W środę (10 czerwca) udrożniano przejazd dwoma jezdniami na A6 i S3 na odcinku od Szczecina do Goleniowa. Oznacza to zakończenie największych utrudnień – czyli ruchu jedną jezdnią na przebudowywanych odcinkach autostrady od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica i drogi ekspresowej od węzła Rzęśnica do Miękowa. Ma to szczególne znaczenie ze względu na zbliżający się sezon wakacyjny i związany z tym wzrost ruchu.
Zaczynają również funkcjonować w pełni węzły drogowe Rzęśnica i Kliniska Wielkie – nie będzie już trzeba jechać z DW142 w kierunku Szczecina objazdem przez węzeł Goleniów Południe.
– Zmiana organizacji ruchu nie oznacza zakończenia całości prac. Będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 90 km/h i mogą występować lokalne utrudnienia. Dalsze roboty będą prowadzone w większości poza jezdniami głównymi. Termin kontraktowy zakończenia całości prac na S3 to kwiecień przyszłego roku, a prace na A6 Szczecin Dąbie-Rzęśnica powinny się zakończyć do końca tego roku – mówi Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wzrost ruchu na tej drodze w okresie wakacyjnym jest trzykrotny.
– Dzięki mobilizacji wykonawców zlikwidowano największe utrudnienia. Wprowadzony właśnie ruch dwujezdniowy będzie utrzymany również po wakacjach – mówi M. Grzeszczuk.
Nie oznacza to, że między Szczecinem a Goleniowem będzie pełna autostrada i droga ekspresowa. Do dokończenia pozostaną roboty poza jezdniami głównymi – drogi wspomagające, przejście dla zwierząt nad S3, ogrodzenie drogi, nasadzenia zieleni czy wykończenie kładki dla pieszych w Kliniskach Wielkich. Stąd ograniczenie prędkości do 90 km/h. Mogą również występować lokalne zwężenia, dlatego kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność. Na odcinku A6 wykonawca, który będzie kończył przejścia dla zwierząt, może wprowadzać w czasie wakacji dodatkowe utrudnienia w ruchu, ale tylko w godzinach nocnych od poniedziałku do czwartku.
Zasadniczym elementem przebudowy drogi S3 jest budowa nowego węzła drogowego Kliniska i przebudowa węzła Rzęśnica. W miejscowości Kliniska Wielkie istniało przed przebudową drogi S3 skrzyżowanie z przejściem dla pieszych, na którym często dochodziło do wypadków drogowych. Nowy węzeł zastąpił to niebezpieczne skrzyżowanie, a jezdnie S3 zostały odsunięte od zabudowy miejscowości Kliniska Wielkie.
– Problemy komunikacyjne sprawiał również węzeł drogowy Rzęśnica, przed którym często tworzyły się korki w kierunku nad morze. Powodem był układ węzła, który powstał w swojej oryginalnej formie przed II wojną światową i zakładał główny potok ruchu w kierunku niezrealizowanej autostrady Berlin-Królewiec – obecnie DW142. Nowy węzeł Rzęśnica zapewnia największą przepustowość ruchu dla drogi S3 z bezkolizyjnym podłączeniem DW142. Oznacza to koniec zatorów w tym miejscu – informuje M. Grzeszczuk.
W ramach prowadzonych robót na tym odcinku budowane jest również duże górne przejście dla zwierząt, został przebudowany most przez rzekę Ina i powstają drogi dojazdowe.
Wraz z drogą S3 ruch dwujezdniowy został również wprowadzony na przebudowywanym odcinku autostrady A6 od węzła Szczecin Dąbie do węzła Rzęśnica. Przed przebudową był to ostatni szlakowy fragment tej autostrady jeszcze ze starą nawierzchnią z płyt betonowych. Roboty na tym odcinku rozpoczęła firma Energopol Szczecin, ale pomimo wykonania większości robót, wstrzymała prace. Od kwietnia tego roku roboty drogowe rozpoczął nowy wykonawca, który ukończył je 4 miesiące przed terminem. W trakcie jest jeszcze przetarg na dokończenie przejścia dla zwierząt wraz z ogrodzeniem drogi. Całość prac ma być zakończona do końca 2020 roku.
(p)
Fot. GDDKiA