Niedziela, 22 grudnia 2024 r. 
REKLAMA

Łongiewska-Wijas odpowiada radnym PiS: „Nie zamkniecie mi ust”

Data publikacji: 21 maja 2019 r. 12:05
Ostatnia aktualizacja: 17 września 2019 r. 11:56
Łongiewska-Wijas odpowiada radnym PiS: „Nie zamkniecie mi ust”
 

"Wasza nienawiść do inności, do innych stylów życia, do innych poglądów na historię i społeczeństwo nie robi na mnie wrażenia. Fanatyczna, polityczna nienawiść jest zawsze antykulturą. Nie zamkniecie mi ust i nie powstrzymacie mnie od czynienia tego, co uważam za dobre, prawdziwe i piękne" - odpowiedziała radnym PiS-u "i innym zwolennikom narodowo-katolickiej prawicy" radna Edyta Łongiewska-Wijas z Koalicji Obywatelskiej.

Przypomnijmy: radny PiS Dariusz Matecki, wspólnie z radną Agnieszką Kurzawą, złożył w poniedziałek wniosek o odwołanie przewodniczącej Komisji ds. Kultury Rady Miasta Szczecin Edyty Łongiewskiej-Wijas. Według niej powodami są "zamieszczenie wspólnego zdjęcia z aktywistami na rzecz równouprawnienia społeczności LGBT+" oraz "nazwanie żołnierza wojakiem".

Radna tłumaczy, że zdjęcie z aktywistami powstało po zaproszeniu jej do zademonstrowania solidarności z Elżbietą Podleśną, "autorką obrazu, na którym Matkę Boską Częstochowską spowija tęczowa aureola". Według Łongiewskiej-Wijas jej główną intencją było wyrażenie solidarności ze społecznością, która stała się obiektem instytucjonalnej i politycznej nagonki.

Przewodnicząca Komisji ds. Kultury uważa, że kwintesencją kultury jest wspieranie i umacnianie tolerancji pośród ludzi, walka o poszanowanie godności mniejszości narodowych, religijnych i seksualnych oraz ujmowanie się za krzywdzonymi przez system politycznej opresji. Proponuje także radnym PiS-u skorzystanie ze Słownika Języka Polskiego, "gdzie "wojak" jest synonimem żołnierza".

Łongiewska-Wijas dodała, że nie ma obowiązku "czcić bohaterów historycznych PiS-u ani jako radna, ani jako przewodnicząca Komisji ds. Kultury". "Więcej, mam demokratyczne prawo do ich krytycznej oceny. Tylko w systemach totalitarnych zamyka się swobodę interpretacji historycznych i nakazuje wszystkim równo czcić narzuconych bohaterów".

"Kultury polskiej nie zbuduje narodowa obroża, ideologiczny kaganiec i katolicka smycz. Kultura to nie warczenie wściekłych psów, kulturę buduje dialog szanujący godność drugiego człowieka, swobodna ekspresja twórcza na polu sztuki, wolność zabiegania o własne prawa i wyrażania opinii w przestrzeni publicznej. Po tej stronie kultury stoję, kultury wolności gwarantowanej przez demokrację" - zakończyła przewodnicząca.

Wniosek o jej odwołanie będzie rozpatrywany na następnym posiedzeniu Komisji ds. Kultury. ©℗

(KaNa)

Fot. Mirosław Winconek

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

rafał
2019-09-17 11:43:51
Wielki wstyd dla Szczecina za taką radną.
poto
2019-05-23 17:58:29
Swoją droga ciekawa kariera, od sprzedawczyni książek na stoisku w muzeum do przewodniczącej komisji kultury...
Stara nuda
2019-05-23 17:51:18
Nagonka jest zła, ale tylko na nich. Ale jak oni robią nagonkę, to jest dobra. I to powtarza każdy bez względu na stronę, sympatie, czy przekonania.
ktoś
2019-05-23 17:36:10
Ona jest tak naturalna, prawdziwa, subtelna i kulturalna i tak samo zależy jej na mieszkańcach, jak prawdziwe są jej włosy. Czysta obłuda. Koniunkturalistka.
no !
2019-05-22 22:30:44
Koniec dyskusji teraz niech pani wprowadzi nowe polskie kulture ! Tylko bez prezetrwatyw !
Edytko a nie lepiej było zostać w STF i dalej pstrykać zdjęcia ?
2019-05-22 16:43:57
.
@@@jb
2019-05-22 16:43:39
Mylisz tradycję z okupacją
Madonna będzie o niej śpiewała.
2019-05-22 16:28:55
.
Denis
2019-05-22 11:25:27
Nie etyczne i egoistyczne działanie radnej
m&m
2019-05-22 11:21:58
Ta peruka robi sie za ciasna.Zaczyna uciskac.
"....dobre, prawdziwe i piękne...."
2019-05-22 11:05:40
Cudowna! Cudowna ! Prawie Evita.
Bardzo dobrze powiedziała
2019-05-22 10:18:14
Szczególnie podoba mi się sformułowanie "katolicka smycz". To najlepiej obrazuje jak Polacy są uwiązani przez instytucję, która z gębą pełną frazesów o moralności, jednocześnie wykorzystuje seksualnie nasze dzieci.
Rada
2019-05-22 10:03:49
Nie przejmować się szczekaniem pisiorstwa, robić dalej swoje
@do jb
2019-05-22 10:01:23
Jaki długi sofistyczny wywód . Tak , tak trzeba kręcić ,żeby namącić głupcom w łbach i żeby uwierzyli , że król nie jest nagi . Zrozum ,że kulturalny człowiek " z miejsca " rozumie ,że jakaś lala / sądząc ze zdjęcia malowana do przesady / go obraża . Bo tu nie chodzi o to , co , na czym jest malowane tylko po co . A jest malowane ,żeby pluć i obrażać . Inteligentny człowiek rozumie ,że można innych obrazić mówiąc np. pani kwiatki w ogródku nie są teraz na topie ! . A kuturalny człowiek stara się być człowiekiem a nie PYSZAŁKIEM i PSEUDONOWOCZESNYM WYZWOLONYM ZE SKRUPUŁÓW "MĘDRCEM " . "MĄDRA mina malowanej lali wskazuje na pogardę , a nie tolerancję dla przekonań innych ludzi .
do jb
2019-05-22 09:19:28
Jak musi byc pusta i smutna wiara czlowieka i na jakim poziomie intelektualnym, ze byle grafika potrafi urazic.Rozumiem gdyby wizerunek MBcz byl poswieconym i wyniesionym z kosciola obrazem, na ten przyklad ktos wynosi MBCZ z katedry i pali go na Pl.Orla Bialego.Wtedy rozumiem czy bede rozumial oburzenie, ze rzecz, ktora sluzy do kultu i oddawanie czci obrazowi swoja droga kobiecie-zydowce nie Polce na ale niech bedzie wtedy mozecie sie ewentualnie katolicy-narodowcy obrazac i plakac ale tu zwykla grafika ani posiecona ani nie majaca nic wspolnego z oddawaniem jej czci.Pierwiotnie tecza to symbol zgody miedzy bogiem a ludzmi i moze tego sie trzymajcie
Obserwator
2019-05-22 08:55:37
Wstyd dla tej Pani
Nie elegancko Pani Radna
2019-05-22 08:30:51
Pani Radna widzi tylko swoj czubek nosa .
w
2019-05-22 07:54:32
Brawo dla Pani. Popieram!!!
Tomek
2019-05-22 04:26:01
Jak jestescie takimi kozakami to opublikujce obraz Mohameta w teczy.Latwo jest obrazac chrzescian
Jak dalej chce...
2019-05-21 23:54:03
Szerzyc Lewackie PO-glady... to pro-PO-nuje za Bug !!
Temida
2019-05-21 23:40:15
Tak Trzymaj, wierz w to co robisz, badz SILNA i Zdecydowana, a kurz "nienawisci OPADNIE bardzo Szybko.Jeszcze beda Cie denerwowac ci "bezkregoslupa" ( NIE wspomne o glowie) ale traktuj to jak powietrze - idz dalej, nawet 1/2 kroku w tyl, POTRAFISZ, MASZ WIEDZE, MASZ SERCE, MASZ ROZUM na MIEJSCU!!! Niebezpieczne moze byc dla Ciebie tylko "napasc z nienacka fanatyka." Zabezpiecz sie! Nie lekcewarz!! Zycze POWODZENIA.
@@jb
2019-05-21 22:52:42
Polaka nawet nie wierzącego w cokolwiek , ale Polaka cechuje znajomość tradycji , historii i kultury narodowej . Brak Ci tego . Negujesz polskość .
nie
2019-05-21 22:34:22
"KATOLICKA SMYCZ " - te słowa to obraza , a paniusia prawi o kulturze, choć w osobistej ma braki .Szczecin ma takich radnych ? To chyba obciach ?
@jb
2019-05-21 21:52:41
To przestańcie wreszcie prowokować Polaków swoimi symbolami religijnymi. Trzymajcie je zamkniete w waszych kościołach, nie w przestrzeni publicznej
jb
2019-05-21 21:33:24
Proszę Pani - sprofanowany obraz Matki Boskiej w Pani rękach to jest kultura inności ? A sprzeciw katolików w tej sprawie nazywa Pani nienawiścią .... "do inności, do innych stylów życia, do innych poglądów na historię i społeczeństwo". Kompletne brednie. Jedno nie ma nic wspólnego z drugim. Jeśli popiera Pani np. czyny homoseksualne i LBGT to niech Pani trzyma np. swoje foto całe w kolorach tęczy (ale nie tej biblijnej), ale niech Pani nie profanuje naszych katolickich symboli religijnych.
@otwarcie
2019-05-21 21:14:25
Narodowość wrogiem wolności "polakow " . Wszystko Ci się miesza . Wolność to nie koniecznie wykorzenienie z narodowości , chociaż może Twoja na tym polega .To czemu obchodzi Cię to ,że innym na Polsce zależy ?
kolega ze studiów
2019-05-21 20:56:08
Edyta nie udawaj że zapomniałaś.
Otwarcie
2019-05-21 20:26:12
Narodowo-katolicka prawica to nic innego jak neofaszyści. Nie bójmy się mówić prawdy. To wrogowie wolności Polaków.
Popieram Panią Wijas
2019-05-21 20:15:24
PiS to zgnilizna, smród rozchodzi się wszędzie. Na szczęście w Szczecinie nic nie znaczą
schody, hydrant , samochód osobowy i autobus
2019-05-21 19:17:57
Kurier jest czerwony , nie tylko w literach winety ?
RomanK
2019-05-21 19:09:30
"kulturę buduje dialog szanujący godność drugiego człowieka"- w tym godność człowieka wierzącego, proszę Pani. Proszę o tym nie zapominać.
bobo
2019-05-21 19:05:22
lewacka kultura ma tyle wspólnego z kulturą co demokracja socjalistyczna z demokracją,ale niektórzy nie widzą różnicy - niestety
JOENS
2019-05-21 18:45:01
TU WSZYSTKO CHORE Tu wszystko chore, tu wszystko głupie, Zewsząd odory czuć tylko trupie, Spróchniałe drzewca, przegniłe belki, Dawno stąd zniknął rozsądek wszelki. Tu co dzień goni aferę granda, Jedna się z drugą naparza banda, Kocioł garnkowi wytyka błędy, Jakieś uwagi ma ćwok do mendy. Zbawcy, mesjasze, pijane głąby I zaczadzone kasiorą trąby, Prostaki zwykłe i postrzelone, Głupki normalne i nieskończone. Dziś już nie wierzy tu nikt nikomu! Ale jesteśmy w swym własnym domu, Gdzie wszędzie kpina i popelina! I nic nie zmienisz. To taka gmina!
123
2019-05-21 18:34:17
Kultura lewacka -komuniści Szczecińscy czują się twardo dzięki grubej kresce
eee
2019-05-21 18:27:24
Czy kultura w radzie miasta Szczecin jest na równi z sprawnym wywozem śmieci ?
SromotnikBezwstydny
2019-05-21 18:14:42
Cieszy mnie obecność w Radzie Miasta takiej Osoby jak Pani Łongiewska-Wijas. Jej, wyłuszczone tu poglądy- podnoszą na duchu normalnych ludzi.Różne Mateckie i Witty będą tylko brużdzić,mącić i opluwać...ale, to jest ich plucie pod wiatr...
zjedz
2019-05-21 18:03:06
banana albo dwa...
Lola
2019-05-21 17:42:12
Pani Edyto - proszę dalej działać i nie przejmować się tymi idiotycznymi insynuacjami radnego M.-który prowokuje aby tylko wzbudzić zainteresowanie swoją osobą.Nie przypominam sobie żadnych osiągnięć radnego M. w temacie szczecińskiej kultury- najlepiej wychodzi mu sianie zamętu i wątpliwa promocja własnej osoby.Pani ma poparcie większościmyślących mieszkańców Szczecina-życzę powodzenia i sukcesów.
Zionie nienawiścią do patryjotyzmu. Do polskości.
2019-05-21 17:39:50
.
szkoda gadać
2019-05-21 16:37:56
Kultura szczecińska jest jak słynna musztarda wyborcza Wijasów - na pewno się tym nie najesz.
xx
2019-05-21 16:10:01
...brawo, Pani Edyto, tak trzymać...ma Pani rację
Mo
2019-05-21 15:43:29
Tak trzymać Pani Edyto! Mam nadzieję, że nie przegłosują i nie odwołają... to byłoby porażające i przerażające...
Lubie to
2019-05-21 15:36:31
Nauka.Natura.Sztuka.....To jest sedno.Jaki cel ma zaprzeczanie temu?Nie cofajcie nas - panie i panowie -zwolennicy PIS.Serwujecie ludziom bajki.Na dodatek (sledzac wasze "dokonania") -bajki ze smutnym zakonczeniem.
Parafraza
2019-05-21 15:28:49
Jak sobie PiS wygra wybory, to sobie będzie przewodniczących zmieniać, a na razie morda w kubeł.
@rob
2019-05-21 15:24:35
A następni przegonią Was. I tak w kółko. Zawsze to "oni" stosują "mowę nienawiści". Zawsze to "oni" są głupsi, itd. Tylko Twoje wypowiedzi i wypowiedź pani Łągiewskiej-Wijas są tego zaprzeczeniem. Ty możesz hejtować do woli, ale pani przewodnicząca nie reprezentuje tylko Ciebie i Tobie podobnych, i gdyby dorosłą do funkcji, którą sprawuje, odpowiedziałby inaczej. Nie popierała by także działań, które część społeczeństwa - chociażby tylko Szczecina - odbiera jako obrażanie ich uczuć religijnych. Ale taka to "kultura" pani Łągiewskiej-Wijas.
rob
2019-05-21 15:05:26
przegnalismy komuniste przegonimy i kaczyste, metody sa rozne
@rob
2019-05-21 14:50:52
Jeśli pani Łongiewska-Wijas chce równać do najgorszych wzorców, to ma takie prawo, ale nie powinna być przewodniczącą komisji kultury, bo to zobowiązuje. Jej wypowiedź świadczy o niej samej i jej szacunku dla innych. A raczej o braku szacunku. I czego chcesz bronić? Brak grzeczności i brak kultury nie mają barw politycznych. Pani przewodnicząca udowadnia, że nie ma pojęcia czym jest kultura i dobre wychowanie.
rob
2019-05-21 14:29:44
a z PISSSlmistycznuych ust plynie sam miod, milosc braterska i szacunek dla odmiennosci prawda ??? czy moze pogarda dla wszystkiego co inne, nieznane nowe, nie dajace sie wPISSac w schemat, co nie jest czarne albo biale bo szarosc to juz takie podejrzane jest tak sie boicie ze wam ktos te wiare zabierze uszczknie ze byle plakat obraaza was w czy wy nie obrazacie swego Boga pijanstwem, bciem zon, i dzieci czy w koncu wizytami w agencjach ??? a ciekawe na jakim poziomie jest ta wiara wasza katolicka na poziomie zdrowasiek i rozanczykow i do przodu czy moze cos wiecej.Sami urzednicy kk poprzez swoje dzialania wam pluja w twarz a wy mowicie ze deszcz pada.Rozliczcie sie z czarnosukiemkowych pedofilow pozniej atakujcie innych
Edytko nie wygłupiaj się. Znam cię od dawna.
2019-05-21 14:19:12
.
Olek
2019-05-21 14:12:38
Odgłosy wychodzące z lewackich ust, to jak, za przeproszeniem, głośno .... Inaczej: nie mają znaczenia, a po nich zostaje tylko smród.
Co za czasy
2019-05-21 14:12:24
Każdego, kto inaczej myśli, chcą zdołować.
mrw
2019-05-21 14:09:51
"Kultury polskiej nie zbuduje narodowa obroża, ideologiczny kaganiec i katolicka smycz. Kultura to nie warczenie wściekłych psów, kulturę buduje dialog szanujący godność drugiego człowieka, swobodna ekspresja twórcza na polu sztuki, wolność zabiegania o własne prawa i wyrażania opinii w przestrzeni publicznej. Po tej stronie kultury stoję, kultury wolności gwarantowanej przez demokrację" Nie zbuduje jej także obrażanie uczuć religijnych ani używanie języka, którym posługuje się Pani Przewodnicząca. W tych trzech zdaniach pokazał swój szacunek dla godności ludzi, którzy mają inne poglądy. Ale jak się jest przewodnicząca z politycznego nadania, to trudno się dziwić, "Jaki pan, taki kram."
czytam
2019-05-21 13:41:21
Kultura to bardzo szerokie pojęcie . Pani sobie wybrała z tego , co dla niej ważne , a inne wartości zdaje się lekceważyć , piętnować , wyśmiewać i chyba nawet niszczyć . Gratuluję otwartości bez granic i " tolerancyjności " wobec odrzuconych przez panią wartości ,. Demokracja nie jest tylko dla wybranych , o czym radna powinna wiedzieć .
Lubie to
2019-05-21 13:26:28
Dobrze powiedziane.Pan Matecki i pani Witt powinni wyciagnac nauke z tej wypowiedzi.Mozna inteligentnie,dobitnie,bez krzyku i nie histeryzujac.
@weger
2019-05-21 13:10:36
Rzeczywiście nie ma się czym przejmować, kultura w Ciecinie ulega stopniowej likwidacji. Za kilka lat nie będzie żadnego problemu.
emc2
2019-05-21 12:56:43
Przewodnicząca Komisji ds. " Kultury" sama daje świadectwo swojej kutury nazywajac swoich openentów "wściekłymi psami" i mówiąc że w ten sposób kulturalnie " buduje dialog szanujący godność drugiego człowieka" . No chyba,że kazdego innego człowieka za wyjątkiem takiego, który ma inne poglady niż ona sama. Szczyt kultury!
weger
2019-05-21 12:45:04
Nie ma co się przejmować, pisowcy nie mają w Szczecinie nic do gadanie. Mogą sobie jedynie poujadać.
Rob
2019-05-21 12:42:36
Szacun dla Pani radnej
sceptyk
2019-05-21 12:24:43
Kultura KK = odpustowo-licheńska tandeta. Postkomunistyczna kultura wg pani przewodniczącej = jałowy produkt kulturopodobny.
on
2019-05-21 12:20:50
Pieknie odpowiedziała, ale to do tumanów z pis i tak nie dotrze
Brawo Pani Radna
2019-05-21 12:20:09
Tak trzymać i nie odpuszczać ani na krok

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA