Prace brukarskie, torowe i mostowe - to główny zakres robót prowadzonych aktualnie na opóźnionej już budowie szczecińskiego węzła Łękno i odcinka przebiegającej przezeń tzw. trasy średnicowej . W najbliższych dniach część prac przeniesie się w okolicę ul. Bohdana Zaleskiego, co wiązać się będzie z kolejnymi zmianami w organizacji ruchu. Te wprowadzone zostaną od poniedziałku, 12 lipca.
- W minionych dniach w ramach robót drogowych prowadzono prace brukarskie wzdłuż ul. Henryka Sienkiewicza i Oskara Lindego oraz al. Wojska Polskiego, zakładano także krawężniki wzdłuż jednej z łącznic obwodnicy. Ponadto wykonywane było korytowanie pod budowę parkingu przy ul. Pawła Jasienicy. W ramach robót mostowych, wykonawca prowadził prace przygotowawcze pod wykonanie warstw antykorozyjnych wiaduktu. Na ścianach przyczółka oraz murów oporowych układana była powłoka zabezpieczająca, tzw. antygraffiti. Prace realizowano również przy budowie torowiska tramwajowego. Wykonywane było wiercenie pod kotwy, wykonywana była podlewka z żywicy. Z kolei w ramach robót torowych prowadzono prace polegające na wyrównaniu przebiegu i płaszczyzny nowego toru kolejowego - wylicza Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji.
W związku z pracami przy przebudowie skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Bohdana Zaleskiego, od najbliższego poniedziałku ta ostatnia zamknięta będzie dla ruchu na odcinku do skrzyżowania z ul. Stanisława Wyspiańskiego.
- W ciągu al. Wojska Polskiego wprowadzony zostanie bypass. Na odcinku od wjazdu do stacji paliw do istniejącego tymczasowego przejazdu przez torowisko przy skwerze im. T. Badetki ruch kołowy zostanie skierowany na jezdnię południową (do centrum) i będzie odbywał się dwukierunkowo - tłumaczy P. Zieliński. - Prędkość zostanie ograniczona do 40 km/h. Przeciwne kierunki ruchu zostały wydzielone oznakowaniem poziomym. Na wysokości ulicy Bohdan Zaleskiego wyznaczono tymczasowe przejście dla pieszych.
W związku z zamknięciem skrzyżowania al. Wojska Polskiego i ul. Bohdana Zaleskiego wprowadzono tymczasowe objazdy. Zalecany objazd do ul. Juliusza Słowackiego teraz wyznaczono ulicami Piotra Skargi i Stanisława Wyspiańskiego. Natomiast objazd do al. Wojska Polskiego wytyczono ul. Papieża Pawła VI i ul. Arkońską.
Jak informuje Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM, autobusy miejskie linii 53 i 60, których trasa przebiega przez ten rejon, będą kursować bez zmian.
Przypomnijmy, że węzeł Łękno to jedna z największych i ważniejszych inwestycji drogowych w tej perspektywie unijnej. Projekt obejmuje budowę kolejnego fragmentu tzw. trasy średnicowej (od ul. Arkońskiej i Niemierzyńskiej do alei Wojska Polskiego z końcówką na wysokości przejazdu kolejowego u zbiegu ulic Bohdana Zaleskiego, Oskara Lindego i Henryka Sienkiewicza), przebudowę linii kolejowej biegnącej wzdłuż nowej jezdni oraz budowę nowego rozjazdu z rondem na wysokości skrzyżowania alei Wojska Polskiego z ul. Romualda Traugutta. Docelowo węzeł pełnić ma funkcję centrum przesiadkowego, kiedy zrealizowany zostanie projekt budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.
Całe przedsięwzięcie miało zakończyć się jesienią ubiegłego roku, ale zalicza długi poślizg. Umowa zawarta 23.10.2018 r. z konsorcjum spółek Roverpol-Rover Infraestructuras w pierwotnej wersji mówiła o terminie 24 miesięcy na wykonanie zadania. Według aneksu z 26.06.2020 r. termin ukończenia inwestycji wydłużony został do 33 miesięcy i 15 dni od daty rozpoczęcia. Czyli finał powinien nastąpić w sierpniu tego roku. Nie zanosi się jednak na to, że w ciągu najbliższego miesiąca drogowcy uporają się z pozostałymi wciąż robotami do wykonania. Do wykonania pozostaje tam wciąż spory zakres przedsięwzięcia, w tym m.in. nowa jezdnia w wykopie pod wiaduktem od wysokości rozwidlenia trasy na wysokości ul. Jana Kochanowskiego aż do przejazdu kolejowego przy skrzyżowaniu ulic Bohdana Zaleskiego, Oskara Lindego i Henryka Sienkiewicza. Do urządzenia są też jeszcze dojazdy łącznicami do al. Wojska Polskiego i pomniejsze wjazdy w nią bądź zjazdy z niej w pobliskie boczne uliczki. Zanosi się zatem na kolejny poślizg.
A łączny wydatek na realizację projektu wciąż rośnie. Według umowy cena z przetargu wynosiła 128 988 695.13 zł. Tymczasem według ostatniego aneksu z 30.06.2021 r. koszt inwestycji to już ponad 140 mln 66 tys. zł. ©℗
Mirosław WINCONEK