Kolejna bariera, której przez lata nie można było w Grupie Azoty Police pokonać, została usunięta, a w piątek, 18 stycznia, zostało to oficjalnie i uroczyście ogłoszone podczas konferencji prasowej w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Bo oto nareszcie podpisane zostało porozumienie między PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A. a zarządem Morskiego Portu Police Sp. z.o.o należącym do Grupy Azoty. Port uzyska dzięki temu nowe i funkcjonalne połączenie nie tylko z chemicznym gigantem, ale także „z resztą świata”.
To warta ok. 120 milionów złotych inwestycja będzie kolejnym i niezwykle ważnym impulsem rozwojowym dla Grupy Azoty, a także dla Portu Morskiego Police, który jest czwartym co do wielkości portem morskim w kraju pod względem wielkości przeładunków. Do tej pory z pracy portu korzystały w stu procentach „ Police”, po oddaniu do użytku nowej infrastruktury kolejowej, będzie on mógł się otworzyć także na nowych odbiorców, co znacząco wpłynie na jego obroty i rozwój gospodarczy.
W uroczystym podpisaniu porozumienia wzięli udział m.in.: wojewoda Tomasz Hinc, prezes zarządu PKP Ireneusz Merchel, prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki i prezes Port Morskiego Police Andrzej Łuc.
- To dla nas szczególny moment, bo to porozumienie znacząco wpłynie na potencjał gospodarczy regionu - podkreślił wojewoda Tomasz Hinc.
Prezes PKP Ireneusz Merchel zwrócił uwagę na wielomiliardowe inwestycje na kolei, w tym na te, które odbywają się w naszym regionie. Poinformował też, że procedura przetargowa dotycząca wspomnianej inwestycji zakończy się w ciągu najbliższych kilkunastu dni.
Inwestycja pomoże usprawnić przewóz towarów do portu i z portu, a „dzięki budowie nowych torów pociągi towarowe bezpośrednio dojadą do stacji załadunkowej i wyładunkowej. Inwestycja zwiększy konkurencyjność transportów morskich i kolejowych”.
- Porty morskie mają kluczowe znaczenie dla Grupy Azoty, ponieważ eksportuje ona swoje produkty, a surowce importuje. Przy dużych zakupach i sprzedaży, jakie realizujemy, rozbudowana infrastruktura portowa pozwala osiągnąć dużą sprawność operacyjną, przy mniejszym nakładzie kosztów. To oczywiste, że policka spółka i Grupa Azoty są zainteresowane rozwojem portów morskich, a w efekcie ekspansją na kolejne rynki, bezpieczeństwem produkcji i lepszymi wynikami finansowymi – zaznaczył prezes Grupy Azoty Police i całej Grupy Azoty dr Wojciech Wardacki.
- To dla nas bardzo ważna inwestycja. Dzięki budowie nowego toru, po raz pierwszy port będzie miał bezpośrednie połączenie kolejowe. Będziemy mogli zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe z korzyścią dla całego regionu – powiedział prezes zarządu Morskiego Portu Police Sp. z o.o. Andrzej Łuc, który podczas konferencji trafnie podkreślił, że „te kilka kilometrów torów, to wielki kroki dla rozwoju „Polic”, nawiązując do znanej wypowiedzi Neila Armstronga, który stanął na księżycu - „ mały krok dla człowieka, ale wielki dla ludzkości”. Coś w tym jest, bo pokonanie kolejnej bariery rozwojowej, swego rodzaju wąskiego gardła, jest dla Grupy Azoty rzeczywiście wielką sprawą...
(oz)
Na zdjęciu: Konferencja odbyła się w Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie. Od lewej stoją: prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki, wojewoda Tomasz Hinc, prezes PKP Ireneusz Merchel i prezes Portu Morskiego Police Andrzej Łuc.
Fot. Dariusz GORAJSKI
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Szczecinkoleo
2019-01-19 14:38:12
Szacun dla PKP.to co się dzieje z polską koleją w przeciągu 10lat jest niesamowite.A największe inwestycje-cpk dopiero przed nami
m
2019-01-19 11:37:34
Tylko kolejowo-drogowa przeprawa Police-Swieta moze rozwiazac problem
Rocket
2019-01-19 11:28:34
Trzeba przyznać,że PKP daje radę.A przed koleją największa inwestycja CPK.
DziwnI
2019-01-19 11:27:21
Może dowiedźcie się lepiej po co te tory będą zbudowane. Pociągów których tak się boicie może nie być wcale. Czytać. Interesować się. Ten tor ma wspomagać i rozwijać Port Police. PORT POLICE. Port przeładunkowy. Oczywiście zakłady chemiczne też będą z Portu Police korzystać. Ale na logike - to nie znaczy ze przez wasz Szczecin będzie więcej cystern przejeżdżać. Port Przeładunkowy Police. Ludzie poczytajcie co to jest
Dorota
2019-01-19 09:51:59
Tak czytam te komentarze. A co to ma być? SZCZECIN TO PĘPEK ŚWIATA? A co z mieszkańcami innych miast? Innych wiosek? W całej Polsce? Tam też mają budować obejścia torowe. Może lepiej zlikwidować wszystkie zakłady chemiczne i inne podobne, które też produkują jakieś niebezpieczne, a potrzebne ludziom rzeczy. Czy w okresie istnienia Z.Ch. Police coś się stało podczas transportów kolejowych? Może trzeba ten artykuł przeczytać ze zrozumieniem, pomyśleć i później pisać mądre rzeczy.
O nie.
2019-01-19 09:24:35
Dobudować tory z bocznicy koło Trzeszczyna do Stobna. Pikieta na torach na Jagielońskiej
Fibi
2019-01-19 09:00:37
Myślicie że te transporty kolejowe z komponentami do produkcji w Policach tylko przez jeden Szczecin przejeżdżają? My wiemy że jeżdżą, bo tu mieszkamy. W innych miastach nie wiedzą, bo niby skąd. Prześledźcie proszę trasy kolejowe.
Miś II
2019-01-19 07:46:11
Słusznie dostrzeżono sprawę b.niebezpiecznych chemicznych transportów przez centrum Szczecina . W tej chwili jest ostatnia szansa aby w projekcie obwodnicy zachodniej Szczecina ująć w tunelu transport kolejowy , który wyprowadziłby niebezpieczne transporty ze Szczecina . Zastanawia mnie brak reakcji w tym temacie władz Polic i Szczecina ?
k.olej
2019-01-19 01:43:33
to tak konkretnie to którędy te nowe tory? przez Jasienicką?
NEP
2019-01-18 21:38:11
Port w Policach powsal na potrzeby kombinatu oraz z myslą o wyeliminowaniu transportu koleją przez centrum Szczecina wszelkich trucizn.
Teraz profukty chemiczne wyladowane w Policach ze statków, drogą kolejową przez centrum Szczecina ruszą w Polske.
To nie lepiej, taniej i bezpieczniej jest zamiast w Policach wyladować statek w Szczecinie lub Swinoujściu i korzystajac z istniejącej infrastruktury kolejowej bezpośrednio ekspediować te towary w Polskę omijając centrum Szczecina.
Jak Kombinat w Policach chce koniecznie nie patrzac na realia ekonomiczne,logistyczne i kryteria bezpieczenstwa półmilionowej populacji aglomeracji Szczecina i Polic to niech wybuduje sobie most lub tunel przez Odre!
Robert
2019-01-18 20:39:57
Możnaby było wraz z budową tunelu na obwodnicy zachodniej zbudować także tor kolejowy i by było po problemie.
Brawo
2019-01-18 20:14:58
Chemia przez centrum miasta
Magdalena
2019-01-18 19:59:37
Zakładam, że to oznacza docelowo nowe miejsca pracy. Tylko się cieszyć.
Piter
2019-01-18 19:57:53
Brawo! To dobra informacja dla gospodarki regionu.
Dobra dobra
2019-01-18 19:42:35
A co dalej? Będzie więcej przejazdów pociągów przez centrum Szczecina, przez ul. Jagiellońską? Czy ktoś o tym myśli aby ten tor szedł bokiem miasta?
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.