na kołach. Fot. Mirosław WINCONEK  

W Szczecinie trwa eksperyment urbanistyczny, którego ważnym elementem jest tymczasowa zmiana organizacji ruchu: na i w sąsiedztwie pl. Orła Białego. Otworzył przestrzeń tej części górnego tarasu Starego Miasta dla ludzi, kultury, dla społecznej aktywności, a zamknął dla samochodów. O czym kierowcy zdają się zapominać.

Szczecin od poniedziałku w praktyce testuje założenia projektu ph. „Nowe życie placu". Mają pomóc - mieszkańcom oraz władzom miasta - znaleźć odpowiedź na pytanie o to, jak na ów reprezentacyjny plac Starego Miasta przyciągnąć ludzi, jak sprawić, aby się na nim zatrzymali, przyjemnie spędzili czas, a potem chcieli doń wrócić.

Ważnym elementem owego prototypowania są zmiany w organizacji ruchu. Ich pierwszy wariant jest testowany od poniedziałku (29 lipca). W radykalnej skali zamknął plac dla parkowania. Pozostawiając dostępnymi miejsca postojowe wyłącznie w części - od ul. Grodzkiej - przyległej do banków i Akademii Sztuki (uwaga: postój taksówek przeniesiony za róg, w ul. Grodzką). Natomiast zamykając całkowicie parking na samym placu oraz wzdłuż jezdni biegnącej przy sklepie „Pod Gwiazdami" - od ul. Grodzkiej aż po ul. Koński Kierat.

Aktualnie - do końca sierpnia - obowiązująca zmiana organizacji ruchu ograniczyła wjazd w ul. Tkacką. Zamykając możliwość skrętu w nią od strony pl. Orła Białego, ul. Koński Kierat i od ul. Grodzkiej. Wjazd w Tkacką jest możliwy tylko od pl. Żołnierza Polskiego: przez Staromłyńską i Łaziebną.

Częściowo dla ruchu została zamknięta ul. Koński Kierat - od wysokości lokalu „Bardzo Dobrze" jest to teraz deptak, częściowo przejęty przez kawiarniany ogródek letni. W deptak została zamieniona również część jezdni sąsiedniej - pl. Orła Białego po Łaziebną.

W całej strefie podlegającej eksperymentowi urbanistycznemu, objętej prototypowaniem, obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Wyznaczono nowe miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych (od strony banku, a tuż przy ul. Grodzkiej), koperty wyznaczające miejsca dostaw towarów oraz - w sąsiedztwie szkoły muzycznej (ul. Staromłyńska) - punkt postojowy w formule Kiss&Ride, czyli o możliwości postoju do 10 minut.

Kierowcy - jak zaobserwowaliśmy - usiłowali objechać obowiązujące zakazy parkowania. Czy to urządzając rajdy po chodnikach, czy też wykorzystując np. wyznaczone godziny dostaw do lokali i lukę na ten czas demontowanych blokad wjazdu. Najczęściej po to, aby podjechać jak najbliżej lokali działających w parterowej części dawnego Polmozbytu. Straż miejska oraz policja już zwróciły uwagę na ten proceder. O ile w pierwszym dniu zmiany w organizacji ruchu „zapominalscy" kierowcy mogli jeszcze liczyć na pewną pobłażliwość stróży prawa, o tyle teraz czekają na nich mandaty, punkty karne i blokady blokady na kołach.

Sporo kierowców wpadało też na „jeździe na pamięć". Szczególnie na „zaślepionych" odcinkach ul. Staromłyńskiej i ul. Koński Kierat. Przez co mieli spory problem z manewrowaniem i zawracaniem przy obustronnie, na jezdniach, parkujących samochodach.

Jednak wszystko wskazuje na to, że czytelnie rozstawione znaki pozwolą kierowcom dość szybko się oswoić ze zmianami na pl. Orła Białego. Podobnie jak mieszkańcom - z wolną od samochodów przestrzenią. Co z pewnością ułatwią meble miejskie, czyli kwietniki i ławki, jakie wkrótce tam staną. ©℗

A. NALEWAJKO

Fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

A
2019-08-24 18:11:48
Co to będzie jak się szkoła zacznie?!
posmarowali
2019-08-01 00:13:30
to mają :) wystarczy napić się wódeczki z urzędasem, kupić mu wczasy a już zrobi wszystko co Pan restaurator zechce :) przecież to nie dla dobra mieszkańców a dla dobra restauratorów i turystów z Niemiec bo przeciętny zjadacz chleba i tak w tych restauracjach nie bywa, lub raz do roku... za to codziennie musi się po mieście poruszać a tu klops.
Jerzy
2019-07-31 20:40:59
Przepraszam za słownictwo , ale : samochody wyp.... z Pl. Orła Białego. Na zawsze
Jako redakcja
2019-07-31 17:57:14
jesteście niespójni - przecież urzędnicy i wy jako dziennikarze zmuszacie kierowców by uczyli się na pamięć bo oznakowanie jest niespójne, mylące i kierowca "rozpoznaje bojem" drogę. Zachwycacie się "półturbinowością" rond ale tuz przed wjazdem na rondo stoją znaki mówiące o tym ze z obu pasów ruch odbywa się na wprost (oba pasy są równoprawne i obowiązują ogólne zasady ruchu drogowego). Szczecin to miasto "nie da się" gdzie wszystko jest prowizorycznym trwaniem... ludzie chodzą po chodnikach które są pełne nierówności i wykrotów - weźcie osobę niewidomą, przejdźcie się z nią po Szczecinie... to co usłyszycie będzie skargą na was - dziennikarzy kibicujących urzędnikom i urzędników zadufanych w swe stanowczo zawyżone możliwości intelektualne. Szczecin to miasto gdzie nie da się przyciąć chaszczy ale tnie się mizerna trawę do gołej ziemi - sami o tym piszecie... ręce mi opadają jak widzę do czego doprowadziło ostatnich 30 lat w tym 15 chyba już rządów elprezydęte Krzystek. Z ładnego miasta zrobiliście grajdoł... jest gorzej niż w PRL.
monika
2019-07-31 15:49:51
Brak wyjazdu z ulicy jednokierunkowej ? Tylko na wstecznym lub pod prąd ? Czy to jest zgodne z przepisami ? Widocznie w Szczecinie taka organizacja ruchu jest dopuszczalna
beee
2019-07-31 15:18:12
Kolejny genialny projekt. Spędzić czas na Pl Orła Białego czyli konkretnie co? Iść do knajpy Golemy (czyżby to on zasponsorował projekt?) czy posiedzieć sobie na pięknych przepraszam za wyrażenie "dizajnerskich" ławkach? Obowiązkowo w towarzystwie miejscowych bezdomnych. Dzięki za takie atrakcje.
Pszczola
2019-07-31 15:08:36
Dla to idiotyzm. Czysty folwark Krzystka. Po prostu Pan Golema musi więcej stolików postawić, bo interes musi kwitnąć, a miszkancy tak bardzo tesknia żeby samochód pod trasa zostawiać...
organizacja ruchu
2019-07-31 14:34:43
Nie można zamykać ulicy Koński Kierat od połowy bo to tylko tworzy patologię. Jest to ulica jednokierunkowa i samochody chcące wyjechać z tej ulicy muszą wycofać . Cofając muszą ustapić samochodom jadącym po tej ulicy a te nie mają gdzie zjechać .Konflikt gotowy
HogoFogo
2019-07-31 12:32:32
Mam nadzieję, że wyłączenie tego placu z ruchu skutecznie zabije istniejące tam "biznesy".
gdzie te gazony
2019-07-31 12:16:59
Miały stać gazony z kwiatami na kółkach, a stoją brudne deski. Piękne miejsce na niedzielne spacery, aż się boję tych tłumów w weekendy, chyba, że Charęza zmusi urzędników by przyszli robić tłok razem z rodzinami. Przecież wiadomo, co będzie we wrześniu jak dzieci pójdą do szkoły, a za miesiąc studenci. Debilny pomysł!!!
@HogoFogo
2019-07-31 12:03:47
Jedno miejsce w mieście ma być oddane wyłącznie pieszym i już taki problem? Jaki to jest procent miasta w stosunku do ilości przestrzeni zagrabionej przez samochody? Promil? Pół promila? Patrzcie co sobie wychodowaliśmy- przez 30 ostatnich lat tylko jedna grupa uczestników ruchu dostawała lwią część pieniędzy na transport a teraz jak niewielki procent (promil) ma być oddany innym to nagle zamach na wolność. Może w ramach równouprawnienia damy wszystkim po równo? Np na Bramie niech piesi dostaną taką samą ilość przestrzeni jak samochody, na Rodła też. Czy wtedy kierowcy będą zadowoleni że jest uczciwie?
audiofil
2019-07-31 11:43:10
Może samochody przejeżdżające obok stolików pogarszały jakośc nagrań ? Może nie wszystko było wyraźnie nagrane ?
obłudnik
2019-07-31 11:36:02
Mieszkańcy nie chcą obcych samochodów pod swoimi oknami ,ale za to jak sami parkują komuś pod oknem to nie mają z tym żadnego problemu.Oj ta ludzko obłuda
HogoFogo
2019-07-31 11:34:11
Należy jeszcze wysiedlić mieszkańców z wyłączonych ulic, albowiem nie są wystarczająco nowocześni. Okolicę należy zasiedlić animatorami kultury, redaktorami gazet i artystami ulicznymi. Proponuję także zmienić nazwę placu, która w obecnym brzmieniu jest mało europejska.
ale czemu tak ?
2019-07-31 11:03:26
Widzę, że wizja tego miejsca jest konkretna .Zamienić publiczny plac w prywatny plac z dostępem samochodami wyłacznie dla lepszych POlaków i ich gości .Reszta ma prawo zostać za barierkami i sobie POpatrzeć
dno
2019-07-31 10:54:18
Trzeba być kompletnym idiotą, aby dawać znak z taką orientacją organizacji przy wlocie w ul. Staromłyńską. Przecież tylko mieszkańcy Szczecina umieją sobie ten, odwrócony do góry nogami, schemat zobrazować. Nie wspominając, że organizacja również jest idiotyczna.
Nie jeździj na pamięć
2019-07-31 10:39:53
Od kiedy to wjeżdzając na plac Orła Białego od strony 13 Muz, po prawej stronie mamy ul. Koński Kierat, a po lewej Łaziebną. Panie Charęza nie zmieniaj pan położenia ulic w mieście. Już tyle szkody pan wyrządziłeś, więc nie brnij dalej i przestaw tę tablicę tam gdzie jej miejsce
do Tak czy owak samochody właścicieli pewnych ważnych lokali
2019-07-31 10:32:05
Czyli uważasz, że w POlsce są POlacy , których żadne przepisy nie obowiązują ? Mogą PO prostu robić to co im się POdoba ?
Ala
2019-07-31 10:27:51
Tak, jestem za zakazem ruchu w tym rejonie. Zróbmy z tego placu coś na kształt Rynku. Miejsce super. Tak, mam też auto i wszyscy ze mnie się śmieją, że jakbym mogła to i do sklepu bym nim wjechała. Skoro zatem i ja sobie poradzę z tym, że nie będę mogła tu zaparkować to inni też dadzą radę. Jakoś po Rynku w Krakowie auta nie jeżdżę, po Rynku na Starym Mieście w Warszawie też nie, ba nawet w Barcelonie, Amsterdamie, Paryżu czy Berlinie są takie miejsca dla ludzi, bez aut i jakoś sobie radzą mieszkańcy. Szczecin nie ma takiego fajnego miejsca jeszcze. Stara nowa starówka przy Wyszaku to porażka. Tam nawet auta parkują prawie, że w knajpach.
Tak czy owak samochody właścicieli pewnych ważnych lokali
2019-07-31 10:13:45
oraz pewnych ważnych klientów z pewnych ważnych urzędów będą tam parkować. A Redaktor będzie zachodził w głowę jak to możliwe.
adam
2019-07-31 09:51:02
Kierowcy na wszelkie sposoby będą próbowali objechać wszelkie zapary , bo żaden "sprytny" kierowca nigdy sie nie poddaje aby podjechać 2 metry od celu
Maryjan
2019-07-31 09:38:21
To teraz w bocznych i przyległych uliczkach będzie parkowanie poziom "hard level".
@taka prawda
2019-07-31 09:23:22
oczywiście. Po uprzednim wyburzeniu tego paskudztwa po dawnym motozbycie i okolicznych warsztatów. Ot taki ładny magdeburski prostokącik.
RomanK
2019-07-31 09:01:51
Panie Prezydencie- a ile miejsc parkingowych utworzono w ostatnich latach w centrum Szczecina?
Dori
2019-07-31 08:55:15
Plac powinien być zamknięty dla samochodów. Stwórzmy przestrzeń publiczną.
;/
2019-07-31 08:34:54
Ciekawe, czy jest z siebie zadowolony autor tego absurdalnego pomysłu. Komunikacyjne zabijanie Szczecina to nie jest najlepszy pomysł na jego rozwój.
taka prawda
2019-07-31 08:28:40
Plac Orła Białego powinien być całkowicie wyłączony z ruchu samochodowego. Zrobić tam rynek miejski, tak jak w większości dużych miast.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA