Trwa przebudowa nabrzeża Spółdzielczego przy Kanale Dębickim. To część większej inwestycji, która ma na celu poprawę dostępu do szczecińskiego portu w tym rejonie – możliwa będzie obsługa większych statków niż do tej pory. Generalnym wykonawcą robót budowlanych jest Energopol-Szczecin SA. Wartość kontraktu to ponad 5,6 mln złotych.
„Przebudowa nabrzeża Spółdzielczego w Kanale Dębickim w porcie w Szczecinie – Odcinek II” – tak brzmi oficjalna nazwa przedsięwzięcia. Jest ono częścią projektu: „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”, mającego dofinansowanie z unijnego programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Przetarg na to zadanie został przeprowadzony przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w zeszłym roku. Wpłynęło siedem ofert. Wybrano najkorzystniejszą, którą złożyła spółka Energopol-Szczecin. W listopadzie udzielono jej zamówienia. Wartość umowy wynosi 5 mln 605 tys. 480 zł.
Zakres prac obejmuje między innymi: przebudowę odcinka nabrzeża, budowę rampy ro-ro i tzw. sekcji zamykających, wykonanie oświetlenia terenu, rozbudowę zewnętrznej instalacji kanalizacji deszczowej oraz kanału żelbetowego, wykonanie nawierzchni utwardzonych, robót czerpalnych i rozbiórkowych.
Jak się okazuje, te ostatnie były szczególnie uciążliwe.
– Znaleziono bardzo dużo starych pali drewnianych, wcześniejszych instalacji, pozostałości po magazynie paliw itp. – usłyszeliśmy w ZMPSiŚ.
Prace pomału zmierzają do końca. Po betonowaniu rampy i wykonaniu robót czerpalnych pozostanie jeszcze zrobienie instalacji oświetleniowej.
Przy przebudowanym nabrzeżu będą mogły cumować statki o długości do 133,4 m. Jego linia cumownicza zostanie przedłużona o prawie 92 m. Będzie też dostosowane do głębokości technicznej 12,5 m.
Dodajmy, że „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” obejmuje kilka działań inwestycyjnych, których celem jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury portowej oraz przystosowanie do parametrów zmodernizowanego toru wodnego Świnoujście – Szczecin, który zostanie pogłębiony do 12,5 m. Umożliwi to żeglugę statków o maksymalnej długości 240 m, szerokości 32,3 m i zanurzeniu 11 m. Obecnie parametry Kanału Dębickiego są niewystarczające do obsługi takich jednostek. Dlatego konieczne jest jego pogłębienie i poszerzenie oraz przebudowa i budowa okalających go nabrzeży. Statki o znacznie większych parametrach niż dotychczas, mogące przewozić więcej towarów, przyczynią się do wzrostu przeładunków w tym rejonie portu.
Zakłada się m.in. pogłębienie i poszerzenie Kanału Dębickiego w celu uzyskania akwenu o głębokości technicznej 12,5 m i szerokości 200 m, przebudowę nabrzeży Słowackiego i Czeskiego, budowę nowego nabrzeża Norweskiego o długości 300 m (na przedłużeniu istniejącego nabrzeża Fińskiego), przygotowanie terenu pod plac składowy za nabrzeżem Norweskim oraz budowę nowego nabrzeża Duńskiego o długości 788,3 m (na przedłużeniu projektowanego Norweskiego).
Tekst i fot. Elżbieta KUBOWSKA