Powiększyła się flota hybrydowych autobusów w polickiej zajezdni. Pierwsze trzy z zamówionych pojazdów dojechały w poniedziałkowy wieczór, ostatni spodziewany jest w tym tygodniu. Tym razem są to autobusy marki Solaris. To tzw. miękkie hybrydy.
– Oprócz systemu start-stop mają dodatkowy silnik elektryczny, który wspomaga silnik spalinowy podczas ruszania, czyli wtedy, kiedy zużycie paliwa jest największe – tłumaczy Piotr Karliński, kierownik Działu Technicznego w Szczecińsko-Polickim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Z doświadczenia wiemy, że w przypadku posiadanych podobnych autobusów marki MAN te oszczędności w stosunku do pojazdu z tradycyjnym silnikiem Diesla wynoszą ok. 6 proc.
Z deklaracji otrzymanych przez przewoźnika od firmy Solaris, czyli producenta najnowszych polickich hybryd, wynika, że te oszczędności mogą wynieść nawet 10 proc.
Autobusy trzeba jeszcze zarejestrować, okleić regulaminami i cennikami wymaganymi przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, wyposażyć w kasowniki, biletomaty oraz system GMV, który pozwala m.in. na obserwowanie aktualnej pozycji na mapie i korzystanie z biletów elektronicznych. Cały ten proces może potrwać ok. 2 tygodni.
Zakup pojazdów kosztował spółkę 7,134 mln zł brutto. W maju ub. roku ogłoszono decyzję o przyznaniu dla województwa zachodniopomorskiego 25 mln zł przeznaczonych na transport zbiorowy. Środki zostały przyznane jako „Fundusze Europejskie na inwestycje w transport miejski w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym” w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. To program wspierający gospodarkę niskoemisyjną, ochronę środowiska, przeciwdziałanie i adaptację do zmian klimatu, transport i bezpieczeństwo energetyczne. Pozwolił na zakup autobusów dla Polic i Świnoujścia oraz 4 tramwajów w Szczecinie. ©℗
Tomasz TOKARZEWSKI