Elementy nowej konstrukcji nośnej mostu, który zostanie wzniesiony nad szczecińską Regalicą, są już w drodze z Gdyni. Transport ich wcześniej był planowany już w minioną niedzielę, ale z uwagi na złe warunki pogodowo-żeglugowe na Bałtyku termin całej operacji trzeba było przesunąć o kilka dni. Ponton ze stalowymi segmentami wypłynął z Gdyni w środę (10 maja) o godz. 7 rano.
W czwartek wczesnym popołudniem powinien dotrzeć do Świnoujścia, a w godzinach wieczornych zacumować przy nabrzeżu Regalica w odległości 500 m od miejsca nad rzeką, gdzie z kolei trwają roboty budowlane przy budowie nowych przyczółków nowego mostu i dwóch starych filarach po rozebranym starym moście.
Na platformie-pontonie Carier o wyporności 10 000 ton sprowadzone zostaną dwa segmenty, stalowe przęsła, o wymiarach 14 x 100 m, które będą konstrukcją nośną nowego Mostu Cłowego. Elementy wyprodukowane zostały w gdańskiej wytwórni konsorcjum firm Vistal Gdynia SA i Vistal Infrastructure sp. z o.o., wykonawcy inwestycji. Kształt całej nowej przeprawy zaprojektowała warszawska spółka YLE Inżynierowie
- Jeżeli pogoda pozwoli w najbliższą sobotę ponton wraz z przęsłami podpłynie w docelowe miejsce, by dnia następnego, czyli w niedzielę można było rozpocząć nasuwanie pierwszego 100-metrowego segmentu, za pomocą siłowników hydraulicznych, na istniejące filary oraz tymczasowe podpory umiejscowione na obu brzegach. Proces nasunięcia przęseł potrwa około półtora dnia. Od 15 maja planowane jest rozpoczęcie nasuwania drugiego segmentu. Po zakończeniu tak zwanej nasuwki, przęsła zostaną ze sobą połączone. Ich spawanie potrwa do końca maja - informuje Marta Kwiecień-Zwierzyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, który odpowiada za realizację inwestycji.
Nowa przeprawa nad Regalicą to w sumie 822 tony nowej konstrukcji stalowej ustroju nośnego, ponad 34 tysiące sztuk sworzni do połączenia konstrukcji stalowej z betonem i 2400 metrów sześciennych betonu. Do tego 25 ton farby i 360 ton stali zbrojeniowej do płyty pomostu i renowacji podpór w rzece.
Od początku wiosny trwały równolegle prace przy palowaniu gruntu pod nowe przyczółki nowego mostu nad Regalicą oraz przy pozostawionych w nurcie rzeki dwóch filarach, na których wspierała się stara konstrukcja przeprawy, którą trzeba było rozebrać po ubiegłorocznej awarii, kiedy ta zaczęła się rozpadać. Według zapewnień ZDiTM, nowy most ma być przekazany do użytku z końcem lipca tego roku. Zgodnie z zapisem w kontrakcie na roboty z konsorcjum Vistal Gdynia SA i Vistal Infrastructure sp. z o.o., budowa nowego mostu ma kosztować 18 679 527 zł. ©℗
Tekst i fot. Mirosław Winconek
Na zdjęciu: Roboty przy budowie nowego mostu przez Regalicę w Szczecinie