Od lewej: posłowie Arkadiusz Marchewka, Sławomir Nitras
Fot. Marek Klasa
W finansowaniu promu w ramach programu "Batory" mają wziąć udział zachodniopomorskie firmy branży morskiej - port, dwaj armatorzy, a także warszawska spółka celowa. To zaniepokoiło posłów PO - Arkadiusz Marchewkę i Sławomira Nitrasa, którzy zwołali w poniedziałek konferencję prasową.
Do polityków Platformy Obywatelskiej wyciekł projekt umowy powołania spółki z o.o. pod nazwą Polskie Promy z siedzibą w Warszawie. Jej udziałowcami mieliby być Polska Żegluga Bałtycka (Polferries) z Kołobrzegu, Unity Line (spółka córka PŻM), Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście oraz Corbridge Investments SA w Warszawie, która należy do Agencji Rozwoju Przemysłu.
Według posła Arkadiusza Marchewki jednym z nieudanych wyzwań ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka jest kontynuowanie programu "Batory", czyli "budowy całej floty promów dla wszystkich polskich armatorów po to, żeby byli konkurencyjni". - Dotarliśmy do propozycji, o których mówili związkowcy na posiedzeniu Komisji Dialogu Społecznego. Wynika z nich, że z lokalnych podmiotów ma powstać spółka, która kupi projekt promu, zamówi go w stoczni, weźmie na budowę kredyt i będzie inwestycję finansować - stwierdził poseł Marchewka. - Mamy bardzo duże wątpliwości co do tej kwestii, dlatego, że znalazły się tam polskie spółki armatorskie i Zarząd Morskich Portów. Zastanawiamy się, z jakiej przyczyny to port ma budować statki. Port nie jest od tego i będziemy od pana ministra oczekiwać wyjaśnień.
W słowach pod adresem szefa resortu nie przebierał poseł Sławomir Nitras: - Już piąty rok obserwujemy siłowanie się pana ministra Gróbarczyka z gospodarską morską. Symbolem tego jest próba zbudowania promu.
Poseł PO przypomniał, że porty są również na Pomorzu, ale nie są uwzględnione w tym przedsięwzięciu.
- Nie wiemy, ile ten projekt kosztuje. A ma on być sfinansowany z bieżącej działalności lub majątku tych trzech zachodniopomorskich firm. Czy ktoś słyszał, żeby podmioty, które są np. właścicielami dróg, budowały samochody - porównywał Nitras. - To jest niebezpieczne dla przyszłości portu. My mamy ambicje, aby w ciągu 10 lat dwukrotnie zwiększył przeładunki. Nie w statki lecz w infrastrukturę portową powinno się inwestować, zaś armatorzy muszą walczyć na rynku z konkurencją.
Posła PO zaniepokoiło, że nowa spółka ma mieć siedzibę w Warszawie: - Prezesami zostaną warszawscy urzędnicy i oni będą podejmować decyzje.
Zdaniem Sławomira Nitrasa w propozycji umowy są niebezpieczne zapisy. M.in. mówiący, że "polscy armatorzy gwarantują odbiór i wykorzystanie promów na linii łączącej Polskę ze Szwecją". - Ale my nie wiemy jeszcze, ile te promy będą kosztowały! - stwierdził.
Kolejnym punktem w preambule proponowanej umowy, który wzbudza niepokój parlamentarzysty, jest zapis mówiący, że ZMPSŚ "jest zainteresowany długoterminową umową dotyczącą optymalnego wykorzystania obecnej i przyszłej koniunktury portowej oraz w zakresie prowadzenia każdorazowo uzgodnień w zakresie planowanych, przyszłych inwestycji portowych". - Z kim ma to uzgadniać Zarząd Portów? Przecież to jest domeną tej spółki a nie tej która ma powstać.
Tekst i fot. (kl)
Na zdjęciu od lewej: posłowie Arkadiusz Marchewka, Sławomir Nitras
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
Zaniepokojka
2019-12-12 06:28:45
Ja też jestem zaniepokojona, że ci ludzie mają jeszcze coś do powiedzenia w polityce. Człowiek, który wyskakuje jak Filip z konopii i myśli, że kupowanie głosów za butelkę soku jest okej i jego przyjaciel, który dla poklasku zniży się do pajacowania przy pracy fizycznej. Żal
POszust
2019-12-10 18:45:30
zobaczcie jak tusk wymyślił inwestora katarskiego , zatrudnił holendra aktora który niby reprezentował ten teatr z inwestorem a po wyborach inwestor zniknął nikt nie ciągał oszusta tuska za język że oszukiwał .Grad za reprezentowanie tuskowego rządu przy likwidację stoczni dostał stanowisko za100 tys za granie teatru z elektrownią atomową.Media milczały że tusk zrobił z ludzi wała.Tutaj PIS coś próbuje wskrzesić , wychodzi gorzej niż w założeniach ale coś próbują.Czy ci goście nie rozumieją że są ostatnimi do wypowiedzi w sprawie stoczni.To tak jAKby pedofile wypowiadali sie jak kochac dzieci.
A gdzie jest komentarz drugiej strony?
2019-12-10 15:36:33
Strasznie jednostronny materiał oparty na "wyciekach". Czy posłowi Nitrasowi nadal doradza były doradca Misiły, pseudoekspert, którego Belgowie pogonili, a któremu marszałek dał fuchę trolla?
Ewa wzywa 07
2019-12-10 11:18:43
Nitras jak ja nie nawidzę twojego głosu i mordy kłamliwej!!!
Nitras zanie_PO_kojony
2019-12-10 10:10:30
iż Marchewka na rynku PO_drożała! Przed wyborami PO_drożała kapusta "nawet dwa razy" i zamknęli sklepy na zakupy "nawet w niedzielę", te przy granicy.
do Paragraf
2019-12-10 09:28:44
już 3 tygodnie temu z pewnego źródła znam koncepcję budowy promów.
nie możliwe
2019-12-10 09:27:09
Goście mówią prawdę a tu hyzia na Józia , Po winne , każdy maczał w tym palce. Czy poznański Cegielski buduje wagony obiecywane przez Pinokia
gosc
2019-12-10 09:01:52
Akcja #MUREM ZA MARIANEM- trwa, wszedzie w necie w memach widoczne sa skróty KBM-kamienice M.B., całą zimę maja tez byc napisy na drzwiach osob wspierajacych ,KMB trzymaj sie !
gosc
2019-12-10 08:32:45
@Klara-inwestor z watykanu jest wazniejszy, tam bezrobocia i biedy nie ma, szkoda tylko ze oni rozbudowuja sie na terenie innych krajow-ich kosztem oczywiscie, bo włosi im nie pozwolili ruszyc sie poza rzym i okolice ,jak tam długi szpitali podobno jest z 20 miliardow ale o tym nikt nie mowi oficjalnie , szkoda szczepic r... za 4 lata max to sie samo zaora bo nikt tego burdelu juz nie ogarnie
gosc
2019-12-10 08:31:02
@Grześ :zawsze mogli do san escobar, jak tam ruski wegiel albo ten z mozambiku? jak tam panstwo vat-ykan ktore rocznie drenuje budżet na miliardy złotych ?a ludzien a sorach umieraja, gdzie obiecane 1000 filipinczykow ? czekamy i nic ,jak tam fabryka niewidzialnych łodzi podwodnych yellow submarine? wazne ze przez łostatnie cztyry loto lud to kupił i zagłosował a teraz sie obudzi z reką w nocniku, buahhahah ,jak tam szef nik ?
Nitras
2019-12-10 07:10:40
Uwaga na tych gości to oni uciekli z Tworek i są bardzo niebezpieczni można ich spotkać na autostradzie jak jadą pod prąd
Majtki
2019-12-10 06:49:50
Widocznie zapomnieli kto za ich czasów rządził w porcie i ile się o tym naczytaliśmy.
Mem
2019-12-10 06:22:26
Gdzie jest Kidawa i Grodzki?
Klara
2019-12-10 06:20:10
Czy jest inwestor z Kataru?
Grześ
2019-12-09 20:51:33
Oto dwaj fachowcy , już myślałem że pojechali do Kataru. Cóż nie obiecywać gruszki na wierzbie?
Bronisław
2019-12-09 19:51:32
Nitras lepiej znajdź katarskich inwestorów tak jak próbował twój pryncypał .To dopiero była komedia hahaha
Hubim
2019-12-09 19:29:29
Ciekawy artykuł, ale te "komentarze" wyznawców PIS=lamu powalają. Jak można być tak ślepym lub (chyba bardziej prawdopodobne) jak można za parę groszy dać się sprzedać
as
2019-12-09 19:25:56
nitras nie zrozumiesz jak trudna jest budowa , bo twoja PO tylko umiała sprzedawać lub likwidować.Baranie likwidacja stoczni była w 2008 , od tego czasu do 2015 PO uprawiała patologię gospodarczą silesia i pomniejsze spólki rozdrapywały majątek pod nadzorem ARP przedtem twój szef oszust tusk mamił tutejszą społeczność inwestorem katarskim .PO waszych zachowaniach na stoczni widać że wy nic nie umiecie.
Lesio
2019-12-09 18:59:20
To jest straszne ze PiS nie myśli ani gospodarczo ani perspektywicznie. Tylko chce zaspokajać swoje chore plany i ambicje. Przecież Port zamiast inwestować w rozwój bo przecież pogłębiają tor wodny i można będzie zwiększyć przeladunki i na tym zarabiać będzie oddawał zysk na ten poroniony pomysł. Przecież konkurencja też buduje. I po co nam będą te promy potrzebne. Będziemy musieli je sprzedać. Poza tym nie ma już przemysłu stoczniowego. To sa ogromne koszty jego stworzenia. I to pochłonie tę pieniądze. Szkoda tych pieniędzy. Tak samo jak przekop Mierzei Wiślanej. Pieniądze wyrzucone w bloto!!!
@Anna
2019-12-09 18:48:52
Zauważyłaś, że ci się "CapsLock" zacina na "P" i "O", dzbanuszku?
SZCZECIN
2019-12-09 18:36:42
Niech pan Nitras pokaże węzeł kijewo i A6.obwodnice przecławia
Jazon
2019-12-09 18:15:52
Dwóch zbiegów z Broniewskiego...
Edward
2019-12-09 18:02:12
Przecież Gróbarczyk to facet nie mający pojęcia o gospodarce morskiej . Pytanie jest jedno czy jesteśmy w stanie zbudować prom w Szczecinie i czy jest to opłacalna inwestycja. Z tego co się z nam i orientuję , na chwilę obecną ani jedno ani drugie. Ale programem Batory ma dowodzić inny "geniusz " przemysłu stoczniowego niejaki Pan K .
Olek
2019-12-09 17:22:55
Niepokoi mnie szczególnie niepokój Nitrasa.
gosc
2019-12-09 17:20:40
Na miejskim sylwestrze w Szczecinie hitem ma byc kawałek : Statki na niebie-De Mono, czy to nawiązanie do niewidzialnych promów i stępki wd-40 ?
gosc
2019-12-09 17:18:09
@złoty stachu : poczytaj lepiej kto wiele lat temu sprzedał stocznie gdanska na ukraine a potem ja "bohatersko" odkupił a i gdzie sa miliony zbierane na stocznie gdanska przez pewnego dyrektora z torunia? do dzisiaj cisza w temacie.
Wiking
2019-12-09 16:55:43
Darmozjady dwaj....jadą pod prąd razem?
DV
2019-12-09 16:51:20
Cormbtidge to spółka powiązana ze znana firma GETBACK, a wiec coś o bezzwrotnym zadłużaniu wiedza. Z jej KRS wynika, ze z transportem mieli do czynienia jedynie jako pasażerowie służbowych limuzyn. A wiec w pełni nadają sie do bordowy floty morskiej...
Flis
2019-12-09 16:39:23
Ha ha ha te całe PO to jeden wielki cyrk
krotko
2019-12-09 16:31:38
Nitras co ty bierzesz? skończysz jak inteliktualista Nisilo.
Złoty Stachu
2019-12-09 16:20:22
Eksperci się odezwali od zamykania stoczni .Zróbcie coś pożytecznego w końcu dla miasta
aj waj
2019-12-09 16:18:16
Na zdjęciu dwóch wybitnych polskich intelektualistów Marchewka i Nitras!
gosc
2019-12-09 16:10:26
Jak tam stempka i nowy prom który od 4 lat jest niewidzialny? czy beda 4 promy z chin -do takiego ostatnio wniosku doszli ze tam taniej, i kiedy przyplynie obiecany 1000 filipinczykow do pracy w stoczni (dla pracownikow st3 kasy nie ma ), od stycznia 2020 do Polic do zak.chemicznych podobno ma przyjechac ok 300 pracowników z azji.
Anna
2019-12-09 16:03:15
PO doprowadzeniu do upadku są zaniePOKOjeni , że ludzie chcą ją odbudować ?
Niektórzy
2019-12-09 15:48:55
A niektórzy likwidując Stocznię Szcz. się nie martwili a teraz niektórzy się martwią...
Paragraf
2019-12-09 15:18:02
"Wyciekł projekt umowy"... Średnio rozgarnięty poseł powinien wiedzieć, że droga od projektu jakiejkolwiek umowy do jej finalnej wersji jest zazwyczaj długa i kręta, z całą pewnością pojawi się - tzn. "wypłynie" - jeszcze min. kilka takich wersji, prawdopodobnie znacząco różniących się od siebie... Kto słucha ww. posłów sam sobie szkodzi - to tak w skrócie.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.