W przetargu na realizację odcinka drogi Police-Goleniów w ramach Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS) w ciągu S6 wpłynęło łącznie pięć ofert. Ceny proponowane przez wykonawców wahają się od 4,92 do 8,52 mld zł. Oferty będą teraz weryfikowane i oceniane, a inwestor, czyli szczeciński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wybierze najkorzystniejszą. W maju poznaliśmy propozycje wykonawców na realizacją pozostałych dwóch odcinków ZOS (Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police).
Postępowanie na wybór wykonawcy odcinka Police-Goleniów oraz pozostałych dwóch odcinków ruszyło w grudniu ub. roku. Zainteresowanie firm było bardzo duże, wpłynęło ponad 1380 pytań ze strony wykonawców.
Kolejnym etapem jest badanie i weryfikacja ofert. Na kryteria ich oceny składają się: cena (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji na wyposażenie tunelu (20 proc.), obiekty mostowe (10 proc.) i konstrukcje oporowe (10 proc.). Termin zakończenia procedur jest uzależniony również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą także podlegały standardowej kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Finałem będzie podpisanie umowy, które jest planowane w IV kwartale br.
– W marcu tego roku uzyskaliśmy decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków ZOS – informuje Mateusz Grzeszczuk z GDDKiA w Szczecinie. – Obecnie trwają procedury odszkodowawcze za nieruchomości niezbędne pod budowę drogi. Podmiot, z którym podpiszemy umowę na realizację inwestycji, będzie miał za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane.
Jak dodaje, dla odcinka Police-Goleniów, ze względu na konieczność drążenia tunelu pod Odrą o długości 5 km, termin wykonywania prac budowlanych będzie znacząco dłuższy niż dla standardowych odcinków drogowych. Dlatego zakończenie prac planowane jest na rok 2033. Wcześniej, bo już na przełomie 2028 i 2029 roku, kierowcy będą mogli skorzystać z odcinków Kołbaskowo-Dołuje i Dołuje-Police.
Oferty na wykonanie odcinka Police-Goleniów złożyły konsorcja, których liderami są spółki akcyjne: Mirbud (ok. 8,52 mld zł), PORR (5,59 mld), Budimex (5,82 mld) i NDI (5,31 mld), a ponadto firma CCS Claims Consulting Samson Zbigniew Szymczak (4,92 mld).
Odcinek Police-Goleniów będzie miał długość 23,4 km, z czego aż 5 km przypadnie na tunel drogowy pod Odrą. Obiekt ten będzie zlokalizowany na północ od Polic. Każda z dwóch jezdni drogi S6 zostanie poprowadzona osobnym tunelem drążonym maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy – 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które posłużą przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie poprowadzona na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu mają mieć długość około 600 m.
(ek)