Poniedziałek, 23 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Nie tylko wielkie żaglowce. Zakończyły się już szczecińskie Dni Morza [GALERIA, FILM]

Data publikacji: 10 czerwca 2018 r. 22:28
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:12
Nie tylko wielkie żaglowce. Zakończyły się już szczecińskie Dni Morza
 

Szczecińskie Dni Morza już za nami. Trzy dni świetnej zabawy u stóp Wałów Chrobrego i na Łasztowni w ponad 30-stopniowym upale. Ale wrażeń mnóstwo. Na mieszkańców i gości czekały piękne żaglowce, koncerty gwiazd, jarmarki, sztuczne ognie i wiele innych atrakcji, także dla najmłodszych.

Dni Morza w Szczecinie rozpoczęły się w piątek (8 czerwca) podniesieniem bandery masztu im. kapitana Konstantego Maciejewicza, który od kilku dni stoi w nowym miejscu – na Łasztowni, naprzeciwko biurowca Lastadii. Tuż po tej uroczystości przy nabrzeżu Starówka zacumował największy szkoleniowy żaglowiec – rosyjski „Sedov” i od razu zaczęły się ustawiać do niego kolejki chętnych do obejrzenia, tego co kryje. Oprócz niego do Szczecina przypłynęło około 40 różnych jednostek. Żaglowce i nie tylko cumowały po dwóch stronach Odry – u stóp Wałów Chrobrego (jak np. okręt podwodny ORP „Sęp”) oraz na nabrzeżu Starówka. Nie da się jednak ukryć, że tegoroczne Dni Morza wygrała Łasztownia. Do tej pory przemysłowa część portu, zaniedbana, od kilku lat stopniowo odzyskiwana jest przez miasto. To jednak tam powstało prawdziwe zagłębie rozrywkowo-gastronomiczne. Diabelski młyn, karuzele, strzelnice, stoiska z lodami, kukurydzą i napojami, specjalne miejsce dla kilkunastu food trucków oferujących burgery w wielu postaciach, belgijskie frytki, pizzę, tortille, węgierskie placki, kanapki, a nawet przysmak z lat PRL, czyli wodę sodową z sokiem z autentycznego saturatora. Tuż obok odbywał się Festiwal Orkiestr Dętych i pokazy rzeźb z piasku, działała także scena szantowo-folkowa. Wszystkie ogródki piwne szczelnie były wypełnione amatorami bursztynowego trunku. Kto go nie lubi, mógł skorzystać np. z wody na stoisku szczecińskiego ZWiK.

Na Wałach Chrobrego zwiedzających kusiły stoiska z biżuterią, rękodziełem i odzieżą. Tu też stanęła wielka scena, na której w piątek wystąpiły nowe gwiazdki polskiej muzyki pop, czyli Lanberry – Małgorzata Uściłowska i Natalia Szroeder. Pierwszy dzień zakończył się rockowym brzmieniem kultowego zespołu Lady Pank.

W sobotę, jak podają organizatorzy, w kulminacyjnym momencie imprezę odwiedziło 70 tys. osób. Sobotnie wydarzenie rozpoczęło się od tradycyjnego spotkania z przedstawicielami miast partnerskich, które towarzyszy Dniom Morza, jak i zlotowi żaglowców The Tall Ships Races. Zostało ono zwieńczone uroczystym złożeniem kwiatów pod pomnikiem Węgierskiego Chłopca, który znajduje się nieopodal pomnika Czynu Polaków w parku Kasprowicza. Wieczorem szczecinianie i turyści mieli szansę powrócić do lat 80. i 90. XX wieku za sprawą m.in. klimatów italo disco, w wykonaniu włoskiego piosenkarza Francesco Napoli, popowych brzmień Nany oraz tanecznych hitów Fun Factory z nieśmiertelnym „I wanna be with you” na czele.

W niedzielę rano w paradzie zaprezentowały się orkiestry dęte. Setki muzyków z różnych krajów Europy przeszły korowodem z okolic mostu pontonowego pod scenę na końcu wyspy Łasztownia. Na scenie głównej odbył się koncert „I żyli długo i w Szczecinie” w wykonaniu Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie. Jak zwykle odbyła się ekumeniczna msza święta.

Atrakcje dla najmłodszych

Najmłodsi też nie narzekali na brak wrażeń. Po raz kolejny Dniom Morza towarzyszył Family Travel Festival zorganizowany przez rodzinę Łopacińskich. Uczestnicy mogli odwiedzić niemal wszystkie kontynenty dzięki prelekcjom przeprowadzanym przez podróżników. Głównym celem festiwalu była promocja podróżowania rodzinnego oraz pokazanie, że dzieci nie są przeszkodą w dalekich wojażach.

Dzieci mogły się wyszaleć i miło spędzić czas w strefie dziecięcej na Łasztowni. Największym zainteresowaniem cieszył się wakeboard, czyli serfowanie na desce. Wśród zabaw znalazła się też piłka plażowa, frisbee czy strzelanie piłką do wielkiej tarczy. Na scenie dziecięcej można było oglądać pokazy oraz słuchać koncertów. Zabawy i konkursy dla najmłodszych czekały również pod namiotami Zakładu Wodociągów i Kanalizacji oraz Polregio.

Najbardziej widoczną atrakcją Łasztowni był festiwal rzeźby z piasku połączony z warsztatami. Tematem tegorocznej edycji są legendy Szczecina, a powstałe rzeźby można oglądać aż do 24 czerwca. W sobotę każdy zainteresowany tajnikami budowania tak dużych budowli z piasku mógł wziąć udział w warsztatach.

(dar), AK

Fot. Ryszard PAKIESER, Marta TESZNER

Film: PaS

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

wesołe miasto - zaprasza prezio
2018-06-11 17:32:54
w tym roku rozstawienie tych kilku większych żaglowców bez ładu i składu, od brazylijskich wyjców głowa pęka, wszędzie niekończące się płotki i płoty Łasztownia!, i wszędzie poupychane wesołe miasteczko.
Piwosz
2018-06-11 13:54:38
Pół litra tyskicgo kosztowało dokładnie 11,25 zł. Rozbój w biały dzień!!! Tyle samo co na nartach w górach
ja
2018-06-11 11:52:32
kilka lat temu chodziłam na dni morza i teraz po długiej przerwie poszliśmy cała rodzina, co mogę powiedzieć, słyszałam jak inni mowili, ze roku na rok jest gorzej, ale to jest dno w porównaniu do kilku lat wstecz, dla dzieci wesole miasteczko i nic po za tym (panowie obslugujacy...wieeeele do zyczenia, z pogarda i bez entuzjazmu, a przecież to sa dzieciaki) w tle zamiast melodii dziecięcych dyskoteka i umpa umpa, dzieciaki się wystraszyly, stragany hmmm albo piwo, kielbasa, oscypek a i dużo teraz automatow z sorbetami, lody i wata... szalu nie ma, co do gadzetow tragedia jedna wielka nic co związane z dniami morza.... nie będę chodzic TRAGEDIA, a wlasnie co do miejsc parkingowych z dzieciakami trzeba isc i isc...
Jarun
2018-06-11 11:46:41
Napisałem..." za wyjątkiem Lady Pank". Ten zespół to "ikona polskiego rocka". A Sławomir (Sławek-pomocnik murarza)...no cóż, dobry nad ranem w remizie strażackie, ale proletariat (plebs) też powinien mieć swoich "idoli" na miarę potrzeb. Wzrusza mnie ta bezmyślna, roześmiana gęba Sławka - pierwszej gwiazdy Telewizji Kurskiego, w skrócie Kurwizji.
@Ciapuła
2018-06-11 10:27:21
Organizator być może by się dogadał,ale co z tego,Tyskie jest większe i bogatsze.Dało więcej za monopol,ot i tyle,p.Ciapuła.
@Ciapuła.
2018-06-11 10:26:41
W Polsce nie ma polskich browarów! Bosman to Carlsberg ( Bosman – marka piwa produkowana przez Bosman Browar Szczecin, należący do grupy piwowarskiej Carlsberg Polska.!!!) Tyskie należy do japońskiego koncernu Asahi. Harnaś do Carlsberg, podobnie jak Okocim. Żywiec, Warka to Haineken. Tak więc ciaptaku doczytaj a potem zabieraj głos...matole.
VS
2018-06-11 10:22:26
Zawsze pod koniec kariery kszy stek ożywia się i wychodzi do ludzi... hmmm przypadek?
@Jarun
2018-06-11 10:22:20
Jeżeli zarzucasz LADY PUNK brak talentu i profesjonalizmu to będziesz miał okazję niedługo zobaczyć w Teatrze letnim "mega gwiazdy"arcyprofesjonalne Akcent i Sławomir.Megagratulacje gustu.
Ex podwodniak
2018-06-11 10:16:22
Przy wejściu na pokład ORP"Sęp"zapomniano postawić tabliczkę:NIE KOPAĆ BLACH ! GROZI ZROBIENIEM DZIURY I ZATONIĘCIEM!!!
Jarun
2018-06-11 09:22:06
Impreza udana, a na pogodę (upały) organizatorzy nie mają wpływu. Jak dla mnie impreza idzie w kierunku wesołego miasteczka dla dzieci i pajdy chleba. Nie ma morskich gadżetów, wystawy sprzętu wodniackiego, smażalni morskich ryb...za to nie brakuje oscypków i kierpców. No i zaproszeni wyjce (za wyjątkiem staruszków z Lady Punk) którzy brak talentu i profesjonalizmu pragnęli zagłuszyć decybelami: ryczeli więc do mikrofonu albo puszczali łomot: umpa-umpa, łup, łup. Podobały mnie się piaskowe rzeźby, ale już mniej lunapark. Jak na drogowców, co każdą drogę albo remont chodnika potrafią spartaczyć, to i tak impreza była udana. PS. I nie Dni Morza (i omułka), tylko Dni Ludzi Morza.
Ciapuła
2018-06-11 08:58:06
Ogólnie było dobrze tylko te beznadziejne TYSKIE przecież mamy swój browar dlaczego od lat promuje się na takich imprezach te szczyny- Tyskie zamiast promować lokalny browar BOSMANA ! czy naprawdę organizator nie potrafi się dogadać z naszym browarem ?!

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA