Piątek 01 lipca 2022r. 
REKLAMA

Kolejna Beta w Szczecinie [GALERIA]

Data publikacji: 2021-12-28 14:02
Ostatnia aktualizacja: 2021-12-29 19:31
Kolejna Beta w Szczecinie
To trzecia dwukierunkowa Beta w Szczecinie. Fot. Nikola GAWROŃSKA  

Do marca przyszłego roku w Szczecinie miały być części do montażu kolejnych dwóch tramwajów. Spółka Tramwaje Szczecińskie skorzystała z tzw. opcji i zamówiła części do wagonów u producenta – poznańskiej firmy Modertrans, która już wcześniej elementy takich wagonów nam dostarczała. Tymczasem laweta z pierwszym (gotowym już wagonem) do zajezdni Pogodno dotarła dużo przed czasem - w nocy z poniedziałku na wtorek (28.12).

Po raz kolejny będą to wagony tylko częściowo niskopodłogowe, powstałe na bazie najbardziej popularnej w kraju konstrukcji typu 105N z lat 70. ub.w. Od innych tramwajów wyróżniać je będą kabiny motorniczego na obu końcach i drzwi po obu stronach. Dwa takie składy kursują już na szczecińskich liniach, ale z możliwości jazdy w dwóch kierunkach na regularnej linii na razie nie skorzystano. Oprócz nich mamy 4 wagony typu Moderus Beta, ale z możliwością jazdy wyłącznie w jednym kierunku.

Dwukierunkowe wagony powstają z myślą o trasach, na których nie ma typowych pętli, a jedynie ślepe zakończenia torowisk, wykorzystywane mogą być również w przypadku remontów i awarii, kursują wtedy na skróconych trasach. Przy obecnych 2 tramwajach tego typu nie można było planować regularnej obsługi. Gdy do eksploatacji wejdą kolejne dwa, planowanie stanie się łatwiejsze.

Pierwszy, gotowy już wagon, dotarł w nocy z poniedziałku na wtorek do zajezdni przy al. Wojska Polskiego. Pracownicy spółki "Tramwaje Szczecińskie" zmontowali go w poznańskiej fabryce pod okiem ekipy producenta.

Tramwaje typu Beta są klimatyzowane, mają 25 proc. niskiej podłogi, gniazda USB i inne znane już udogodnienia. Za dwa wagony zapłacimy ponad 11,7 mln zł.

ToT

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@do @art
2021-12-29 19:29:16
No i co udowodniłeś tym wpisem? Dobrze pamiętam na Niebuszewie czerwone stopiątki na platformach na początku lat 90. Dziś łącznika nie ma i nie ma tematu. Jak rozumiem żeby było "lepiej" należy odbudować wspomniany łącznik. Koszt transportu to brocha dostawcy, on wybiera co sie najbardziej opłaca.
75memo
2021-12-29 18:44:56
Czy Szczecin w tej perspektywie unijnej aplikował o środki na zakup taboru tramwajowego? Coś z tym słabo. We wszystkich miastach nawet dużo mniejszych były zakupy taboru i to całkowicie niskopodłogowego. Nawet Gorzów będzie miał w 100 % tabor niskopodłogowy. Brakuje mi w Szczecinie konsekwencji tj, określenia ile i jakich wagonów należy zakupić i skutecznego egzekwowania tych postanowień. Co w końcu z zajezdnią Golęcin? Mam wrażenie że to z jej powodu Szczecin nie kupuje nowych wagonów .
Tytka
2021-12-29 14:07:26
Bezużyteczna starość. Wszystkie obecne linie mają pętle. Większość torowisk jest remontowana. Dwukierunkowe nie będą potrzebne jeszcze przez 15-20 lat.
fgd
2021-12-29 13:09:55
Na tym forum większość komentujących to stare zrzędy. Ludzie, weźcie się zamiast tego do jakiejś roboty.
bańka
2021-12-29 12:38:05
A w tym wszystkim chodzi o to aby pracownicy Tramwajów mieli robotę przy montażu.
WSTYD I ŻENADA
2021-12-29 09:28:11
Staroć? Nie ośmieszaj się, chyba że piszesz o swojej żonie.
@Hubi
2021-12-29 08:55:00
weź nic nie pisz lepiej, i co z tego? i po to ten tramwaj potrzebny?! żenada, zmarnowane pieniądze i tyle
WSTYD I ŻENADA
2021-12-29 08:53:58
po to taka staroć? zamiast siwngi kupować to taki szajs. Po co dwukierunkowy? żeby gdzieś za 10-1 5 lat na jakiejś trasie wykorzystać?
Do @art
2021-12-29 08:01:26
Widać mało wiemy. Do połowy lat 80 ubiegłego wieku tramwaje przyjeżdżały na wagonach kolejowych, razładowywano je na torach kolejowych wzdłuż ulicy Stalmacha i... był tam łącznik (skręt) z torów kolejowych na tramwajowe. Dalej holowano je N-kami do zajezdni. Ale, jednorazowo przychodziło kilka wagonów i... niestety potrafiły mieć uszkodzenia, np. wybite szyby.
@art
2021-12-28 23:20:12
I przewóz pojedynczej przesyłki koleją jest znacznie droższy niż transportem drogowym. No i przyjeżdża taki tramwaj pociągiem do Szczecina i co dalej? No tak, szukamy dźwigu żeby ściągnął z wagonu i szukamy lawety żeby przewieźć go do zajezdni. Na pewno łatwiej i taniej.
@Art
2021-12-28 23:12:45
Nie jest łatwiej transportować koleją- to praktycznie niemożliwe, rozstaw torU to nie wszystko. Typowy tramwaj ma zbyt wąskie obręcze kół które uniemożliwiają jazdę po krzyżownicach rozjazdów kolejowych.
beta
2021-12-28 22:56:47
Czytajcie uważnie info: "Dwukierunkowe wagony powstają z myślą o trasach, na których nie ma typowych pętli, a jedynie ślepe zakończenia torowisk, wykorzystywane mogą być również w przypadku remontów i awarii, kursują wtedy na skróconych trasach. Przy obecnych 2 tramwajach tego typu nie można było planować regularnej obsługi. Gdy do eksploatacji wejdą kolejne dwa, planowanie stanie się łatwiejsze".
Miłośnik
2021-12-28 22:14:14
Co w tym do rzeczy że ciągle przychodzą bety 80% niskiej podłogi czyli środkowy człon ma niską podłogę a czemu nie moze miasto być porównany do Poznania czy Wrocławia jak teraz są zamawiane wagony "Moderus Gamma" podobnie 100% niskiej podłogi jak w swingach jeżdżące po Szczecinie w całości niskiej podłogi
Tylko nie ten złom
2021-12-28 21:55:35
Wrocław zmądrzał i właśnie kupił 24 nowe pesy bo ma dość złomu i narzekań mieszkańców
Art
2021-12-28 20:51:53
Rozstaw torów tramwajowych jest taki sam jak kolejowych. W kraju gdzie mamy rozbudowaną sieć kolejowa i bankrutujące PKP Cargo transporty pojazdów typu zelazno-doroznych są przewożone na kołach po zatłoczonych drogach. Chyba łatwiej transportować tramwaj ciągnięty przez lokomotywę ew na platformie kolejowej niż wożenie przeładowana laweta. W Austrii wszystkie tiry tranzytowe ładuje się na pociągi a u nas pociągi wozu się samochodami.
@Hubi
2021-12-28 20:43:34
Bo tam nie ma takiego rozjazdu, ale też by się lepiej nim cofało, może jest za długi na czas remontu?
@Łukasz
2021-12-28 20:05:48
Czyli wg Ciebie taki Wrocław też jest chory ? Kupili w ostatnich kilkunastu miesiącach coś około 50 wagonów tego typu (jednokierunkowych). Pamiętaj, tramwaj czym bardziej rozwinięty technologicznie tym bardziej jest awaryjny, czyli więcej czasu wymaga jego naprawa. I jeszcze jedno, nie długo nie będzie miał kto tego naprawiać, bo nie idą za tym odpowiednie wynagrodzenia.
@Hubi
2021-12-28 18:56:46
I wraca tym samym torem którym przyjechał czy jak? Zanim sie coś napisze to warto pomyśleć
Miś
2021-12-28 18:37:33
Czy te bieżnikowane przeróbki są chociaż na wagę?
Hubi
2021-12-28 18:35:28
Dlaczego dwa kursujące po Szczecinie wozy dwukierunkowe nie kursują na "trójce", która dojeżdża jedynie da Ronda Giedroycia. I na Kołłątaja tramwaj cofa się. A w tramwaju dwukierunkowym motorniczy przechodzi na drugi kraniec wozu i bezpiecznie wraca na trasę w kierunku Lasku Arkońskiego.
Bjjtf
2021-12-28 18:22:14
Głupi zakup. Kasa wydana duża. Komu się opłaciło?
w dwóch kierunkach??
2021-12-28 17:44:51
jeżdżą takie na Turkusowej :-(
Łukasz
2021-12-28 16:51:37
Miasto wydaje ogromna ilość pieniędzy na przeżytek technologiczny z lat 90'. Żadne zdrowe miasto nie kupuje tego typu pojazdów. To pokazuje agonie tego miasta. Perspektywy zakupu nowych tramwajów nie ma, ponieważ Pan Prezydent tak udanie zarządza miastem, że może kupić zawrotne dwie sztuki awaryjnej szmelcu niż jedną sztukę pełnowartościowego taboru. A i to jest kropla w morzu ogromnych potrzeb. Średnia wieku taboru tramwajowego w Szczecinie, to 35 lat !
Dawid
2021-12-28 16:24:28
Ładny umyty czysty tramwaj. Reszta podobnie powinna wyglądać
jg729
2021-12-28 15:42:06
Zakup na nieokreśloną przyszłość, to jaki sens? Znowu zabawa magistratu dla kojggoś wymierna?
Luki
2021-12-28 15:27:23
Wszystkie miasta kupują nowe, nowoczesne tramwaje niskopodłogowe i w większości z udziałem co najmniej 80% niskiej podłogi, a Szczecin jak zwykle w ogonie i kupuje przeżytki z jednym niskopodłogowym członem. Już nawet Gorzów nas prześcignął, o Bydgoszczy, Toruniu czy Olsztynie nie wspominając. Gdańsk ma 100% tramwajów z niską podłogą, z czego większość to 100% niskopodłogowce!
Czy to
2021-12-28 15:22:00
kolejny mutant C 19 ?
Tia
2021-12-28 15:15:07
Czterema wagonami to se można... musi być minimum 8 - 10 wagonów tego typu aby można było zaplanować trasę z wykorzystaniem dwukierunkowości. Musi być zapas i czas na przegląd... osiołki.
terens
2021-12-28 15:03:56
Tak się sprawnie zarządza komunikacją miejską! I co teraz powie Matecki? Że mu brudno? Chyba u niego w domu jest brudno.
Brawo Krzystek
2021-12-28 14:54:25
Szczecin wzbogaca się o coraz nowocześniejszy tabor tramwajowy.
Fan
2021-12-28 14:53:48
Fajnie że już gotowy. Wnet pewnie wyjedzie. Czy miasto w najbliższym czasie ma plan na kupno nowych niskopodłogowców?

Dodaj komentarz

HEJT STOP
0 / 500


REKLAMA