W środę (17 czerwca) nurkowie z 12. Dywizjonu Trałowców oczyścili tor wodny Szczecin-Świnoujście z dwóch obiektów zawierających w sobie blisko 600 kg materiału wybuchowego. Obydwa znajdowały się w pobliżu „Tallboya”, który nadal czeka na neutralizację.
Jak podaje kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski z sekcji prasowej 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w dalszym ciągu trwają czynności przygotowawcze do neutralizacji największej dotychczas znalezionej na torze wodnym Szczecin - Świnoujście, bomby lotniczej pochodzenia brytyjskiego potocznie zwanej Tallboy. - W wyniku bardzo dokładnego przeszukania dna, w promieniu kilkuset metrów od Tallboy'a, natrafiono na kolejne duże pozostałości po II wojnie światowej - informuje rzecznik.
Były to brytyjska lotnicza mina morska typu Mark VI oraz bomba głębinowa WBD pochodzenia niemieckiego. Obiekty te zawierały w sobie blisko 600 kg materiału wybuchowego i znajdowały się w okolicy przeprawy promowej Karsibór, w niewielkiej odległości od Tallboy’a.
W operację zaangażowana była Grupa Nurków Minerów oraz załoga holownika H-6 z 12. Dywizjonu Trałowców. Nurkowie po raz kolejny z sukcesem zastosowali metodę deflagracji, w wyniku której korpusy obiektów zostały rozszczepione, a większa część materiału wybuchowego wypalona.
- Pozostałości zostały wysadzone metodą tradycyjną. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż była to już kolejna w ostatnich miesiącach skuteczna deflagracja przeprowadzona na pozostałościach po II wojnie światowej, wykonana w miejscu znalezienia. Wcześniej niewybuchy były poddawane deflagracji, ale na poligonach morskich lub w doraźnie wyznaczonych do tego celu strefach - dodaje G. Lewandowski.
BaT
Fot. Sekcja Prasowa 8.FOW / 13.DTr
Na zdjęciu: Brytyjska lotnicza mina morska typu Mark VI oraz bomba głębinowa WBD pochodzenia niemieckiego zostały zneutralizowane przez siły 8. FOW.