Na początku tygodnia kierowcom udostępnione zostanie kolejna licząca prawie 39 km część trasy łączącej Szczecin z Koszalinem. Będą to odcinki pomiędzy Kiełpinem i Kołobrzegiem, które skrócą dojazd ze Szczecina do miasta nad Parsętą o około 11 km. Przełożenie ruchu na nową drogę umożliwi dokończenie warstwy ścieralnej na sąsiednim odcinku Nowogard - Płoty, czyli zakończenie ostatnich robót nawierzchniowych na całej S6 Goleniów - Koszalin. Kierowcy z całej 130-kilometrowej trasy mają skorzystać w październiku.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że na otwartych odcinkach pomiędzy Kiełpinem i Kołobrzegiem obowiązywać będzie tymczasowa organizacja ruchu wskazująca dojazd nowym odcinkiem do Kołobrzegu. Kierowcy jadący do Koszalina i dalej Gdańska powinni na węźle Wicimice zjechać na dotychczasową DK6.
W komunikacie na temat tej inwestycji GDDKiA przypomina, że w maju oddała do ruchu odcinek Goleniów - Nowogard. Od sierpnia kierowcy korzystają z jednej jezdni na odcinku Nowogard - Płoty. Teraz kończą się prace na drugiej jezdni, która ma być oddana do ruchu w październiku. W tym samym miesiącu otwarte zostaną również odcinki S6 od Kołobrzegu do Koszalina oraz część obwodnicy Koszalina i Sianowa umożliwiająca rozprowadzenie ruchu z drogi S6. Wówczas droga S6 zacznie stanowić funkcjonalną całość i skomunikuje Koszalin ze Szczecinem i przez drogę S3 z całą siecią dróg szybkiego ruchu.
Droga S6 na odcinku Goleniów – Koszalin jest obecnie najdłuższym budowanym fragmentem drogi ekspresowej w kraju. Nowa trasa ma przebieg zupełnie inny od dotychczasowej DK6. Za miejscowością Płoty S6 odchodzi od obecnej DK6 w kierunku Kołobrzegu. Następnie biegnie między Kołobrzegiem i Koszalinem na południe od obecnej DK11. Dzięki temu nie trzeba będzie budować oddzielnej drogi S11 między Kołobrzegiem i Koszalinem.
S6 między Płotami i Kołobrzegiem składa się z 2 odcinków realizacyjnych. Pierwszy z nich to Płoty – Kiełpino o długości 14,6 km. Inwestycję realizowała tu firma Budimex, wartość zawartego z wykonawcą kontraktu to 254 mln złotych. Odcinek zaczyna się za miejscowością Płoty, połączenie z poprzedzającym odcinkiem jest między węzłami Płoty i Wicimice. W początkowym fragmencie droga biegnie na południowy wschód od obecnej DK6, przecinając ją w rejonie miejscowości Wicimice. Zlokalizowany został tam węzeł drogowy Wicimice na skrzyżowaniu z dotychczasową DK6. Droga dalej biegnie nowym przebiegiem przecinając DW 105 w rejonie miejscowości Kiełpino. Przy tej miejscowości zlokalizowany został węzeł drogowy. Odcinek kończy się około 400 metrów za węzłem Kiełpino. Łącznie w ramach zadania powstały dwa węzły drogowe i czternaście obiektów inżynierskich.
Drugi odcinek to Kiełpino-Kołobrzeg Zachód mający długość 24,1 km. Jego wykonawcą jest konsorcjum firm Polaqua i Dragados. Kontrakt na budowę odcinka miał wartość 455 mln złotych. Odcinek rozpoczyna się za węzłem Kiełpino, którego realizacja wchodziła w zakres wcześniejszej budowy trasy. Droga biegnie dalej głównie przez pola. W rejonie miejscowości Rajkowo znajduje się realizowany w ramach kontraktu dwustronny MOP (parkingi i toalety), na którym w przyszłości powstaną stacje benzynowe i restauracje. Droga od miejscowości Niemierze biegnie równolegle do DW102 i w rejonie miejscowości Rościęcino przecina DW162. Zlokalizowany jest tam powstający w ramach tego kontraktu węzeł drogowy Kołobrzeg Zachód i obwód drogowy, który będzie służył utrzymaniu drogi. Odcinek kończy się około 300 metrów za węzłem Kołobrzeg Zachód.
Realizacja drogi S6 między Szczecinem a Koszalinem kosztuje około 3,5 miliarda złotych, z czego około 1,55 miliarda złotych to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach programu POIiŚ 2014-2020.
(k)
Graf. GDDKiA