Niedziela, 22 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Metro dla Szczecina

Data publikacji: 02 kwietnia 2018 r. 15:14
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:07
Metro dla Szczecina
Wizualizacja: SOM  

Pod takim tytułem – bez mała 20 lat temu – w 1999 roku w „Kurierze” ukazał się artykuł przedstawiający ideę wykorzystania oplatającej miasto obwodnicy kolejowej do szybkiej komunikacji między dzielnicami Szczecina – drugiej pod względem powierzchni po Warszawie aglomeracji Polski. Wówczas nie było jednak klimatu sprzyjającego rozbudowie komunikacji zbiorowej, choć korki w godzinach szczytu już zaczęły dawać się ludziom we znaki. Wtedy jeszcze w kraju było dwa razy mniej samochodów osobowych niż dziś i ambicją większości rodaków było poruszanie się własnym autem…

Był to czas, gdy kolej słabnąca po rozczłonkowaniu na spółki i spółeczki zamiast inwestować, oszczędzała, zamykając kolejne trasy.W Szczecinie zapowiedziano wstrzymanie pociągów pasażerskich na trasie do Polic i Trzebieży. Rzeczywiście, gwałtowny proces motoryzacji, dokonujący się w latach 90., bardzo wyraźnie zmniejszył zainteresowanie pasażerów przejazdami na tej trasie. Mieszkańcom Polic pracującym w Szczecinie wygodniej było jechać autobusami dojeżdżającymi do osiedla mieszkaniowego niż koleją ze stacją w centrum.

Wówczas to władze samorządowe wielu miast uważały tory kolejowe za element obcy, ograniczający rozbudowę dzielnic mieszkaniowych, a komunikację szynową za archaiczną, relikt… komunizmu. Pewien „wybitny” szczeciński planista proponował zdemontować szyny na obwodnicy, by urządzić na niej… ścieżkę rowerową.

Dwa tygodnie temu do Szczecina dotarła ważna wiadomość. Oto Unia Europejska przyznała fundusze w wysokości 505 mln złotych na dofinansowanie inwestycji pn. „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej” z wykorzystaniem istniejących odcinków kolejowych. Co bardzo istotne, przyznana kwota 512 milionów zł jest dofinansowaniem maksymalnym – obejmuje 85 proc. kosztów całego projektu. Szczeciński projekt uznano bowiem za najbardziej zaawansowany i kompleksowy.

Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i wydaniu cyfrowym z 30 marca 2018 r.

Janusz Ławrynowicz

Wizualizacja: SOM

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

sedina
2018-04-03 09:33:07
Wiem ze jeszcze kiedyś za czasów wojny istniała podziemna kolej laczaca drzetowo i potulicką a o tym nikt nie pamięta
Obs.ryver
2018-04-03 09:23:48
"...„wybitny” szczeciński planista proponował zdemontować szyny.." Teraz inny "wybitny" skazuje na rozbiórkę zabytkowych gmachów, np.Hotelu PIAST i innych... Mamy bardzo "wybitnych" na dobrze płatnych stołkach ( z naszych kieszeni!).
Sedinum Szczecin
2018-04-03 08:56:11
Pamiętajcie ze tez przed wojną istniała tez kolej podziemna łącząca Drzetowo - Granowo do potulickiej a pod centrum miasta sa stacje a kto dzisiaj zyje nie pamiętają o tej kolei.
Do: Phobos
2018-04-03 06:59:15
Ty chyba również nie odrobiłeś zadania domowego, ale z języka polskiego w podstawówce - podszkol pisownię ;)
PiS_anie i PO_pi..nie.
2018-04-02 23:19:18
- Mam przed sobą książkę pt. „Szczecin wczoraj-dziś-jutro, autor Henryk Mąka, wydawnictwo Interpress 1978....W rozdziale „A w roku 2000“ na str. 148 jest podrozdział „Metrem od Polic do Dąbia.... Cyt....a dziś dyrektora InstytutuUrbanistyki i Planowania Przestrzennego Politechniki Sdzczecińskiej , prof. Dra inż. Piptra Zaremby, opracowanie studium urbanistycznego przyszłego metra o łącznej długości 30 km. Ustalono, że na odcinku pomiędzy Dworcem Głównym PKP a Niebuszewem - a więc pod alejami Niepodlegąości i Wyzwolenia należałoby wydrążyć 3-kilometrowy tunel. W dzielnicach peryferyjnych kolej wychodziłabyna powierzchnię i przebiegała własnymi, wytyczonymi trasami. Linia ta będzie należaąa do dzisiejszego (1978) układu sieci PKP, ale będzie z nią miała cztery punkty styczne: w Policach, na Drzetowie, przy Dworcu Głównym i w Dąbiu.“
Phobos
2018-04-02 22:34:16
Pamiętam ten oryginalny artykuł z 1999 roku. Byłem wtedy młodym, bardzo ambitnym miłośnikiem komunikacji miejskiej i chyba nadal mam ten artykuł w swoim archiwum... Byłem wtedy bardzo krytyczny i nie bez powodu. Wówczas ten sam autor starał się promować Szczecińską Kolej Miejską. Powtarzam: Miejską. Teraz chodzi o Metropolitarną. A to dwie różne rzeczy. I pomimo prawie 20 lat rozwoju miasta i istotnych inwestycji (czytaj: budowa węzłów przesiadkowych) w granicach samego Szczecina inwestycja ta nadal niewiele zmieni. Bo linia obwodowa jest teraz jeszcze bardziej odległa od nowych osiedli mieszkaniowych niż te 20 lat temu! Modernizacja istniejących linii tramwajowych i budowa nowych węzłów przesiadkowych sprawi tylko, że miejsca te staną się jeszcze lepiej dostępne z pomocą "konwencjonalnej" komunikacji miejskiej! Nie kwestionuję zasadności projektu Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej. Każde usprawnienie komunikacji Stargardu, Gryfina i Goleniowa ze Szczecinem ma istotny wpływ na rozwój regionu zapomnianego przez Warszawę. Pociągi kursujące w różnych kierunkach w regularnym takcie co 15 lub 30 minut to byłby ideał. Tak, wiem - utopia. Ale gdyby ograniczyć SKM tylko do linii obwodowej i Polic - a to było fundamentem artykułu z 1999 roku - to pomysł ten nadal byłby BEZ SENSU, bo ludzie wolą jechać 40 minut jednym autobusem bezpośrednio z osiedla Chemik to placu Rodła niż 35 minut z 2 (słownie: dwiema) przesiadkami. Autor tego artykułu chyba nie odrobił zadania domowego...
@@Pawełki i Paweł
2018-04-02 20:58:40
Ojjojoj kolejne "mądry" wpis prawdziwka szczecińskiego. Wypowiedziałeś się . No i co z tego wynika ? A kiedy ty sobie odpoczniesz od netu? Przez takich jak ty Szczecin jeszcze długo będzie uchodził za mieścinę ludzików bez kultury i takich tam dziwnych przypadłości ludzi normalnych!
stary grzyb
2018-04-02 18:18:44
gdy za komuny budowano szalety publiczne przy obu Bramach, wersja primaaprilisowa informacji głosiła, że to budowa metra
Hurra
2018-04-02 16:36:20
Metro w Szczecinie, Bajkonur na Golęcinie
@Pawełki i Paweł
2018-04-02 16:23:54
Odpocznijcie od netu oboje. Nie służy on waszej słabej, jak pozycja Pogoni w tabeli, psychice. Co do tych wybitnych planistów zamieniających wszystko na ścieżki rowerowe, czy aby oni nie psują miasta do dziś? Pomysł tej kolei jest świetny ale ma i słabe strony. Niestety kolej pominie nowe dzielnice w okolicy Warszewa, Hożej i Szosy Polskiej. Niestety dojazd do niej zajmie tyle samo co dojazd do centrum. Tak jak unkel Hans zostawił tory, my przez 70 lat nie zrobiliśmy nic.
Pawełki
2018-04-02 15:53:56
Paweł. No i mamy klasyczną wypowiedź prawdziwka szczecińskiego. Czyli nie rozmawiamy, nie wymieniamy poglądów tylko bredzimy na boku o merytoryce, interpunkcji, co to alinea, kropki, przecinki inne "poprawne polszczyzny" . Fakt, należy pisać poprawnie w języku ojczystym. Ale! Może ktoś ma dysleksję, może ktoś jest przybyszem z innego kraju, może to repatriant w trzecim pokoleniu, może to autochton? Co nam tu wypocił Pawełek? No nic jak przystało na prawdziwka szczecińskiego, ślinotoku sporu zero nawiązania do tematu. Szczecin już do końca świata i jeden dzień dłużej, pozostanie stolicą zakompleksienia i wiecznie krzywego grymasu na facjacie! Ot tak po prostu, nie mam nic do powiedzeni, ale mogę innym napluć w życiorys.Inne miasta nie mają takich problemów, mimo że profesora Miodka, skręca się w bulu (bólu) i rozterce, nad poprawnością językową. Łoj szczecińska tolerancja, centrum Europy, ale tolerancyjny koniec świata!
Paweł
2018-04-02 15:20:16
Czytałem ten tekst w całości i witki mi opadły... SERIO????!!! Turek i Klassa jako autorytety w dziedzinie SKM? Tylko Bielca i Jacyny-Witt brakuje do kompletu. Strasznie słaby tekst, zwłaszcza, że roi się w nim od błędów merytorycznych.

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA