Sobota, 23 listopada 2024 r. 
REKLAMA

Marchewka: "Napiszemy apel do premiera w sprawie Gryfii"

Data publikacji: 07 grudnia 2020 r. 16:07
Ostatnia aktualizacja: 07 grudnia 2020 r. 23:12
Marchewka: "Napiszemy apel do premiera w sprawie Gryfii"
Fot. Ryszard PAKIESER  

Napiszemy apel do premiera Morawieckiego w sprawie stoczni "Gryfia" w Świnoujściu - zapowiedział poseł Platformy Obywatelskiej ze Szczecina Arkadiusz Marchewka. To konkluzja spotkania Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego, któremu przewodniczy polityk. 

- Przez ostatnie lata pracownikom stoczni obiecywano złote góry - opowiada A. Marchewka. - Premier Morawiecki w Szczecinie obiecywał szansę na rozwój i nadzieję. Zamiast nadziei są wypowiedzenia. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zostało zatopione, może niektórzy chcą, żeby pociągnęło ze sobą "Gryfię". Zapis, że na terenie zakładu w Świonujściu nie może być prowadzona działalność stoczniowa, wskazuje na to, że PiS boi się konkurencji, gdyby do tej działalności zabrali się fachowcy. 

W apelu do premiera mają znaleźć się trzy postulaty. Pierwszy: nie sprzedawać zakładu. Drugi: cofnąć wypowiedzenia. Trzeci: ponownie rozpatrzeć propozycję, aby na miejsce stoczni w Świnoujściu powstał Morski Park Przemysłowy. 

Politycy Prawa i Sprawiedliwości w obradach ZZP nie uczestniczyli. 

Według PiS obecne kłopoty "Gryfii" wynikają z decyzji rządu PO - PSL, który mocno zaszkodził przemysłowi stoczniowemu w regionie. To ówczesny rząd zdecydował m.in. o połączeniu stoczni remontowych w Szczecinie i w Świnoujściu. Zarząd "Gryfii" zapewnia, że osoby zwolnione w zakładzie w Świnoujściu będą miały pracę w Szczecinie. 

(as)

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Wacek Rondelek
2020-12-09 10:06:36
A myślałem, że ten pan pisze wyłącznie pamiętnik młodego folksdojcza...
Pozostałe
2020-12-08 22:02:08
Pozostałe sześć powstanie także w Chinach, w stoczni Yangzijiang. Będą to jeziorowce, a więc statki przystosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach USA i Kanady. Kolejne zamówione jednostki będą nosić imiona "Szare Szeregi" i "Solidarność". Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej ponad 60 statków. Na ich pokładach pracuje około 2,5 tys. marynarzy.
Chiny
2020-12-08 22:00:16
Chiny budują statki dla Polski. Za wszystkie zapłacimy 400 mln dol. W chińskiej stoczni Yangfan w poniedziałek zwodowano nowy statek dla Polskiej Żeglugi Morskiej. M/s "Legiony Polskie" to druga jednostka z nowego programu inwestycyjnego armatora, w którym powstanie łącznie 18 masowców wartych ponad 400 mln USD.
i po 7 zł ”
2020-12-08 21:58:00
„Teraz, k***, to paliwo może być nawet i po 7 zł ” Donald Tusk
Ujawnione rozmowy
2020-12-08 21:56:55
Ujawnione rozmowy mogły wskazywać, że Donald Tusk wiedział, że umowa nie zostanie wypełniona. Osoby, które otworzyły ten przetarg i brały udział w negocjacjach nie wierzyły, że transakcja dojdzie do skutku. Chodziło o to, żeby ktoś podpisał umowę na zakup przed ówczesnymi wyborami do parlamentu europejskiego, aby móc przedstawić to jako sukces. Śledztwo w tej sprawie zostało umorzone wobec braku znamion czynu zabronionego.
Media
2020-12-08 21:56:12
Media, w tym tygodnik Wprost ujawniły kulisy prywatyzacji. Najwyżsi rangą urzędnicy Ministerstwa Skarbu Państwa i Agencji Rozwoju Przemysłu przeprowadzili najprawdopodobniej pozorowany przetarg. Z materiałów wynikało, że byli to wiceminister skarbu państwa Zdzisław Gawlik i prezes ARP Wojciech Dąbrowski wraz ze swoim zastępcą Jackiem Goszczyńskim. O procederze miał wiedzieć minister Aleksander Grad. Opublikowane zostały rozmowy, z których wynikało, że urzędnicy państwowi informowali Katarczyków o ofertach konkurencji.
Kwota
2020-12-08 21:55:42
Kwota nie została wpłacona, minister Grad chciał poddać się do dymisji, nie została ona przyjęta przez premiera Donalda Tuska. We wrześniu 2009 roku ogłoszono kolejny przetarg, który doprowadził do cząstkowego wyprzedania majątku stoczni. W październiku ówczesny szef CBA Mariusz Kamiński poinformował prezydenta, premiera i prezydium Sejmu i Senatu, że w procesie prywatyzacji stoczni doszło do wielu nieprawidłowości. Kancelaria Premiera skierowała sprawę do prokuratury. Wszczęto śledztwo w sprawie domniemanego utrudniania przetargu przez urzędników Agencji Rozwoju Przemysłu.
Firma
2020-12-08 21:54:59
Firma zaproponowała 288 mln złotych za Stocznię Gdyńską, a za Stocznię Szczecińską 94 mln złotych. 30 czerwca 2009 roku podpisano umowę z firmą reprezentującą inwestora. Zorganizowano konferencję prasową, na której przedstawiono umowę jako wielki sukces rządu Donalda Tuska. Jednak oprócz wadium katarska firma nie wpłaciła w umówionym terminie ustalonej kwoty. Minister Aleksander Grad na 31 sierpnia wyznaczył ostateczny termin wpłaty dla Ouatar Investment Authority, który miał przejąć SPFG. Tego samego dnia mijał czas, jaki Komisja Europejska dała Polsce na finalizację prywatyzacji stoczni w Gdyni i w Szczecinie.
Polski rząd
2020-12-08 21:54:22
Polski rząd do końca maja 2009 roku musiał wyprzedać majątek zakładów w Gdyni i Szczecinie, tak aby pozwolić na kontynuowanie ich działalności i ocalenie miejsc pracy. Bruksela zaakceptowała pomoc publiczną jedynie dla stoczni w Gdańsku. 16 marca 2009 roku resort skarbu, działając poprzez Agencję Rozwoju Przemysłu ogłosił przetarg. Wkrótce ARP podała, że wpłynęło 35, a później 36 zgłoszeń. Poinformowano, że najlepszą ofertę złożyła firma United International Trust. Była ona reprezentowana przez fundację Stichting Particulier Fonds Greenrights zarejestrowaną na Karaibach, której jednym z przedstawicieli był libański biznesmen Abdul Rahman El-Assir.
Gdy do władzy
2020-12-08 21:53:37
Gdy do władzy doszła Platforma Obywatelska doprowadzono do upadłości wszystkich stoczni i wyprzedaży ich majątku. Tereny postoczniowe wyprzedano deweloperom. Po wejściu Polski do UE, pomoc stoczniom środkami pochodzącymi z budżetu państwa stała się sprzeczna z unijnymi zasadami wolnej konkurencji. Takie kroki należało uzgadniać z Brukselą, nie robił tego jednak żaden rząd, a sprawą zajęła się Komisja Europejska. Polskie stocznie musiały zwrócić miliardy złotych uzyskanej pomocy, co oznaczało ich upadek. Jedynym wyjściem była prywatyzacja. W Brukseli odrzucono program restrukturyzacji stoczni przygotowany przez ówczesnego ministra skarbu państwa Aleksandra Grada.
W latach 70. i 80.
2020-12-08 21:53:01
W latach 70. i 80. przemysł stoczniowy był ważną gałęzią polskiego przemysłu i polskiej gospodarki. Stocznie znane były nie tylko z budowy statków, miały też wymiar historyczny. To przecież w stoczniach, szczególnie w tej gdańskiej narodziła się „Solidarność”. Wszystkie rządy, za wyjątkiem rządu Donalda Tuska modernizowały te zakłady, przeprowadzały restrukturyzację i częściową prywatyzację z zachowaniem większościowych udziałów przez Skarb Państwa.
Wawrzek
2020-12-08 21:03:05
Nareszcie w PO zaczynają rozumieć jakich szkód narobili w Polsce. Zniszczenia Przemysłu Stoczniowego jakich dokonał Tusk i Kamysz z Pawlakiem są tak dokładne, że trzeba dziesięcioleci by to odbudować - zniszyli skurw.. systemowo łącznie z Biurami Projektowymi i kadrą nawet na Uczelniach. W normalych systemach państwowych - to jest zbrodnią Stanu i stawiają pod mur albo na sznur.
@obserwator
2020-12-08 11:46:17
Pewnie nic nie pisał bo nie było takiej potrzeby bo wszystko było w porządku.Tak samo było w porządku przeniesienie tunelu do Gdańska zamiast do Świnoujścia. Też były wcześnie plany by LNG zrobić w Gdańsku zamiast w Świnoujściu.To był słuszny kierunek więc po co było protestować.Jeśliby by obecnie istniał tunel do Świnoujścia to Świnoujście miało by szansę na bardziej ekspansywny rozwój. Jednak przeważyła opcja że przepływanie promami przez Świnę to jest duża atrakcja turystyczna a tunel to się raczej przyda w Gdańsku.
Obserwator
2020-12-08 11:21:30
A gdzie był Marchewka jak za PO likwidowano stocznie, albo sprzedano pół Gryfii w Szczecinie?
Gryfita
2020-12-08 11:16:31
Wszyscy tak narzekają że PIS taki zły i ble itp. Tylko że wygrali oni wybory drugi raz z rzędu. Więc jak on wygrali jeżeli każdy mówi jak jest źle. Ale oczywiście teraz nikt się nie przyzna, że na nich głosował. Ja akurat mogę z czystym sumieniem napisać że nie głosowałem i nigdy nie będę głosował na tą partię
Poldek
2020-12-08 08:57:00
Najlepsza jest marchewka z groszkiem 😀 a, tak na serio to pis i kaczor won! Do Torunia poszli do tadzia
toi
2020-12-08 08:50:00
a my do psychiatry na ciebie
wert
2020-12-08 07:31:29
Brawo Koalicja Obywatelska. Tylko oni dbają o miejsca pracy w Szczecinie.
Walesa
2020-12-08 02:44:19
Zwyciezylem obaliłem Ja Ja Ja wszystko zrobiłem i sie nawet nie spociłem
Jacek
2020-12-07 22:23:17
Niech pisze do Lecha Wałęsy to stary stoczniowiec i był wyznaczony przez Tuska do Rady Mędrców Europy.Wałęsa na pewno coś doradzi
@Stocznia
2020-12-07 22:07:59
Cała gospodarka Polski nie chyli się ku upadkowi. O pandemii słyszał?
Kurs na kosmetyczkę
2020-12-07 21:42:37
jak Tusek likwidował stocznię szczecińską to mój teść jako stoczniowiec dostał darmowy przydział na kurs na kosmetyczkę. Czaicie na co PO wydawała pieniądze. Stoczniowiec kosmetyczką hahahha tego już nikt nie przebije, Marchewka nie da rady ile by się nie starał
Gryfita
2020-12-07 21:21:52
Nie jestem zwolennikiem PiSu ale przemysł stoczniowy zaczęły się dużo wcześniej i żaden rząd nic z tym nie robił zaczynając od rządów SLD a kończąc na obecnym.
Do... Tejko
2020-12-07 21:18:50
Ale jak jest po-skrobana i po-szatkowana na male czasteczki... oraz po-dgotowana min. 10 minut "we wrzatku" ...!!!
Maciek
2020-12-07 21:06:30
Kto stoczniowcom przeszkadzał by mieli zyski i prowadzili działalność.Czy zamówienia na roboty i kalkulacje prowadzili politycy.Przepraszam ale to trwa już chyba 10 lat czyli problem jest gdzie indziej.Po prostu w tej dziedzinie gospodarki jest nadwyżka firm i decydują inne czynniki _ może jesteśmy za drodzy,za dużo ludzi pracuje nieprodukcyjnych.U prywatnego do tej działalności pracowników nieprodukcyjnych byłoby o 70% mniej.Pewnie jeszcze jest zatrudnionych paru przedstawicieli zw.zawodowych.Od zawsze politycy chcą się ogrzać przy takim zakładzie,każdy ma masę pomysłów które nic nie kosztujeą_ ICH! Za moich czasów do pracy w jedną stronę straciłem półtorej godziny i nikt się nie użalał A może dowodzić helikopterem?
Politolodzy.
2020-12-07 21:02:23
Panie Marchewka , niech pan zdobędzie jakiś konkretny zawód. Jest pan politologiem i to niestety widać po panu. Kolejny politolog to Nitras i wszystko wiadomo. Świnoujście to bastion lewactwa , mimo , że Tusk 10 lat temu olał to miasto i wycofał kasę na budowę tunelu i wybudował inny tunel w Gdańsku. Po co PiS ładuje kasę na tunel w tym lewackim mieście ?
Tejko
2020-12-07 19:51:17
Marchewka jest ok.
Heniek dok5
2020-12-07 18:39:29
Zapytam się konkretnie zespołu parlamentarnego województwa zachodniopomorskiego któremu przewodzi poseł Arkadiusz Marchewka o wsparcie jakie udzielili gastronomikom i taksówkarzom w ostatnim okresie.Jaki jest wymierny efekt tego wsparcia co się poprawiło u gastronomików i u taksówkarzy.Liczy się konkret i działanie które przynosi efekt. Także posłowie Nitras, Marchewka, Filiks czy senator Grodzki udzielili wsparcia protestującym w Strajku Kobiet.Jakie są efekty tego wsparcia, jakie postulaty protestujących zostały zrealizowane dzieki poparciu posłów Marchewki i innych. Bo stoczniowców interesują efekty które są dowodem na skuteczne działania polityków którzy aspirują do rządzenia krajem. List do Premiera to może nam napisać technik okrętowy i też da radę a może bardziej nawet fachowo napisze od posła po politologii.
Hl
2020-12-07 18:32:58
A dlaczego nie pisał, jak w latach ubiegłych PO doprowadzała do tego, co jest dziś?
Stocznia
2020-12-07 18:25:02
Przecież rzad PiS i Kaczyński obiecali produkcje w stocxniach Szczecina i Świnoujścia promow samochodowo pasażerskich. Minelo szejsc lat panowania osxolomow a przemysł stoczniowy zanika a cala gospodarka Polski chyli sie ku upadkowi w tym czasie nie poczyniono zadnych większych inwestycji w kraju oprocz budowy drog glownie dla Putina i Lukasxenki sciana wschodnia oraz budowa hipermarketów gdzie właścicielami jest kapitał obcy. Pis prowadzi nas do zagłady a jak skoncza się dotacje unijne to bedxie tragedia dla Polski i Polakow
Ludzie chcą żyć
2020-12-07 18:21:58
To jest skandal i barbarzyństwo, że ustalone jest kto jest odpowiedzialny, jaka polityczna konfiguracja. A czy znajdzie się konfiguracja, która zatroszczy się o los rodzin 200 pracowników, plus minus. Czy wyście powariowali dojeżdżać do pracy ze Świnoujścia do Szczecina. Może jeszcze w barakach zamieszkać, żeby mieli chwilę odpocząć. Skandal i lekceważenie bezbronnych, przyzwoitych i uczciwych ludzi.
@cdn
2020-12-07 17:59:48
Ja bym raczej radził tobie wziąć się za swoją edukację, bo te wypociny, które tu popełniłeś nie najlepiej o niej świadczą.
czytam
2020-12-07 17:33:42
A ja też umiem pisać ... napiszę do Św. Mikołaja .
Lehoo
2020-12-07 17:17:39
Nie od rzeczy byłoby też spytać, co dalej ze stępką ?
cdn
2020-12-07 17:15:57
Amy napiszemy do marchewki,zeby wreszcie sie wziol za swoja edukacja ,zdobyl jakielkowiek zawod /np. hydraulika/,skonczyl z politykierstwem i unikal niejakiego nitrasa,
slaw
2020-12-07 17:11:03
zakład w swinoujściu nie miał potencjału bo nie ma infrastruktury , był mniej rentowny niz zakład w szczecinie.Za PO gryfia miała być podzielona na kilka kawałków.każdy wydział miał być sp.ółką , która samodzielnie by sie nie utrzymały i cicho upadły.PO jest partia z gdańska i upadek gryfii byłby na reke stoczniom trójmiejskim.marchewka czy nitras to są rezydenci na szczecin partii z gdańska .Podczas ich rządzenia zabrano pieniadze z tunelu w świnoujsciu do gdańska a posłanka PO ze swinoujscia rzebiatowska powiedziała że przeprawa promowa to atrakcja turystyczna i nie potrzebny jest tutaj tunel
Bezczelność
2020-12-07 16:57:14
Politycy PO i PSL w ogóle nie powinni się wypowiadać na temat stoczni. Jakichkolwiek. Zdanie " Zapis, że na terenie zakładu w Świnoujściu nie może być prowadzona działalność stoczniowa, wskazuje na to, że PiS boi się konkurencji, gdyby do tej działalności zabrali się fachowcy" zawiera nieprawdę. Nie ma takiego zapisu. Nabywca nie może prowadzić remontów statków i łodzi, a pozostałą działalność stoczniową jak najbardziej może. Niech pan poseł zajrzy do regulaminu przetargu i sobie sprawdzi. Poza tym, co się stało ze świnoujską stocznią Poltramp Yard? Dlaczego rok temu upadła? Zatrudniała niepisowskich fachowców, była w prywatnych rękach i co na to pan poseł? Nie przejął się losem jej pracowników? A było ich więcej niż w Morskiej.
Platfus
2020-12-07 16:54:16
Spadaj....
prof Brassica
2020-12-07 16:37:29
Góra urodziła mysz.Wielki Zespół Parlamentarny napisze apel do premiera.Przecież były zapewnienia że zrobicie wszystko w obronie miejsc pracy.Czy ten miażdżący apel wyślecie jeszcze w tym roku?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA