Podczas prac nad przebudową peronu na szczecińskim Dworcu Głównym natknięto się na pozostałości starego tunelu. Ceglana konstrukcja przebiega pod modernizowanym obecnie fragmentem 3 peronu.
– Analizowane jest obecnie, jaki wpływ na fundamenty nowego peronu może mieć położenie odkrytego tunelu – informuje Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA. – Nie znamy przeznaczenia tunelu ani nie wiemy, czy jest powiązany z systemem schronów obecnych pod dworcem. Wykonawca modernizacji stacji jest w tej sprawie w kontakcie z konserwatorem zabytków.
Drugi etap modernizacji dworca Szczecin Główny, rozpoczęty w listopadzie 2017 r., ma się zakończyć w przyszłym roku. Inwestycja obejmuje przebudowę peronów 2. i 3. Ma to zapewnić samodzielny dostęp do nich podróżnym o ograniczonej mobilności i poprawić ogólną wygodę podróżowania. Perony 1., 2. i 3. mają być również wyposażone w nowe wiaty, a peron 1. w historyczne przęsła przeniesione z pozostałych peronów. Ponadto zamontowane zostanie nowe oświetlenie, systemy informacji pasażerskiej oraz system bezpieczeństwa w postaci kamer monitoringu.
Na drugi etap inwestycji przeznaczono łącznie 73,9 mln zł netto i jest to kontynuacja programu modernizacji dworca z lat 2014-2016.
(NaP)
Na zdjęciu: Odkryty fragment tunelu
Fot. Mirosław WINCONEK
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Szczecin
2018-11-24 09:05:35
Trzeba przyznać że kolej w Polsce w ostatnich 10 latach dokonała ogromnego postępu.Klimatyzowane wagony,toalety z nierdzewki i ta deska co już nie opada to symbol nowej epoki w PKP.
k.olej
2018-11-24 00:47:15
ta cała przebudowa(?) remont wgląda raczej na psucie i niszczenie tego co było najlepiej zachowane i wyeksponowane np. wiaty peronowe. Zewn. elewacja i zegar to jakaś pomyłka architektoniczna - dworzec blaszak.
pasażerka
2018-11-23 21:41:49
bardzo proszę o rozważenie możliwości zainstalowania zegara cyfrowego przy elektronicznym rozkładzie jazdy. Obecnie zainstalowane tam zegary są ze zwykłym cyferblatem więc osoby starsze czy z kłopotami ze wzrokiem mają utrudnione widzenie a oświetlenie parteru w części holl, schody ruchome niestety nie jest włączane. Dojeżdżam codziennie do Szczecina więc widzę kłopoty pasażerów z tym związane.
@też pasażer
2018-11-23 16:12:24
Czy aby to nie PO rządziło 8 lat? w Zachodniopomorskim PiS nie rządził ani jednego dnia - w Szczecinie rządzi SLD, PO, PSL od ponad 30 lat (bo wielu kariera polityczna zaczęła się jeszcze w PZPR).
Społeczeństwo na mohery, ciemnogród (gorszych) i oświeconych europejczyków (ci lepsi) podzielili liberalni demokraci. A bariery dla osób niepełnosprawnych istnieją odkąd pamiętam (i ich losem nie przejmowali się ideowcy "niewidzialnej reki wolnego rynku" uważając za nieproduktywną patologie)
pasażer senior
2018-11-23 16:04:09
Pasażer senior i do tego poruszający sie o kulach, dwukrotnie raz w październiku i drugi raz 1 listopada musiał udać się w podróż. Najpierw do sforsowania jest wejście od strony placyku przy dawnym punkcie Poczty Polskiej(z dwoma miejscami postojowymi dla niepełnosprawnych. Bez pomocy innej osoby sosba niepełnosprawna z kulami nie ma szans otworzyć drzwi. Ukłony dla architekta i projektanta!!!! Dalej trzeba pokonać kilka schodków aby dotrzeć do holu z kasami. Zejście spowrotem aby skorzystać z toalety. Nieczynne wyświetlacze (1.11.) więc znów pokonywanie kilku schodków aby sprawdzić na słabo oświetlonych papierowych planszach z którego peronu będzie pociąg. Wracając do tych plansz z rokładami jazdy, wydrukowane sa tak małą czcionką, że bez pomocy kogoś młodego starsze osoby nic nie odczytają. Projektantom i architektom od przebudowy dworca zupełnie umknęło, że nie tylko młodzi i sprawni będą z niego korzystać.
też pasażer
2018-11-23 14:45:10
Więc jesteś osadzony w realiach PRL-owskiej architektury,a skoro tak to spadkobiercą totalitarnego państwa.Takimi osobami z tego co wiem zajmuje się IPN.Jak dla mnie to symbol komunistycznej władzy i ówczesnego ustroju i takie"dziedzictwa kultury" z urzędu powinny być zrównane z ziemią a nie wychwalane.Po drugie niczego to nie zmienia w ocenie bałaganu beznadziejnego tempa i postępów na tym placu budowy.Ta przebudowa-lifting,jak zwał tak zwał trwa od 2014 roku !!! i co zrobiono przez ten czas-? niewiele.Klasyczny PRL-owski skansen.Obiekt użyteczności publicznej z barierami dla osób niepełnosprawnych.Kto dzielił społeczeństwo na lepszy i gorszy sort-? nie Twoja ukochana Pisowska władza-?
Ciekaff
2018-11-23 14:16:44
@ ze szczecin
Będzie winda , zadaszenie oraz połączenie "starej kładki z nową" aby ułatwić poruszanie się pasażerom :) A w ostatnim etapie budowy będzie połączenie dworca PKP z PKS w sposób "bezkolizyjny" dla pasażera :)
Na koniec to będzie naprawdę najlepsze architektonicznie w polsce centrum przesiadkowe kolej-autobus !
Ciekaff
2018-11-23 13:57:38
@ wojt...
Możesz podać te charakterystyczne zniszczone elementy dworca ?!
Bo nie masz chyba na myśli p.Adasia sprzedającego piwo na peronach ?
Więc co ...??? Czekam na konstruktywną odpowiedź. A architekt liftingu ( jak to nazywasz), dla mnie jest autorem co najmniej dobrej przebudowy na tak ograniczonym terenie i powinien dostać nagrodę za połączenie funkcjonalności z nowoczesnością i z historyczną zabudową ! Zanim odpiszesz dodam tylko że na Dworcu Głównym spędziłem zawodowo 15 lat więc coś na temat jego funkcjonalnosci wiem...
Ciekaff
2018-11-23 13:46:53
@pasażer pionier...
Tylko że nowe dworce nie buduje się pod nadzorem Konserwatora Zabytków; a wpisywanie w ten remont winy PIS-u świadczy tylko o Twojej inteligencji , wartej PO-PSL ! Wszystko zniszczyć , zapomnieć o historii , dać swoim i być dumnym że nowe powstało niszcząc stare bezpowrotnie !!
Ciekaff
2018-11-23 13:41:23
Ten tunel to prawdopodobnie część tunelu do ktorego wejście znajdowało się pomiędzy peronem 2 i 3. Kiedyś pomiedzy torami 3 i 4 mniej więcej na środku pomiędzy kładką a przejściem podziemnym fragment drogi "dla wózków pocztowych" był zakryty deskami/podkładami(?). Więc ten odkryty tunel to prawdopodobnie fragment tunelu spedycyjnego z toru 3 i 4 którym na ręcznych wózkach dowożono paczki "na główny tor spedycyjny poczty ".Nie można też wykluczyć że stanowi element podziemnego korytarza z budynkiem na Dworcowej (UP-2)lub z Urzędem Morskim - Czerwony Ratusz.
Historycy i eksploatorzy do pracy...szkoda stracić taką perełkę >
ze szczecina
2018-11-23 13:35:18
Wie ktoś co będzie z tą istniejącą kładką? Zburzą ją i zbudują nową od zera, czy zostawią tę kupę złomu pamiętającą czasy PRL?
wojt
2018-11-23 13:09:58
Dokładnie, to jeden z najbardziej odrażających dworców w Polsce. Zniszczono masę charakterystycznych elemntów wystroju dworca. A architekt tzw. liftingu powinien być podanny publicznej chłoście.
pasażer pionier
2018-11-23 12:58:43
Szczecin chyba za karę został "wystawiony" z tym dworcem PKP do modernizacji.Ta przebudowa staje się zmorą mieszkańców i pasażerów.Od 2014 jest robiony lifting dworca,ładowane są fundusze a dworzec dalej jak wyglądał za czasów PRL-u tak dalej wygląda.Inne dworce PKP w Polsce budowano od podstaw i dawno zostały ukończone-przykład Bydgoszczy.Ruszali równo z przebudową.Szczeciński ciągle rozkopany a tempo tych prac można porównać do tempa nieboszczyka zmierzającego na cmentarz.Tak więc Szczecin płaci za to,że wybił z głowy PiSowi rządy w mieście i województwie.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.