Maszynista Polregio stracił pracę. Sprawę otarcia się pociągów w Stargardzie bada prokuratura
Maszynista Polregio stracił pracę. Sprawę otarcia się pociągów w Stargardzie bada prokuratura
Data publikacji: 14 kwietnia 2025 r. 13:48
Ostatnia aktualizacja: 15 kwietnia 2025 r. 19:08
11 lutego w Stargardzie omal nie doszło do tragedii. Fot. Wioletta MORDASIEWICZ
Jest ciąg dalszy sprawy, dotyczącej błędu maszynisty Polregio, który doprowadził do otarcia się pociągów na stacji kolejowej w Stargardzie.
– Ta osoba już nie pracuje w Polregio – informuje zespół prasowy tej spółki kolejowej. – Szczegółowe informacje w tym zakresie objęte są ochroną wynikającą z przepisów i nie mogą zostać udostępnione. Bezpieczeństwo podróżnych jest naszym absolutnym priorytetem. Analiza przyczyn i okoliczności zdarzenia pozwoli nam na podjęcie działań, które zapobiegną podobnym sytuacjom w przyszłości.
Maszynista pociągu Polregio relacji Szczecin – Główny – Słupsk, 11 lutego ok. godz. 14.15 na stacji kolejowej w Stargardzie, pominął semafor „Stój”, co doprowadziło na jednym z rozjazdów stacji Stargard do otarcia z pociągiem relacji Rzeszów Główny – Świnoujście. Nieuwaga maszynisty była bezpośrednią przyczyną wjazdu pociągu w skrajnię toru, po którym jechał drugi skład.
Prokuratura Rejonowa w Stargardzie nadzoruje postępowanie sprawdzające, przed wszczęciem postępowania z art. 174 par 1 kk, który brzmi „Kto sprowadza bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Pisemne zawiadomienie do prokuratury wpłynęło od przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
– Do tej pory prokuratura przyjęła zawiadomienie o przestępstwie i przesłuchała w charakterze świadka zastępcę naczelnika sekcji ds. inżynierii ruchu – informuje Łukasz Błogowski, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Szczecinie. – Skierowano pismo do Komendy Powiatowej PSP o nadesłanie dokumentacji, związanej z podjętymi na miejscu zdarzenia działaniami. Obecnie na nie czekamy.
Prokurator prowadzący sprawę, skierował też pismo do Zakładu Linii Kolejowych o przysłanie protokołu oględzin miejsca wypadku, zabezpieczonego monitoringu, protokołu ustaleń końcowych.
– Z uwagi na początkowy charakter prowadzonego postępowania nie wykonano ani też nie zaplanowano czynności procesowych z udziałem maszynisty – dodaje prok. Błogowski.
W przeszłości maszynistów było dwóch i bepieczeństwo zapewnione ale chorobliwa chciwość zarządców doprowadza do nieszczęś.
Julita
2025-04-15 14:37:25
Przed wszystkim niektórzy wypowiadający się na forum nie znają pracy maszynisty, ani kierowników pociagu.To co się wydarzyło-zgadza się nie powinno się wydarzyć.Nie mniej jednak proszę nie pisać bzdur, że Maszynista oglądał filmy podczas prowadzenia pojazdu.Jezdzicie Państwo w formie podróżnego i w ogóle nie macie zielonego pojęcia ilu ludzi pracuje w branży kolejowej inteligentnych i na poziomie., i ilu osób odpowiada każdego dnia za wasze bezpieczeństwo.Czasy Prlu się skończyły
Kolea
2025-04-15 14:15:44
Kolej to służba drugiemu.czlowiekowi.
Kolejarz 50 letni st
2025-04-15 14:10:26
Maszyniści niech pilnują swojej firmy PKP będą wypoczęci i nie będzie wypadków.
Róża
2025-04-15 09:20:21
Etcs wszystkiego nie załatwi.
Kolejorz
2025-04-15 08:20:58
Prawie wszyscy ci ludzie piszący tu komentarz, to są jakieś głupki. Już wyjaśniam:
- szczegóły śledztwa nie są ujawniane, bo toczy się postępowanie/sprawa, a szczegóły poznamy na koniec, gdy będzie werdykt - tak jest przy każdej sprawie sądowej.
- dodatkowa praca, by dorobić na boku, absolutnie tego nie ma, było tak kilka ładnych lat temu, gdyż UTK wziął się za to bardzo poważnie.
- oglądanie filmów podczas jazdy, absolutnie nie, gdyż mamy nasłuch oraz kamery
Szczegółowe opisy
2025-04-15 08:01:48
Co to za bzdety ! Szczegółowe dane odnośnie zdarzenia nie mogą być udostępnione ? To my pasażerowie nie mamy prawa znać przyczyny . Traktują nas jak "uczniaków " .
Krasnopiura
2025-04-15 04:09:59
Byłem maszynistą wszystkich trakcji.Jest to praca bardzo odpowiedzialna ,zwłaszcza że pociagʻ prowadzi się w pojedynkę.Na to stanowisko powinni być weryfikowani ludzie o duzeǰ wytrzymałosci psychiczej i fizycznej ,zwłaszcza odpornych na sen,bo często nad ranem jest to bardzo dokuczliwe ,bo prowadziłem pociągi towarowe,osobowe i pospieszne i wiem co to zmèczenie,zwłaszcza za moich czsów robiło się duzo nadgodzin,bo takie to były czasy(1962-1985).Powiem krótko,kolej ma za dużo biurokratów .
Regan
2025-04-15 00:09:52
Maszynista oglądał nowy odcinek na
...?
Kolej
2025-04-14 22:19:27
Maszyniści dorobiaja na boku ,poza pracą stałą biorą umowy zlecenia u konkurencji, przez to przychodzado prac tak prac nie wyspani ,przemeczeni poniewazprzewaznie przeskakują z jednej pracy do druguej i niestety nie są wyspani co skutkuje brakiem skupienia i obniża czas reakcji ,narażają swiadomie na szwank bezpieczeństwo ruchu kolejowego a przedewszyskim osób booracych w nim udział, więc może UTK by sie3tym zajelo w ramach bezpieczeństwa, podobnie działają pracownicy posterunków .
totalna bzdura
2025-04-14 20:57:20
"...pozwoli nam na podjęcie działań, które zapobiegną podobnym sytuacjom w przyszłości." - bez ETCS daleko nie zajadą.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.