Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Parowozem do Polic

Data publikacji: 14 marca 2019 r. 16:46
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:35
Parowozem do Polic
 

Nie lada gratka czeka w najbliższy piątek miłośników kolei i przejażdżek wokół Szczecina. Związek Gmin w Gartz nad Odrą urządza okolicznościowy przejazd zabytkową kolejką z okazji 175-lecia linii kolejowej Szczecin - Berlin. Pociąg pokona trasę Berlin - Szczecin - Police - Szczecin - Berlin. 

Przyjazd do Szczecina planowany jest na godz. 11. Pół godziny później skład ruszy w drogę do Polic, gdzie dotrze planowo o godzinie 12.09 (biletów już jednak nie ma). W drogę powrotną wyruszy o 12.34, by na szczeciński dworzec zawitać ponownie o godz. 13.10.

Jubileuszowy przejazd jest nieco spóźniony, ale w Szczecinie rocznica przeszła bez echa. Niewielkie święto odbędzie się m.in. dzięki współpracy niemieckiego Gartz i polskiej gminy Kołbaskowo. Linia kolejowa pomiędzy Berlinem a Szczecinem została oddana do użytku 16 sierpnia 1843 r. Z uwagi na duży wzrost natężenia ruchu i znaczną ilość podróżujących nią pasażerów odcinek ten został rozbudowany i już od 1 sierpnia 1873 r. ruch pociągów odbywał się dwoma torami – i to w czasach, gdy do wielu obszarów w Niemczech kolej jeszcze nie docierała. Wraz z końcem drugiej wojny światowej i demontażem drugiego toru, co było częścią reparacji powojennych, następował powolny upadek znaczenia tego odcinka kolei. Jedynie z uwagi na wybudowanie dużego kombinatu petrochemicznego w Schwedt nad Odrą, dyrekcja kolei niemieckich, czyli Deutsche Reichsbahn, zdecydowała o budowie w 1974 r. drugiego toru na odcinku od Berlina do Passow. W 1987 r. odcinek ten został zelektryfikowany.

Od tego czasu trasa kolejowa na odcinku 40 km od Passow do Szczecina nie jest podłączona do sieci trakcyjnej, a ruch prowadzony jest tylko po jednym torze. Stanowi to nie tylko lukę w infrastrukturze, ale też powoduje poważne ograniczenia w ruchu i eksploatacji całej 138-kilometrowej trasy.

Z powodu tych braków, kolej szczecińska do dziś nie jest w stanie wykorzystać swojego potencjału. W każdym z kierunków codziennie kursują jedynie trzy pociągi bezpośrednie. Tym samym ruch na tym odcinku jest na takim samym poziomie, jak w roku uruchomienia połączenia, czyli w 1843 r.

Skład pociągnie zabytkowy parowóz serii BR 03. ©℗

ToT

Fot. Ryszard Pakieser

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

konfiV
2019-03-15 12:48:48
a do Berlina i z P0wrotem koleją i tak trudno P0jechać!Dlaczego?
Grześ
2019-03-15 11:45:05
Jak sie zacznie remont A11 to część z busa pojedzie pociągiem.BusFlex ma prawie zawsze komplet pasażerów więc jednak jeżdżą.
korolew
2019-03-15 08:49:56
pieprzycie, kto tam teraz do niemiec będzie jezdził???
trzeci świat za oknami wagonu
2019-03-14 22:08:27
jak niemcy zobaczą ten cały syf na trasie do polic to wrażenia są pewne.
Adam.
2019-03-14 20:23:53
Jak to nie może wykorzystać potencjału. Skoro jeżdżą po trzy pary pociągów to tor jest wolny. Niemcy za to mogą. Jeżdżą osobowe i towarowe. Czasem parowóz.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA