Aby ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa, zamknięte są sale obsługi klientów NFZ w Szczecinie i Koszalinie. Obsługa na miejscu może dotyczyć tylko pilnych zleceń na wyroby medyczne – choć zdjęcie zlecenia można równie dobrze wysłać do Funduszu na adres e-mailowy, bez konieczności osobistej wizyty.
Większość zleceń na wyroby medyczne (takie jak pieluchy, cewniki, materace przeciwodleżynowe), wystawianych jest w systemie informatycznym, dlatego nie wymagają one potwierdzenia w siedzibie Funduszu. Prosto od lekarza można więc iść do apteki lub sklepu medycznego – do realizacji zlecenia potrzebny jest tylko jego numer oraz PESEL pacjenta.
Wyjątkiem jest sytuacja, gdy lekarz wystawi zlecenie na papierowym starym druku – wtedy trzeba je potwierdzić w NFZ, ale też nie trzeba tego robić osobiście. Wystarczy zrobić zdjęcie lub skan zlecenia i wysłać na adres e-mailowy przedmioty@nfz-szczecin.pl. Pracownik Funduszu kod zlecenia odeśle na e-mailowy adres zwrotny.
Skierowanie do uzdrowiska (jeśli lekarz sam go nie wysłał), należy wysłać do Funduszu tradycyjną pocztą. Żadna ze spraw związanych z kierowaniem na leczenie uzdrowiskowe nie wymaga osobistego zaangażowania pacjenta – wszystkie są załatwiane wyłącznie korespondencyjnie. W ten sam sposób można także załatwiać sprawy związane z ubezpieczeniem dobrowolnym, wnioskami unijnymi, zwrotem kosztów za leczenie poza granicami kraju, złożeniem skargi lub wniosku oraz statusem ubezpieczenia w NFZ.
Wniosek o EKUZ można pobrać ze strony internetowej www.nfz-szczecin.pl i wysłać do Funduszu mailem lub tradycyjną pocztą. EKUZ zostanie przesłany do domu lub pod inny wskazany we wniosku adres.
(lw)
Fot. Marek Klasa