Wiemy już, kto i za ile wymieni na nowe torowiska i trakcję zasilania dla tramwajów w węzłach komunikacyjnych: most Długi – Nabrzeże Wieleckie – Wyszyńskiego i pl. Szarych Szeregów w Szczecinie. To pierwsza z długiej listy inwestycji zapowiadanych do realizacji najpóźniej do końca 2023 roku z planowanym wsparciem środkami z funduszy Unii Europejskiej w obecnej jej perspektywie finansowej, czyli z budżetem ustalonym na lata 2014-2020.
W miniony poniedziałek przetarg na tę inwestycję, ogłoszony przez spółkę Tramwaje Szczecińskie, po kilkumiesięcznych analizach ofert potencjalnych wykonawców, został wreszcie rozstrzygnięty. Koperty z ofertami usług otwarte zostały w połowie marca.
Za najkorzystniejszą komisja przetargowa uznana została propozycja spółki ZUE SA z Krakowa, która skalkulowała całe przedsięwzięcie na kwotę 44 894 559,07 zł. To była najtańsza z czterech ofert, jakie były do wyboru.
Koszt tej inwestycji będzie znacznie wyższy od wydatku zakładanego na nią przez spółkę Tramwaje Szczecińskie, bo pierwotnie na poziomie 31 294 957 zł brutto.
Jak zapowiedział Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina ds. inwestycji, podpisanie umowy z ZUE S.A. planowane jest w sierpniu lub wrześniu.
To nie pierwsza inwestycja tramwajowo-drogowa firmy ZUE w Szczecinie. W 2016 roku przebudowała ona odcinek torowiska w ul. Adama Mickiewicza od skrzyżowania z ul. Brzozowskiego do skrzyżowania w rejonie ulic Reduty Ordona, Wernyhory, Reduty Ordona i Żołnierskiej, gdzie przy okazji powstało nowe rondo. Wcześniej w konsorcjum z firmą Tor Kar Sson, wymieniała tory i całą infrastrukturę w al. Piastów i ul. Wawrzyniaka. A jeszcze wcześniej była generalnym wykonawcą nowego układu torowo-drogowego wzdłuż ulic Niemierzyńskiej i części ul. Arkońskiej do pętli Las Arkoński.
Zakładany czas na przebudowę infrastruktury tramwajowej w tych dwóch istotnych węzłach – na pl. Szarych Szeregów (wraz z odcinkiem w ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do pl. Odrodzenia, gdzie ma powstać pas autobusowo-tramwajowy) oraz od wysokości skrzyżowania z ul. Sołtysią do skrzyżowania Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie to 15 miesięcy. W sumie w tych miejscach zbiegają się trasy przejazdu aż 8 z 12, czyli dwóch trzecich regularnych linii tramwajowych w mieście.
Długość torów z trakcją do wymiany wynosi odpowiednio w obrębie pl. Szarych Szeregów i w ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego prawie 869 metrów, a w węźle Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie ponad 1138 m. W tym ostatnim przewidziano dodatkową relację skrętną w kierunku Wałów Chrobrego (obecnie jest ona tylko ze skrzyżowania Wyszyńskiego – Nabrzeże Wieleckie do dworca PKP Szczecin Główny). W ul. Stefana Wyszyńskiego urządzony zostanie od podstaw też dwukierunkowy pas autobusowo-tramwajowy. Projekty przewidują wyposażenie infrastruktury torowej w układy automatycznego sterowania zwrotnicami, ich podgrzewania oraz systemy smarownic.
Na wykonanie całości zadania, czyli przebudowę obu węzłów komunikacyjnych, ZUE SA będzie miał 450 dni, licząc od daty zawarcia umowy. Termin uwzględnia czas na opracowanie projektu tymczasowej organizacji ruchu oraz okres oczekiwania na wyprodukowanie i dostarczenie elementów rozjazdów, których wytworzenie może trwać nawet do kilku miesięcy. Same prace budowlane to okres około 120 dni dla każdego węzła. Wykonawca w pierwszej kolejności rozpocznie prace w węźle u zbiegu ulic Nabrzeże Wieleckie i Stefana Wyszyńskiego.
- Wykonawca ma się przygotować i wejść na plac budowy a nie najpierw go przejąć i się przygotowywać do robót. Dlatego harmonogram zakłada etapowanie w tym całym przedsięwzięciu, by zanadto nie blokować miasta, bo będzie ono też oznaczać utrudnienia z uwagi na zakładany zakres niezbędnych robót także drogowych i przebudowy sieci podziemnych w rejonach obu tych węzłów - wyjaśnił M. Przepiera. - Z tego też względu roboty w węźle przy pl. Szarych Szeregów roboty ruszą latem przyszłego roku. Zakontraktowane w tym roku powinny rozpocząć się w wakacje 2020 roku. ©℗
Tekst i fot.: Mirosław WINCONEK