Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Otwarcie połowiczne, bo wciąż bez tramwajów. Ul. Szafera wreszcie bez blokad

Data publikacji: 21 sierpnia 2021 r. 07:02
Ostatnia aktualizacja: 21 sierpnia 2021 r. 21:26
Otwarcie połowiczne, bo wciąż bez tramwajów. Ul. Szafera wreszcie bez blokad
Fot. Mirosław WINCONEK  

Od piątku (20 sierpnia) przejezdna jest na całej swej długości dla samochodów przebudowana ul. Władysława Szafera w Szczecinie. Wróciły na nią także autobusy miejskie, ale zatrzymują się tam tylko na dwóch nowych przystankach „Arena Szczecin" i „Szafera" urządzonych w pasie torowiska, skąd zawracają na rondzie Błękitnej Armii przy skrzyżowaniu z ul. Franciszka Jarzyńskiego.

Na dwujezdniowej arterii długości 1,2 km z wydzielonym pasem torowiska tramwajów kierowcy teraz mają w sumie do pokonania pięć rond, wliczając to przy jej skrzyżowaniu z al. Wojska Polskiego i ul. Arkońską. Oczywiście ci z nich, którzy chcą nią dostać się do Krzekowa i dalej na Bezrzecze lub wybiorą się nią w przeciwnym kierunku, by jechać do Pogodna, Głębokiego, osiedla Arkońskie-Niemierzyn lub do centrum.

Zmiany przystanków autobusów miejskich

Do dyspozycji zmotoryzowanych przy nowej pętli są dwa parkingi. Mniejszy, z wjazdem od ul. Franciszka Jarzyńskiego, może pomieścić do 79 aut osobowych, w tym cztery na miejscach wyznaczonych dla niepełnosprawnych. Oprócz tego jest na nim 7 miejsc postojowych dla autokarów. Drugi parking, znacznie większy, ulokowano w sąsiedztwie trafostacji z wjazdem od ul. Władysława Szafera – na nim jednocześnie może zaparkować 139 aut, w tym 7 osób niepełnosprawnych. A przy budynku kasowo-socjalnym z myślą o rowerzystach ustawiono trzy wiaty po 12 stanowisk każda.

Nieczynna pozostaje tam wciąż nowa pętla tramwajowo-autobusowa. Na niej trwają prace wykończeniowe budynku kasowo-socjalnego. Ten wznoszony jest w trybie odrębnego zlecenia przez inną firmę wybraną przez Tramwaje Szczecińskie.

Na swoją stałą, ale wciąż skróconą trasę, tym razem do nowego ronda Błękitnej Armii przy skrzyżowaniu z ul. Franciszka Jarzyńskiego, powróciły wreszcie także autobusy linii 75 i 521. Jakie jest uzasadnienie, że nie kursują one - jak przed przebudową - do Krzekowa przez ul. Szeroką? W tej sprawie czekamy wciąż na odpowiedź z ZDiTM, organizatora siatki połączeń komunikacyjnych w mieście. Podobnie zresztą jak na pytania dotyczące braku przy nowej infrastrukturze na przystankach, nie wyłączając tych na pętli, jakichkolwiek elementów Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską, w tym monitorów z aktualizowanymi informacjami dla pasażerów o odjazdach.

Ponadto efektem ubocznym przebudowy ul. Władysława Szafera jest „skasowanie" przystanków dla autobusów miejskich na wysokości skrzyżowania z ul. Eugeniusza Romera. To oznacza aktualnie brak skomunikowania sporej części osiedla Zawadzkiego-Klonowica na styku z Krzekowem. Dlaczego w projekcie nie zostały uwzględnione tam rozwiązania z przystankami w obu kierunkach, zważywszy, że przestrzeni do ich lokalizacji w rejonie tego największego z rond na wysokości skrzyżowania z ul. Eugeniusza Romera nie brakuje? Na wyjaśnienie także tej kwestii czekamy od spółki Tramwaje Szczecińskie, inwestora zastępczego w imieniu miasta i zarazem nadzorującej realizację projektu w roli inżyniera kontraktu.

Szafera bez tramwajów

Natomiast tramwajów nie zobaczymy tam jeszcze długo. Przynajmniej kilka miesięcy. Jak już informowaliśmy, uruchomienie ich regularnych kursów do nowej pętli ma nastąpić nie wcześniej niż pod koniec tego roku.

Koszt całej inwestycji, która zaliczyła ponad cztery miesiące poślizgu (pierwotny termin ukończenia robót wyznaczony był na ostatnią dekadę kwietnia, a ten ostateczny ustalono aneksem na 31 sierpnia) wyniósł prawie 127,9 mln zł. To o ponad 2,6 mln zł więcej niż cena wcześniej skalkulowana przez Eurovię Polska S.A. i wpisana do kontraktu na to zadanie.

Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

do Teresa
2021-08-23 08:54:09
PiS rządził w Szczecinie w latach 2010-2018. Dlaczego wtedy nie wybudowali tej drogi?
ciemność widzę
2021-08-22 01:36:22
chyba kabli do latarni zapomnieli położyć? albo w planie nie było.
Maras
2021-08-21 20:55:09
Jak to jest, że zawalenie terminu o 4 miesiące skutkuje dla wykonawcy premią 2,6 mln zł? To nie powinna być raczej kara w tej wysokości za niedotrzymanie terminu?
I ja mam plan.
2021-08-21 19:38:57
Po zakończeniu remontów w mieście na torowiskach powinni ci z ZDiKM poprowadzić nową trasę tramwaju nr 11 przez Bramę Portową, Plac Żołnierza i dalej na wprost przez Matejki na Malczewskiego. Dzięki temu połączone będą górne Pomorzany z Bramą Portową i odciążona cala ul. Piłsudskiego, bo od pl. Rodła dublują się tam niepotrzebnie 11 z 12-ką.
@Tramwaj
2021-08-21 19:32:27
Powinni puścić tam taki tramwaj co połączy Prawobrzeże z Szafera! Dosyć tych przesiadek w Centrum miasta, które jest wiecznie zakorkowane!
Ciemno
2021-08-21 19:07:46
niby otwarte a ciemno bez oświetlenia , może dzisiaj miasto włączy lampy
cyniczne łgarstwo
2021-08-21 18:32:06
"Pod koniec roku" To taka socjotechniczna zagrywka żywcem zerżnięta od ministra od zdrowia,kiedy wprowadzał reżim obostrzeń to komunikowano społeczeństwu każdorazowo że obostrzenia wprowadza się na okres " dwóch tygodni" Po czym te owe umowne dwa tygodnie zamieniały się w...miesiące.Jak widać nawet najgłupsze pomysły znajdują naśladowców i są swoistym wytrychem do uzasadniania niewygodnych decyzji.
Tramwaj
2021-08-21 14:27:10
A jaki tramwaj maja tam pościć?
Janusz
2021-08-21 12:11:43
Czemu urzędasy nie pomyślały i nie zrobiły od razu połączenia z Taczaka? Ile jeszcze lat potrzebują? Krzystek co ty odwalasz chłopie.Trzeba było od razu połączyć torowisko z tym na Krzekowie, tam pętlę zlikwidować, dwa pasy dla aut do Sosabowskiego i ogarnięte, ale nie! Wy tak lubicie raz na dekadę zrobić dwa kilometry, raz a tej części miasta, raz na Warszewo, to na prawobrzeżu. Takie totalnie bezmyślne działania.
Mam plan
2021-08-21 12:11:36
Na tramwaj do Turzyna to chyba doczekamy za 10 lat.
Do Teresa
2021-08-21 12:05:49
Ten PIS 5 lat budował obwodnice Wałcza 17 km, od kilku lat PIS buduje węzeł KIJEWO i końca nie widać.
@Teresa
2021-08-21 11:58:27
Najbardziej roszczeniowi bo wszystko im sie należy i najgorsi sa pisowcy co w większości przybyli do Szczecina z glebokiej prowincji gdxie wychodki mieli daleko za stodoła
Teresa
2021-08-21 11:17:39
Prawda jest taka że jakby rządził PiS to wiele inwestycji by już pokończyli. Oni mają ludzi do pilnowania i inwestycje przebiegają pod ich nadzorem zgodnie z planem.To zasługa naszego wodza Jarosława który rządzi dobrze partią i dopóki PiS nie przejmie władzy w Szczecinie to będzie to porażka tego miasta i kto wie czy te miasto nie zostanie sprzedane Niemcom. Wtedy przyjadą Niemcy i kupią wasze mieszkania a z was zrobią niewolników. Będziecie pracować za 2 euro na godzinę.
Dziadowskie tramwaje
2021-08-21 10:35:58
Skoro 75 podjeżdża pod same drzwi Tramwaji Szczecińskich to na Boga po co ma wozić, jakiś tam pasażerów dalej, oni mają to w nosie, że zostaliśmy odcięci od wszelkiej komunikacji. Żenada. Jeszcze ze trzy premie niech hapną za swoje nieudacznictwo. 74 i 105 jeżdżą w parze max po dwa razy na godzinę i wszyscy się dziwią, że Bezrzecze zawsze zakorkowane. Jak z tego zaścianka nie ma jak się wydostać:(
Modernizacja
2021-08-21 10:14:26
Chyba nigdy ludziom niektórym się nie dogodzi jak się nic nie robi to jest niedobrze a jak cos się zrobi to jest dla nich jeszcze gorzej........................................
Ekspert
2021-08-21 10:05:30
Organizacja komunikacji miejskiej przez ZDiTM to jeden wielki dramat.
fin
2021-08-21 09:25:26
Jak zauważył Ano to półprodukt , dotyczy również Węzła Łękno .............!
Dojna Krówka
2021-08-21 09:10:16
Czyli można: - miejską spółkę ubrać w trzy funkcje: użytkownika, inwestora zastępczego i inżyniera kontraktu. Pewnie za drugą i trzecią spółka nie uzyskuje dodatkowych dochodów które stanowią podstawę do wypłaty premii dla zarządu? - dopuścić ruch na budowie po terminie wykonania, bez zakończenia odbiorów - o kary za przekroczenie terminów nikt się nie upomni. - zapłacić 2 x za odcinek od Wojska Polskiego do ronda Olimpijczyków, wykonywany przez tę samą firmę i inwestora z dwóch kontraktów.
Ano
2021-08-21 08:29:18
Pętla Krzekowo kiedyś zostanie zlikwidowana… tylko trzeba było od razu połączyć tory z Żołnierską i Szafera - a tak to jest taki półprodukt.
Gość
2021-08-21 07:58:58
Przystanki dla autobusów wyznaczy się na jezdni, tak jak na al. Wyzwolenia przed placem Rodła, co za problem. To taki wspaniały, naturalny spowalniacz prędkości.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA