sobota, 25 stycznia 2020.
Strona główna > Wiadomości > Nitras i Marchewka zaniepokojeni

Nitras i Marchewka zaniepokojeni

Nitras i Marchewka zaniepokojeni
Data publikacji: 2019-12-09 14:36
Ostatnia aktualizacja: 2019-12-12 07:57
Wywietleń: 2044 432305

W finansowaniu promu w ramach programu "Batory" mają wziąć udział zachodniopomorskie firmy branży morskiej - port, dwaj armatorzy, a także warszawska spółka celowa. To zaniepokoiło posłów PO - Arkadiusz Marchewkę i Sławomira Nitrasa, którzy zwołali w poniedziałek konferencję prasową.

Do polityków Platformy Obywatelskiej wyciekł projekt umowy powołania spółki z o.o. pod nazwą Polskie Promy z siedzibą w Warszawie. Jej udziałowcami mieliby być Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) z Kołobrzegu, Unity Line (spółka córka PŻM), Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Corbridge Investments SA w Warszawie, która należy do Agencji Rozwoju Przemysłu.

Według posła Arkadiusza Marchewki jednym z nieudanych wyzwań ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka jest kontynuowanie programu "Batory", czyli "budowy całej floty promów dla wszystkich polskich armatorów po to, żeby byli konkurencyjni". - Dotarliśmy do propozycji, o których mówili związkowcy na posiedzeniu Komisji Dialogu Społecznego. Wynika z nich, że z lokalnych podmiotów ma powstać spółka, która kupi projekt promu, zamówi go w stoczni, weźmie na budowę kredyt i będzie inwestycję finansować - stwierdził poseł Marchewka. - Mamy bardzo duże wątpliwości co do tej kwestii, dlatego, że znalazły się tam polskie spółki armatorskie i Zarząd Morskich Portów. Zastanawiamy się, z jakiej przyczyny to port ma budować statki. Port nie jest od tego i będziemy od pana ministra oczekiwać wyjaśnień.

W słowach pod adresem szefa resortu nie przebierał poseł Sławomir Nitras: - Już piąty rok obserwujemy siłowanie się pana ministra Gróbarczyka z gospodarską morską. Symbolem tego jest próba zbudowania promu.

Poseł PO przypomniał, że porty są również na Pomorzu, ale nie są uwzględnione w tym przedsięwzięciu.

- Nie wiemy, ile ten projekt kosztuje. A ma on być sfinansowany z bieżącej działalności lub majątku tych trzech zachodniopomorskich firm. Czy ktoś słyszał, żeby podmioty, które są np. właścicielami dróg, budowały samochody - porównywał Nitras. - To jest niebezpieczne dla przyszłości portu. My mamy ambicje, aby w ciągu 10 lat dwukrotnie zwiększył przeładunki. Nie w statki lecz w infrastrukturę portową powinno się inwestować, zaś armatorzy muszą walczyć na rynku z konkurencją.

Posła PO zaniepokoiło, że nowa spółka ma mieć siedzibę w Warszawie: - Prezesami zostaną warszawscy urzędnicy i oni będą podejmować decyzje.

Zdaniem Sławomira Nitrasa w propozycji umowy są niebezpieczne zapisy. M.in. mówiący, że "polscy armatorzy gwarantują odbiór i wykorzystanie promów na linii łączącej Polskę ze Szwecją". - Ale my nie wiemy jeszcze, ile te promy będą kosztowały! - stwierdził.

Kolejnym punktem w preambule proponowanej umowy, który wzbudza niepokój parlamentarzysty, jest zapis mówiący, że ZMPSŚ "jest zainteresowany długoterminową umową dotyczącą optymalnego wykorzystania obecnej i przyszłej koniunktury portowej oraz w zakresie prowadzenia każdorazowo uzgodnień w zakresie planowanych, przyszłych inwestycji portowych". - Z kim ma to uzgadniać Zarząd Portów?  Przecież to jest domeną tej spółki a nie tej która ma powstać.

Tekst i fot. (kl)

Na zdjęciu od lewej: posłowie Arkadiusz Marchewka, Sławomir Nitras

Komentarze

Zaniepokojka
Ja też jestem zaniepokojona, że ci ludzie mają jeszcze coś do powiedzenia w polityce. Człowiek, który wyskakuje jak Filip z konopii i myśli, że kupowanie głosów za butelkę soku jest okej i jego przyjaciel, który dla poklasku zniży się do pajacowania przy pracy fizycznej. Żal
2019-12-12 06:28:45
POszust
zobaczcie jak tusk wymyślił inwestora katarskiego , zatrudnił holendra aktora który niby reprezentował ten teatr z inwestorem a po wyborach inwestor zniknął nikt nie ciągał oszusta tuska za język że oszukiwał .Grad za reprezentowanie tuskowego rządu przy likwidację stoczni dostał stanowisko za100 tys za granie teatru z elektrownią atomową.Media milczały że tusk zrobił z ludzi wała.Tutaj PIS coś próbuje wskrzesić , wychodzi gorzej niż w założeniach ale coś próbują.Czy ci goście nie rozumieją że są ostatnimi do wypowiedzi w sprawie stoczni.To tak jAKby pedofile wypowiadali sie jak kochac dzieci.
2019-12-10 18:45:30
A gdzie jest komentarz drugiej strony?
Strasznie jednostronny materiał oparty na "wyciekach". Czy posłowi Nitrasowi nadal doradza były doradca Misiły, pseudoekspert, którego Belgowie pogonili, a któremu marszałek dał fuchę trolla?
2019-12-10 15:36:33
Ewa wzywa 07
Nitras jak ja nie nawidzę twojego głosu i mordy kłamliwej!!!
2019-12-10 11:18:43
Nitras zanie_PO_kojony
iż Marchewka na rynku PO_drożała! Przed wyborami PO_drożała kapusta "nawet dwa razy" i zamknęli sklepy na zakupy "nawet w niedzielę", te przy granicy.
2019-12-10 10:10:30
do Paragraf
już 3 tygodnie temu z pewnego źródła znam koncepcję budowy promów.
2019-12-10 09:28:44
nie możliwe
Goście mówią prawdę a tu hyzia na Józia , Po winne , każdy maczał w tym palce. Czy poznański Cegielski buduje wagony obiecywane przez Pinokia
2019-12-10 09:27:09
gosc
Akcja #MUREM ZA MARIANEM- trwa, wszedzie w necie w memach widoczne sa skróty KBM-kamienice M.B., całą zimę maja tez byc napisy na drzwiach osob wspierajacych ,KMB trzymaj sie !
2019-12-10 09:01:52
gosc
@Klara-inwestor z watykanu jest wazniejszy, tam bezrobocia i biedy nie ma, szkoda tylko ze oni rozbudowuja sie na terenie innych krajow-ich kosztem oczywiscie, bo włosi im nie pozwolili ruszyc sie poza rzym i okolice ,jak tam długi szpitali podobno jest z 20 miliardow ale o tym nikt nie mowi oficjalnie , szkoda szczepic r... za 4 lata max to sie samo zaora bo nikt tego burdelu juz nie ogarnie
2019-12-10 08:32:45
gosc
@Grześ :zawsze mogli do san escobar, jak tam ruski wegiel albo ten z mozambiku? jak tam panstwo vat-ykan ktore rocznie drenuje budżet na miliardy złotych ?a ludzien a sorach umieraja, gdzie obiecane 1000 filipinczykow ? czekamy i nic ,jak tam fabryka niewidzialnych łodzi podwodnych yellow submarine? wazne ze przez łostatnie cztyry loto lud to kupił i zagłosował a teraz sie obudzi z reką w nocniku, buahhahah ,jak tam szef nik ?
2019-12-10 08:31:02
Nitras
Uwaga na tych gości to oni uciekli z Tworek i są bardzo niebezpieczni można ich spotkać na autostradzie jak jadą pod prąd
2019-12-10 07:10:40
Majtki
Widocznie zapomnieli kto za ich czasów rządził w porcie i ile się o tym naczytaliśmy.
2019-12-10 06:49:50
Mem
Gdzie jest Kidawa i Grodzki?
2019-12-10 06:22:26
Klara
Czy jest inwestor z Kataru?
2019-12-10 06:20:10
Grześ
Oto dwaj fachowcy , już myślałem że pojechali do Kataru. Cóż nie obiecywać gruszki na wierzbie?
2019-12-09 20:51:33
Bronisław
Nitras lepiej znajdź katarskich inwestorów tak jak próbował twój pryncypał .To dopiero była komedia hahaha
2019-12-09 19:51:32
Hubim
Ciekawy artykuł, ale te "komentarze" wyznawców PIS=lamu powalają. Jak można być tak ślepym lub (chyba bardziej prawdopodobne) jak można za parę groszy dać się sprzedać
2019-12-09 19:29:29
as
nitras nie zrozumiesz jak trudna jest budowa , bo twoja PO tylko umiała sprzedawać lub likwidować.Baranie likwidacja stoczni była w 2008 , od tego czasu do 2015 PO uprawiała patologię gospodarczą silesia i pomniejsze spólki rozdrapywały majątek pod nadzorem ARP przedtem twój szef oszust tusk mamił tutejszą społeczność inwestorem katarskim .PO waszych zachowaniach na stoczni widać że wy nic nie umiecie.
2019-12-09 19:25:56
Lesio
To jest straszne ze PiS nie myśli ani gospodarczo ani perspektywicznie. Tylko chce zaspokajać swoje chore plany i ambicje. Przecież Port zamiast inwestować w rozwój bo przecież pogłębiają tor wodny i można będzie zwiększyć przeladunki i na tym zarabiać będzie oddawał zysk na ten poroniony pomysł. Przecież konkurencja też buduje. I po co nam będą te promy potrzebne. Będziemy musieli je sprzedać. Poza tym nie ma już przemysłu stoczniowego. To sa ogromne koszty jego stworzenia. I to pochłonie tę pieniądze. Szkoda tych pieniędzy. Tak samo jak przekop Mierzei Wiślanej. Pieniądze wyrzucone w bloto!!!
2019-12-09 18:59:20
@Anna
Zauważyłaś, że ci się "CapsLock" zacina na "P" i "O", dzbanuszku?
2019-12-09 18:48:52
SZCZECIN
Niech pan Nitras pokaże węzeł kijewo i A6.obwodnice przecławia
2019-12-09 18:36:42
Jazon
Dwóch zbiegów z Broniewskiego...
2019-12-09 18:15:52
Edward
Przecież Gróbarczyk to facet nie mający pojęcia o gospodarce morskiej . Pytanie jest jedno czy jesteśmy w stanie zbudować prom w Szczecinie i czy jest to opłacalna inwestycja. Z tego co się z nam i orientuję , na chwilę obecną ani jedno ani drugie. Ale programem Batory ma dowodzić inny "geniusz " przemysłu stoczniowego niejaki Pan K .
2019-12-09 18:02:12
Olek
Niepokoi mnie szczególnie niepokój Nitrasa.
2019-12-09 17:22:55
gosc
Na miejskim sylwestrze w Szczecinie hitem ma byc kawałek : Statki na niebie-De Mono, czy to nawiązanie do niewidzialnych promów i stępki wd-40 ?
2019-12-09 17:20:40
gosc
@złoty stachu : poczytaj lepiej kto wiele lat temu sprzedał stocznie gdanska na ukraine a potem ja "bohatersko" odkupił a i gdzie sa miliony zbierane na stocznie gdanska przez pewnego dyrektora z torunia? do dzisiaj cisza w temacie.
2019-12-09 17:18:09
Wiking
Darmozjady dwaj....jadą pod prąd razem?
2019-12-09 16:55:43
DV
Cormbtidge to spółka powiązana ze znana firma GETBACK, a wiec coś o bezzwrotnym zadłużaniu wiedza. Z jej KRS wynika, ze z transportem mieli do czynienia jedynie jako pasażerowie służbowych limuzyn. A wiec w pełni nadają sie do bordowy floty morskiej...
2019-12-09 16:51:20
Flis
Ha ha ha te całe PO to jeden wielki cyrk
2019-12-09 16:39:23
krotko
Nitras co ty bierzesz? skończysz jak inteliktualista Nisilo.
2019-12-09 16:31:38
Złoty Stachu
Eksperci się odezwali od zamykania stoczni .Zróbcie coś pożytecznego w końcu dla miasta
2019-12-09 16:20:22
aj waj
Na zdjęciu dwóch wybitnych polskich intelektualistów Marchewka i Nitras!
2019-12-09 16:18:16
gosc
Jak tam stempka i nowy prom który od 4 lat jest niewidzialny? czy beda 4 promy z chin -do takiego ostatnio wniosku doszli ze tam taniej, i kiedy przyplynie obiecany 1000 filipinczykow do pracy w stoczni (dla pracownikow st3 kasy nie ma ), od stycznia 2020 do Polic do zak.chemicznych podobno ma przyjechac ok 300 pracowników z azji.
2019-12-09 16:10:26
Anna
PO doprowadzeniu do upadku są zaniePOKOjeni , że ludzie chcą ją odbudować ?
2019-12-09 16:03:15
Niektórzy
A niektórzy likwidując Stocznię Szcz. się nie martwili a teraz niektórzy się martwią...
2019-12-09 15:48:55
Paragraf
"Wyciekł projekt umowy"... Średnio rozgarnięty poseł powinien wiedzieć, że droga od projektu jakiejkolwiek umowy do jej finalnej wersji jest zazwyczaj długa i kręta, z całą pewnością pojawi się - tzn. "wypłynie" - jeszcze min. kilka takich wersji, prawdopodobnie znacząco różniących się od siebie... Kto słucha ww. posłów sam sobie szkodzi - to tak w skrócie.
2019-12-09 15:18:02

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
3
na godz. 21:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Hardcorowe Serce II

Nekrologi

Sonda

Czy cieszą Cię wiosenne temperatury w styczniu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie