Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu wykonawcy - konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska.
GDDKiA, działając jako inwestor zastępczy w imieniu prezydenta Świnoujścia, przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu wykonawcy - konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska. Od tego momentu odpowiedzialność za plac budowy przejmuje wykonawca i mogą się już rozpocząć prace w terenie. Na początku wykonawca będzie prowadził roboty przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 r.
Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało miasto Świnoujście z konsorcjum, który wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z wykonawcą to 793 mln zł. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wojewoda zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Następstwem tej decyzji jest m.in. przekazanie w piątek (18 października) placu budowy wykonawcy.
Tunel realizuje konsorcjum firm PORR SA (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S i Energopol Szczecin SA. Współkonsorcjanci powołali do tego celu spółkę cywilną Tunel Świnoujście.
- Sytuacja mającej problemy firmy Energopol Szczecin SA nie ma wpływu na realizację tunelu w Świnoujściu - mówi Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego Oddziału GDDKiA. - Energopol Szczecin SA ma najmniejszy udział w konsorcjum (20 proc). Umowa spółki zawarta pomiędzy konsorcjantami przewiduje ewentualność wycofania się jednego z udziałowców, wówczas jego obowiązki przejmują pozostałe firmy. Również sama spółka potwierdzała, że stabilność realizacji inwestycji jest zapewniona i kłopoty mniejszościowego udziałowca nie przełożą się na budowę tunelu.
Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część - tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin - będzie miała długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasmowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.
W wydrążonym tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany będzie budynek, z którego zarządzany będzie tunel. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać zakończone i kierowcy powinni zacząć korzystać z tunelu.
(g)
Fot. GDDiK/Szczecin
Film UM Świnoujście