sobota, 15 grudnia 2018.
Strona główna > Wiadomości > Na Pomorzu Zachodnim gorzej!

Na Pomorzu Zachodnim gorzej!

Na Pomorzu Zachodnim gorzej!
Data publikacji: 2016-05-09 20:14
Ostatnia aktualizacja: 2018-07-12 12:04
Wywietleń: 983 132884

Udział Szczecina i Świnoujścia w ogólnej ilości przeładunków portowych zmniejsza się, za to rośnie w przypadku Gdańska i Gdyni. Jeszcze większa dysproporcja – na niekorzyść Pomorza Zachodniego – dotyczy przemysłu okrętowego. Taki obraz gospodarki morskiej wyłonił się na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, która w poniedziałek obradowała w Szczecinie.

Sytuacja portów i stoczni Pomorza Zachodniego, dostęp do portów od strony lądu oraz informacja o funkcjonowaniu terminalu LNG – to główne tematy posiedzenia komisji. Obradowała w Czerwonym Ratuszu w Szczecinie. Tu ma siedzibę Urząd Morski, który ugościł posłów. Na posiedzenie licznie przybyli przedstawiciele najważniejszych firm i instytucji z branży morskiej w regionie, samorządowcy i związkowcy.

– Branża stoczniowa, która w Szczecinie święciła ogromne sukcesy, obecnie jest w ogromnej zapaści – mówił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – W 2014 roku zbudowano w Szczecinie tylko dwa lodołamacze.

Jak podał wiceminister Paweł Brzezicki, cały przemysł stoczniowy w Polsce w 2007 r. zużył na budowę nowych statków pół miliona ton stali. Obecnie to tylko 25 tys. ton rocznie.

– Zachodniopomorskie wygląda bardzo źle – zaznaczył wiceminister. – W tej chwili w portfelu polskie stocznie mają 19 statków, ani jeden nie jest zamówiony na Pomorzu Zachodnim.

Ustawa stoczniowa ma pomóc wyrównać te dysproporcje i poprawić sytuację całej branży.

Dobrych wiadomości nie miał nowy prezes Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” Marek Różalski.

– Sytuacja w tej chwili jest taka, że pracuję nad planem naprawczym – stwierdził. – „Gryfia” została ogołocona z majątku. W Szczecinie straciła – na rzecz spółki Bilfinger Mars Offshore – najważniejsze nabrzeża: Mazowieckie i Kaszubskie.

– Dobrze by było, gdyby „Gryfia” przystąpiła do Szczecińskiego Konsorcjum Okrętowego – powiedział szczeciński poseł PiS-u Krzysztof Zaremba, wiceprzewodniczący komisji gospodarki morskiej. Dodał, że toczą się rozmowy zmierzające do tego, by fundusz Mars (największy akcjonariusz remontówki) sprawował pieczę nad terenami po Stoczni Szczecińskiej, które dziś są w gestii Towarzystwa Finansowego Silesia.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Andrzej Borowiec zwrócił uwagę, że od lat administracja morska walczy o utrzymanie żeglowności torów wiodących do portów i o pieniądze na prace pogłębiarskie.

– Chcemy, by program wieloletni, gwarantujący 15 mln zł rocznie na pogłębianie, został jak najszybciej uchwalony i wdrożony przez Radę Ministrów – podkreślił.

Urząd czeka na wnioskowane 12 mln zł, które są niezbędne do wykonania tegorocznych prac, w tym na podejściu do portu w Świnoujściu.

Informacje o terminalu LNG miał przekazać prezes Polskiego LNG Jan Chadam, ale nie dotarł na posiedzenie. Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podał, że pierwsze komercyjne zawinięcie metanowca powinno nastąpić w połowie czerwca, a najpóźniej w lipcu.

Posłowie mieli też okazję zobaczyć szczecińskie tereny stoczniowe od strony wody. Jednostkami Urzędu Morskiego przeprawili się na wyspę – do Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”.  (ek)

Więcej informacji we wtorkowym "Kurierze Szczecińskim" i e-wydaniu z 10 maja 2016 r.

Zdjęcia z wydarzenia w naszej galerii

Fot. Robert Stachnik

Komentarze

maceo
wstyd czytac o totalnej niemozności co tłumaczy czwarty sort urzedników albo działaczy albo koniunkturalne przeprze zostali ograbieni i nie wiedza jak to odebrać?prosto odebrać? zgodnie z prawem .Jeden warunek przestac aplikować o prace do Brukseli i samemu tez nie kraść Lub dajcie Chinczykom w ajencje
2016-06-11 10:46:20
rząd
Nic dziwnego, że Trójmiasto wszystko zgarnęło skoro poprzednia ekipa pompowała wszystko co się da do miasta Tuska... szkoda tylko, że obecni włodarze też mają nas tam gdzie poprzedni...
2016-05-10 18:07:13
Fot
A kim jest ten pan na ostatnim zdjęciu, z prawej?
2016-05-10 08:03:52
Ten rząd ma Szczecin i region głęboko gdzieś
Nie ma co liczyć na jakąkolwiek poprawę stanu rzeczy
2016-05-10 08:02:08
12,5 dla Szczecina
A co z 12,5 dla Szczecina (pogłębienie toru do 12,5 m)? Mowa jest tylko o bieżącym utrzymaniu toru a nie ma ani słowa o największej i najważniejszej dla szczecińskiego portu inwestycji. Rząd porzucił te plany? Nie pogłębi toru do Szczecina?
2016-05-09 23:57:04

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
-1
na godz. 03:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Kawa w roli głównej
Jesień w Szczecinie
Marsz Niepodległości 2018
Poprzedni Następny

Nekrologi

Sonda

Czy miejski sylwester w Szczecinie powinien odbywać się bez pokazu fajerwerków?

 

W Kurierze Szczecińskim
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do sklepu
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie
Cyfrowy