Wtorek, 24 czerwca 2025 r. 
REKLAMA

Kto zbuduje część Zachodniej Obwodnicy Szczecina z tunelem? Wpłynęło 5 ofert

Data publikacji: 24 czerwca 2025 r. 11:08
Ostatnia aktualizacja: 24 czerwca 2025 r. 11:08
Kto zbuduje część Zachodniej Obwodnicy Szczecina z tunelem? Wpłynęło 5 ofert
Wizualizacje odcinka Zachodniej Obwodnicy Szczecina Police-Goleniów. Fot. GDDKiA/Szczecin  

W przetargu na realizację odcinka drogi Police-Goleniów w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6 wpłynęło łącznie pięć ofert. Ceny proponowane przez wykonawców wahają się od 4,92 do 8,52 mld zł. Oferty będą teraz weryfikowane i oceniane, a inwestor, czyli szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybierze najkorzystniejszą. W maju poznaliśmy propozycje wykonawców na realizacją pozostałych dwóch odcinków ZOS (Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police).

Postępowanie na wybór wykonawcy odcinka Police-Goleniów oraz pozostałych dwóch odcinków ruszyło w grudniu ub. roku. Zainteresowanie firm było bardzo duże, wpłynęło ponad 1380 pytań ze strony wykonawców.

Kolejnym etapem jest badanie i weryfikacja ofert. Na kryteria ich oceny składają się: cena (60 proc.),  przedłużenie okresu gwarancji na wyposażenie tunelu (20 proc.), obiekty mostowe (10 proc.) i konstrukcje oporowe (10 proc.). Termin zakończenia procedur jest uzależniony również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą także podlegały standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Finałem będzie podpisanie umowy, które jest planowane w IV kwartale br.

– W marcu tego roku uzyskaliśmy decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków ZOS – informuje Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA w Szczecinie. – Obecnie trwają procedury odszkodowawcze za nieruchomości niezbędne pod budowę drogi. Podmiot, z którym podpiszemy umowę na realizację inwestycji, będzie miał za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane.

Jak dodaje, dla odcinka Police-Goleniów, ze względu na konieczność drążenia tunelu pod Odrą o długości 5 km, termin wykonywania prac budowlanych będzie znacząco dłuższy niż dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego zakończenie prac planowane jest na rok 2033. Wcześniej, bo już na przełomie 2028 i 2029 roku, kierowcy będą mogli skorzystać z odcinków Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police.

Oferty na wykonanie odcinka Police-Goleniów złożyły konsorcja, których liderami są spółki akcyjne: Mirbud (ok. 8,52 mld zł), PORR (5,59 mld), Budimex (5,82 mld) i NDI (5,31 mld), a ponadto firma CCS Claims Consulting Samson Zbigniew Szymczak (4,92 mld).

Odcinek Police-Goleniów będzie miał długość 23,4 km, z czego aż 5 km przypadnie na tunel drogowy pod Odrą. Obiekt ten będzie zlokalizowany na północ od Polic. Każda z dwóch jezdni drogi S6 zostanie poprowadzona osobnym tunelem drążonym maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy – 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które posłużą przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie poprowadzona na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu mają mieć długość około 600 m.

Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 25.06.2025 r.

(ek)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Wiadomo
2025-06-24 15:06:57
Ten najtańszy złożył ofertę z premedytacją, żeby pokazać patologię zamówień publicznych: https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/biznes-i-przemysl/fejkowy-oferent-na-tunel-za-5-mld-kazdy-moze-u-nas-zlozyc-oferte-----95746.html
tiry na tory!
2025-06-24 15:04:16
Dlaczego ten projekt jest tak żałośnie biedny, i nie przewiduje ani przeprawy pieszo-rowerowe ani, tym bardziej potrzebnej, przeprawy kolejowej? Tyle kasy wywalić w błoto żeby mogły się tamtędy tylko samochody poruszać, kiedy tendencją na świecie jest przerzucanie transportu na tory. Dania ze Szwecją mogła już w 1995 roku wybudować tunel drogowo kolejowy, który wraz z mostem nad Sundem ma ponad 16 km długości. A u nasz ciężko zrobić za jednym zamachem 5km tunelu kolejowego, dodatkowo do drogi.
Hi hi
2025-06-24 14:27:06
Ten ostatni to jest jakby nikt. Dla jaj wziął udział w przetargu. Taką mamy Polskę
Naj
2025-06-24 13:13:50
Ten najtańszy już śmierdzi, jakaś firma krzak, nie zapłaci podwykonawcom i się rozplynie
Tak przy okazji..
2025-06-24 12:10:28
A moze przy okazji napisać można by było o prowokacji ze strony najtańszego oferenta.
Wiadomo
2025-06-24 12:04:31
Wiadomo - wybiorą najtańszą ofertę (ewentualnie druga najtańszą), a potem będzie się realizacja przeciągać, bo inwestor nie przewidział tego i tamtego i trzeba będzie dokładać. Klasyka :)
Panocku,
2025-06-24 11:19:49
a cy ja docekam , aby tak pod Odrą w Policach się przejechać? Sprawdźcie najpierw, czy tam jest dno w rzece? Jak wam świder wylezie na środku rzeki?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA