Maszynista Polregio stracił pracę. Sprawę otarcia się pociągów w Stargardzie bada prokuratura
Maszynista Polregio stracił pracę. Sprawę otarcia się pociągów w Stargardzie bada prokuratura
Data publikacji: 14 kwietnia 2025 r. 13:48
Ostatnia aktualizacja: 16 kwietnia 2025 r. 12:04
11 lutego w Stargardzie omal nie doszło do tragedii. Fot. Wioletta MORDASIEWICZ
Jest ciąg dalszy sprawy, dotyczącej błędu maszynisty Polregio, który doprowadził do otarcia się pociągów na stacji kolejowej w Stargardzie.
– Ta osoba już nie pracuje w Polregio – informuje zespół prasowy tej spółki kolejowej. – Szczegółowe informacje w tym zakresie objęte są ochroną wynikającą z przepisów i nie mogą zostać udostępnione. Bezpieczeństwo podróżnych jest naszym absolutnym priorytetem. Analiza przyczyn i okoliczności zdarzenia pozwoli nam na podjęcie działań, które zapobiegną podobnym sytuacjom w przyszłości.
Maszynista pociągu Polregio relacji Szczecin – Główny – Słupsk, 11 lutego ok. godz. 14.15 na stacji kolejowej w Stargardzie, pominął semafor „Stój”, co doprowadziło na jednym z rozjazdów stacji Stargard do otarcia z pociągiem relacji Rzeszów Główny – Świnoujście. Nieuwaga maszynisty była bezpośrednią przyczyną wjazdu pociągu w skrajnię toru, po którym jechał drugi skład.
Prokuratura Rejonowa w Stargardzie nadzoruje postępowanie sprawdzające, przed wszczęciem postępowania z art. 174 par 1 kk, który brzmi „Kto sprowadza bezpośrednie niebezpieczeństwo katastrofy w ruchu lądowym, wodnym lub powietrznym, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Pisemne zawiadomienie do prokuratury wpłynęło od przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych, Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.
– Do tej pory prokuratura przyjęła zawiadomienie o przestępstwie i przesłuchała w charakterze świadka zastępcę naczelnika sekcji ds. inżynierii ruchu – informuje Łukasz Błogowski, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Szczecinie. – Skierowano pismo do Komendy Powiatowej PSP o nadesłanie dokumentacji, związanej z podjętymi na miejscu zdarzenia działaniami. Obecnie na nie czekamy.
Prokurator prowadzący sprawę, skierował też pismo do Zakładu Linii Kolejowych o przysłanie protokołu oględzin miejsca wypadku, zabezpieczonego monitoringu, protokołu ustaleń końcowych.
– Z uwagi na początkowy charakter prowadzonego postępowania nie wykonano ani też nie zaplanowano czynności procesowych z udziałem maszynisty – dodaje prok. Błogowski.
I dla tych wszystkich co krzyczą, ETCS, ETCS… ten system nie zwalnia z myślenia… a kto mówi że ETCS załatwi wszystko, napewno nie jest maszynistą….
Mechanic
2025-04-16 19:57:34
Nie życzę nikomu tego, ale w tej chwili, mało osób starających się o pracę maszynisty ma predyspozycje… a naokoło jeszcze słychać, od ludzi nie mający pojęcia o tym zawodzie, że trzeba obniżyć wymagania zdrowotne… żenada… to samo, banda kolejowych i INFLUANCEROW to proszenie się o zdarzenie… pracujesz - pracuj, po pracy rób co chcesz….
Mechanic
2025-04-16 19:53:50
Przede wszystkim, kuleje system szkolenia, zatrudnia się goownazerie, która nie do końca zdaje sobie sprawę z odpowiedzialności.. wg mnie albo ktoś się nadaje albo nie, mogli podać chociaż jaki ma staż jeśli chodzi o jazdę za nastawnikiem, z tego co widzę, czytam, rozmawiam z innymi, zatrudniani są ludzie z łapanki. Przykładem niech będzie zdarzenie z Gdyni, gdzie szynobus wiecha w en57, stary jechał kiblem, młody tankował, pewnie całą noc spana i cyk minął tarcze i po zawodach.
Johnny
2025-04-16 10:47:59
To był słoneczny dzień i najprawdopodobniej światło na semaforze było bardzo słabo widoczne. Promienie słoneczne stworzyły efekt mylący maszynistę.
Erqa
2025-04-16 10:00:31
Takie są skutki przyjmowania do pracy "maszynistów" z pociągów towarowych do prowadzenia składów pasażerskich.
Nagminne mijanie semaforów gdy wskazuje sygnał Stój czy "przejeżdżanie'' peronów... o ostrym hamowaniu nie wspomnę.
No,ale czemu się dziwić,skoro kurs na maszynistę zrobisz szybciej niż prawo jazdy na samochody ciężarowe.
Kiedyś pociągi dalekobieżne prowadził maszynista z pomocnikiem,teraz tylko maszynista,ale czas pracy na jednym składzie to max 3-5 godzin I powrót innym składem.
Marian
2025-04-16 09:02:35
Maszynista pracuje średnio w miesiącu przez 250 godzin dochodzą tu dojazdy na lokomotywę pobyt w hotelu... Odpowiedzialny za praktycznie wszystko... Poziom zarobków do odpowiedzialność jest żenujący... Dlatego ciągle brakuje maszynistów..
Fanatyk
2025-04-15 22:16:52
Czasem myślę ,że niektórym głowa służy tylko jako element dekoracyjny...
Jaś
2025-04-15 21:11:52
Wypoczęci tak ale sytuację życiowe w danym dniu są różne dlatego powinien być asystent uczeń praktykant lub drugi maszynista a nie oszczędności na życiu ludzkim....
Stopwyzyskowi
2025-04-15 18:24:53
W przeszłości maszynistów było dwóch i bepieczeństwo zapewnione ale chorobliwa chciwość zarządców doprowadza do nieszczęś.
Julita
2025-04-15 14:37:25
Przed wszystkim niektórzy wypowiadający się na forum nie znają pracy maszynisty, ani kierowników pociagu.To co się wydarzyło-zgadza się nie powinno się wydarzyć.Nie mniej jednak proszę nie pisać bzdur, że Maszynista oglądał filmy podczas prowadzenia pojazdu.Jezdzicie Państwo w formie podróżnego i w ogóle nie macie zielonego pojęcia ilu ludzi pracuje w branży kolejowej inteligentnych i na poziomie., i ilu osób odpowiada każdego dnia za wasze bezpieczeństwo.Czasy Prlu się skończyły
Kolea
2025-04-15 14:15:44
Kolej to służba drugiemu.czlowiekowi.
Kolejarz 50 letni st
2025-04-15 14:10:26
Maszyniści niech pilnują swojej firmy PKP będą wypoczęci i nie będzie wypadków.
Róża
2025-04-15 09:20:21
Etcs wszystkiego nie załatwi.
Kolejorz
2025-04-15 08:20:58
Prawie wszyscy ci ludzie piszący tu komentarz, to są jakieś głupki. Już wyjaśniam:
- szczegóły śledztwa nie są ujawniane, bo toczy się postępowanie/sprawa, a szczegóły poznamy na koniec, gdy będzie werdykt - tak jest przy każdej sprawie sądowej.
- dodatkowa praca, by dorobić na boku, absolutnie tego nie ma, było tak kilka ładnych lat temu, gdyż UTK wziął się za to bardzo poważnie.
- oglądanie filmów podczas jazdy, absolutnie nie, gdyż mamy nasłuch oraz kamery
Szczegółowe opisy
2025-04-15 08:01:48
Co to za bzdety ! Szczegółowe dane odnośnie zdarzenia nie mogą być udostępnione ? To my pasażerowie nie mamy prawa znać przyczyny . Traktują nas jak "uczniaków " .
Krasnopiura
2025-04-15 04:09:59
Byłem maszynistą wszystkich trakcji.Jest to praca bardzo odpowiedzialna ,zwłaszcza że pociagʻ prowadzi się w pojedynkę.Na to stanowisko powinni być weryfikowani ludzie o duzeǰ wytrzymałosci psychiczej i fizycznej ,zwłaszcza odpornych na sen,bo często nad ranem jest to bardzo dokuczliwe ,bo prowadziłem pociągi towarowe,osobowe i pospieszne i wiem co to zmèczenie,zwłaszcza za moich czsów robiło się duzo nadgodzin,bo takie to były czasy(1962-1985).Powiem krótko,kolej ma za dużo biurokratów .
Regan
2025-04-15 00:09:52
Maszynista oglądał nowy odcinek na
...?
Kolej
2025-04-14 22:19:27
Maszyniści dorobiaja na boku ,poza pracą stałą biorą umowy zlecenia u konkurencji, przez to przychodzado prac tak prac nie wyspani ,przemeczeni poniewazprzewaznie przeskakują z jednej pracy do druguej i niestety nie są wyspani co skutkuje brakiem skupienia i obniża czas reakcji ,narażają swiadomie na szwank bezpieczeństwo ruchu kolejowego a przedewszyskim osób booracych w nim udział, więc może UTK by sie3tym zajelo w ramach bezpieczeństwa, podobnie działają pracownicy posterunków .
totalna bzdura
2025-04-14 20:57:20
"...pozwoli nam na podjęcie działań, które zapobiegną podobnym sytuacjom w przyszłości." - bez ETCS daleko nie zajadą.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.