Ogłoszono przetargi na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla odcinka drogi ekspresowej S10 od Szczecina do Piły o długości 114 km. Prace przygotowawcze obejmą opracowanie całościowej dokumentacji dla odcinka węzeł Szczecin Kijewo – Zdunowo i aktualizację opracowanej kilka lat temu dokumentacji dla odcinka Stargard – Piła.
– Decyzja Środowiskowa jest ważna do 10 lat. Dlatego myśląc o przyszłej perspektywie będziemy przygotowywać do realizacji kolejne zadania na naszych drogach – podkreśla Łukasz Lendner dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Uzyskanie decyzji środowiskowej, która określi między innymi przebieg drogi ekspresowej S10 planowane jest w 2019 roku. – Po uzyskaniu tej decyzji zlecimy opracowanie Koncepcji Programowej dla odcinka Stargard-Piła, będzie to kolejny krok w procesie przygotowania tej niezwykle ważnej dla regionu inwestycji – dodaje Łukasz Lendner.
Droga Krajowa nr 10 łączy Szczecin (od granicy polsko-niemieckiej w Lubieszynie) przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Warszawą. Droga ta ma posiadać na odcinku od autostrady A6 (węzeł Szczecin Kijewo) do podwarszawskiego Wołomina klasę drogi ekspresowej. Obecnie w tym ciągu drogowym na terenie województwa zachodniopomorskiego klasę drogi ekspresowej posiada jedynie obwodnica Stargardu o długości 13,4 km. W budowie jest obwodnica Wałcza o długości 17,8 km. Rozpoczęła się już też realizacja w formule projektuj i buduj drugiej jezdni obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa. Po jej zakończeniu jako droga ekspresowa zostanie oznakowany odcinek od granicy Szczecina do początku obwodnicy Stargardu. W sumie więc po zakończeniu realizowanych obecnie inwestycji będziemy mieli w regionie łącznie 44 kilometry drogi ekspresowej S10.
Do realizacji pozostaje około 114 km drogi ekspresowej pomiędzy Szczecinem, obwodnicą Stargardu, obwodnicą Wałcza i obwodnicą Piły (połączenie S10 i S11). Fragmenty te wymagają przede wszystkim uzyskania decyzji środowiskowej, która określi przebieg drogi, jej podstawowe parametry techniczne i ustali warunki środowiskowe jej realizacji. W ramach dokumentacji, na której opracowanie zostały właśnie ogłoszone przetargi, zostaną wykonane wszelkie niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej opracowania. Dla odcinka węzeł Szczecin Kijewo - Zdunowo (granica miasta Szczecin) zostanie opracowany pełne Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej. Dla odcinka od Stargardu do Piły zostaną zaktualizowane wcześniej wykonane opracowania projektowe, a następnie po uzyskaniu Decyzji Środowiskowej zostanie zlecone opracowanie Koncepcji Programowej, która zgodnie z harmonogramem przygotowania inwestycji powinna być gotowa w 2021 roku. (k)
Fot. GDDKiA