Towary i sprzęt wojskowy dojadą koleją na poligon w Drawsku Pomorskim. Dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych SA i Ministerstwa Obrony Narodowej pociągi towarowe wrócą na fragment nieczynnej linii ze Złocieńca do Kalisza Pomorskiego i Drawna. W środę podpisano wartą ponad 135 mln zł umowę na realizację inwestycji. Ma być ona jednak ukończona dopiero za 7 lat. Najpierw zrewitalizowaną - po 20 latach od likwidacji - linią pojadą pociągi ze sprzętem wojskowym.
Dzięki wykonanym pracom przywrócony zostanie towarowy ruch kolejowy na nieczynnym od 1996 r. odcinku linii nr 410 między Grotnikami Drawskimi a Drawnem. Jednotorowy szlak będzie przystosowany do przejazdów towarowych pociągów spalinowych. Zapewni to sprawny dowóz sprzętu i towarów do wojskowych bocznic w Złocieńcu, Mirosławcu i Drawnie, bez konieczności przeładowywania ich na lawety tirów. Oznacza to mniej ciężarówek na drogach i większe korzyści dla środowiska.
- Po ponad 20 latach przywracamy ruch towarowy na linii prowadzącej do Kalisza Pomorskiego i Drawna – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. - W ostatnich trzech latach przywróciliśmy do ruchu ponad 200 km linii. Cieszę się, że możemy odwracać szkodliwy trend zamykania linii kolejowych, który obowiązywał w Polsce przez wiele lat.
Inwestycja zakłada kompleksową modernizację i częściową odbudowę 55 km torów. W ramach prac na stacji w Złocieńcu powstanie plac ładunkowy o powierzchni ponad 3700 m kw. Będzie do niego przylegać nowa rampa, wybudowana od strony ul. Dworcowej, która pozwoli na sprawne i wygodne przeładowywanie towarów transportowanych na potrzeby armii nawet przez kilkusetmetrowe pociągi.
- Obecny stan techniczny tej linii kolejowej nie zabezpiecza logistycznie potrzeb wojska. Inwestycja jest więc bardzo ważna dla sprawnego przewozu sprzętu i towarów. Dzięki wykonanym pracom transporty kolejowe w krótkim czasie będą mogły zaopatrywać m.in. jednostki ćwiczące na poligonie w Drawsku Pomorskim – powiedział Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej.
Płynny i bezpieczny ruch pociągów na odnowionej linii zapewni 5 nowych rozjazdów oraz nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pociągi pojadą po nowych torach z prędkością maksymalną 70 km/h. Parametry trasy zapewnią możliwość przewozu ciężkich ładunków i wojskowego sprzętu – takiego jak czołgi czy samochody opancerzone, ważące nawet po kilkanaście ton.
- W ramach inwestycji pomiędzy Złocieńcem a Drawnem, PKP Polskie Linie Kolejowe SA przygotują trasę do sprawnego przewozu towarów. Ponadto zmodernizowana linia zwiększy potencjał kolei w Zachodniopomorskiem. Tworzymy również warunki dla uruchomienia w przyszłości przewozów pasażerskich – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Kompleksowa modernizacja szlaku obejmie także przebudowę kilkudziesięciu obiektów inżynieryjnych. Zmodernizowany zostanie m.in. most na Drawie w okolicy Złocieńca. Wymienione będą przyczółki i filary konstrukcji. Nową nawierzchnię i oznakowanie zyska ponad 40 przejazdów kolejowo-drogowych, m.in. w Drawnie, Kaliszu Pomorskim i Złocieńcu. Zwiększy to poziom bezpieczeństwa na przejazdach.
Prace na linii kolejowej nr 410 będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”. Dokumenty niezbędne do rozpoczęcia prac mają być gotowe do połowy kwietnia. Wtedy też rozpoczną się prace budowlane, które potrwają do 2026 r. Warta ponad 135 mln zł netto inwestycja w całości będzie realizowana ze środków Ministerstwa Obrony Narodowej. Roboty przeprowadzi firma Schweerbau GmbH Co. w ramach projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 410 oraz punktów ładunkowych na stacji Złocieniec”. ©℗
(r.c.)
Fot. Ryszard PAKIESER
Na zdjęciu: Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.