piątek, 24 stycznia 2020.
Strona główna > Wiadomości > Kierowco, zwolnij!

Kierowco, zwolnij!

Kierowco, zwolnij!
Data publikacji: 2018-01-24 19:03
Ostatnia aktualizacja: 2019-07-09 12:01
Wywietleń: 2444 310821

Co można zrobić, by na skrzyżowaniu ul. Reduty Ordona z ul. Łukasińskiego na szczecińskim Pogodnie nie dochodziło więcej do wypadków drogowych? Nic. Do stłuczek dochodzi tu bowiem wyłącznie „z nieuwagi i pośpiechu kierujących pojazdami”.

Tak przynajmniej uważa Marcin Charęza, kierownik referatu ds. organizacji ruchu Urzędu Miasta. Zapytany o feralną krzyżówkę na Pogodnie przyznaje, że zna ją dobrze i od jakiegoś czasu „bacznie się jej przygląda”. Dlaczego? Bo na tym niepozornym skrzyżowaniu co rusz dochodzi do kolizji. Mieszkanka narożnego budynku przy ul. Łukasińskiego napisała z tego powodu do szczecińskiego ZDiTM wniosek o zmianę organizacji ruchu.

– 8 stycznia doszło tu do kolejnego wypadku – wyjaśnia w swoim piśmie nasza Czytelniczka. – Kierowca peugeota jadąc ul. Łukasińskiego wymusił pierwszeństwo i zderzył się z nadjeżdżającym ul. Reduty Ordona renaultem. Siła uderzenia była tak duża, że jedno z aut wypadło z jezdni, zniszczyło płot i uderzyło w mój dom. Kilka tygodni temu miał miejsce podobny wypadek, również skutkujący zniszczeniem fragmentu ogrodzenia i elewacji budynku. Na skutek procedur związanych z wypłatą odszkodowania nie zdążyłam naprawić jednej części płotu, a tu już jest zniszczona kolejna.

Jak twierdzi mieszkanka ul. Łukasińskiego, taka sytuacja trwa od lat. Do podobnych wypadków dochodzi średnio kilka razy w roku. I nie pomagają żadne próby regulacji organizacji ruchu. Dlatego autorka wniosku proponuje zamontowanie na skrzyżowaniu sygnalizacji świetlnej.

– To jedyny sposób na rozwiązanie problemu – uważa.

Specjaliści ds. organizacji ruchu twierdzą jednak, że skrzyżowanie to nie kwalifikuje się do zainstalowania świateł. Powód jest jeden: niewielki ruch, który po godzinach szczytu można wręcz określić jako mały.

– A wielkość geometryczna skrzyżowania uniemożliwia budowę ronda – podkreśla Marcin Charęza.

Kierownik referatu przyznał, że eksperci zastanawiali się nawet nad zmianą pierwszeństwa przejazdu.

– Biorąc jednak pod uwagę natężenie ruchu pojazdów zmierzających ciągiem ul. Reduty Ordona oraz przejazd tą ulicą aż czterech linii autobusowych komunikacji miejskiej (74, 75, 53 i 80), na razie nie zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie takiej zmiany – tłumaczy.

Jak się okazuje, skrzyżowanie ul. Reduty Ordona z ul. Łukasińskiego jest oznakowane wzorcowo.

– Tym samym wyczerpany został wachlarz możliwych do wprowadzenia zmian – twierdzi kierownik referatu ds. organizacji ruchu UM.

Aby zwiększyć bezpieczeństwo w tym rejonie, na wlotach podporządkowanych, czyli na ul. Łukasińskiego zamontowano m.in. wyspowe progi zwalniające, nowego typu odblaskowe znaki stop i lustra drogowe dla pojazdów nadjeżdżających drogą z pierwszeństwem (Reduty Ordona).

Mało tego, na ul. Reduty Ordona obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h, a przed samym skrzyżowaniem wprowadzono „pole wyłączone z ruchu”, które ma wygiąć tor ruchu pojazdów, co teoretycznie powinno skutkować zmniejszeniem prędkości dojazdu.

Nic się więc nie da więcej zrobić?

– Mając na uwadze ostatnie zdarzenie i jego skutki, przeanalizowana zostanie możliwość montażu urządzeń bezpieczeństwa ruchu zapobiegających ewentualnemu wjazdowi pojazdów na teren posesji najbardziej narażonej na zniszczenie – obiecuje nasz rozmówca.

Nasza Czytelniczka będzie spać spokojniej. A kierowcy?… Muszą zwolnić.

Tekst i fot. Leszek WÓJCIK

Kierowco, zwolnij!

Komentarze

Kinga
Codziennie tamtędy jeżdżę i wypadki wynikają tylko i wyłącznie z brawury kierowców i nie przestrzegania przepisów. Skrzyżowanie jest dobrze oznakowane. Noga z gazu i nie będzie problemu.
2018-01-26 08:36:55
xxx
Skrzyżowanie jest proste jak drut. Tylko jak ktoś ma problem z zatrzymaniem się na Stopie to już jego problem a nie organizacji ruchu. Policja powinna tam stanąć i zobaczyć ile ludzi nie zatrzymuje się na stopie. Jest wiele innych miejsc gdzie potrzebna jest sygnalizacja na wczoraj.
2018-01-25 08:35:46
Tomcia
Przecież to jest łatwe skrzyżowanie do pokonania ponieważ wystarczy żeby ten wyjeżdżający gapił się tylko w jedną stronę czy coś nie jedzie ponieważ ulica prostopadła do ulicy Łukasińskiego jest ulicą jednokierunkową. Codziennie tędy jeżdżę i wystarczy nie wymuszać pierwszeństwa. Proste. Jeżeli ktoś nie zna zasad ruchu drogowego to i światła mu nie pomogą. Nie rozumiem trudności tego skrzyżowania ale wiem, że wypadki w tym miejscu są po prostu z brawury.
2018-01-25 08:03:20
wspomnienie
Dawno temu stał tam bardzo solidny słup betonowy, który częściowo brał na siebie co niektórych.. za mojej pamięci rekord dzienny to trzy dzwony, w tym jeden z udziałem jakiejś furgonetki,która wiozła kubły z farbami (stąd ten kolorowy chodnik) @stary człowiek - krawężnik może podbić samochód i może się zdarzyć, ze wleci do pokoju razem z oknami. Po prawej stronie (czyli naprzeciw posesji na zdjęciu) w ogródku rósł modrzew i jakimś cudem został złamany na wysokości metra przez suva, który do tego ogrodu wleciał razem z płotem. @głupie decyzje - wszystko zależy od punktu widzenia, po budowie ronda i świateł na Czorsztyńskiej przejazd w kierunku Czorsztyńska - Wernyhory jest dużo łatwiejszy, a w ogóle artykuł jest o nieco innym skrzyżowaniu. @kierowca bombowca - chyba rzeczywiście zostanie takie wyjście, albo i kozły przeciwczołgowe z demobilu
2018-01-25 07:48:24
big hit
Niech Pan Charęza ustawi sobie krzesełko w miejscu zniszczonego ogrodzenia i czeka spokojnie na rozwój wydarzeń. Może to być nawet podgrzewany fotel i zadaszony.
2018-01-25 07:44:28
.
Jak to nic? postawić kamienne kule na zakreskowanym obszarze i jakieś zapory. Zawsze da się co zrobić, nie należy myśleć jak urzędnicy, że nic się nie da.
2018-01-25 06:29:21
głupie decyzje
zawsze tu była trudność w płynnym przejechaniu tego ronda a wcześniej skrzyżowania, właśnie jak najbardziej kwalifikuje do zamontowania świateł ale na zwykłym skrzyżowaniu, teraz wywalona kasa na przebudowę nic nie dała - mądrale z ZDITM ich pomysły to też bus-pasy.
2018-01-25 00:33:17
kierowca bombowca
wbić stalowe słupy takie barykadowe i tylko miło patrzeć jak auta będą się rozwalać na tym
2018-01-24 20:46:45
reduta
przecież na tym skrzyżowaniu już dawno był wypadek śmiertelny. bardzo mnie drażni ta maniera 'włodarzy': jest dobrze, bo tak. skoro są wypadki to znaczy że wcale nie jest dobrze to skrzyżowanie dobrze oznakowane. nie będzie sygnalizacji bo jest mały ruch..co za idiotyczna argumentacja..
2018-01-24 20:42:56
Stary człowiek a może
Wyrazy współczucia dla tych ludzi bo tam rzeczywiście tragedia wisi w powietrzu.Brak działań przez zaniechanie i odwoływanie się tylko do wyobraźni kierowców to niestety w świetle ludzkiej tragedii prosta droga do prokuratorskich zarzutów jeżeli to owe nieszczęście nastąpi.Rzeczywiście może warto zamontować tam jakiś bufor zderzeniowy-bariery słupki,lub w sposób naturalny podnieść na łuku tego chodnika krawężnik,który przyjmowałby na siebie całą siłę uderzenia aut osobowych i częściowo tych dostawczych do 3.5 T.Zmiana organizacji ruchu polegająca na likwidacji "pierwszeństwie" od strony Reduty Ordona wprowadzi niewyobrażalny chaos właśnie na większe natężenie ruchu od tego z jakim mamy do czynienia na Łukasińskiego.Protest ludzi okolicznych domków,posesji którym kolejka,sznur oczekujących aut,autobusów wpycha do mieszkań spaliny-gwarantowany.
2018-01-24 20:37:20

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu
Pogoda
2
na godz. 06:00
Zobacz prognozę na trzy dni

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
wienbe logo Oderpartnerschaft logo
LESEN SIE MEHR

Filmy

Hardcorowe Serce II

Nekrologi

Sonda

Czy cieszą Cię wiosenne temperatury w styczniu?

 

W Kurierze Szczecińskim
Pierwsza strona
Kup najnowsze lub archiwalne wydanie Kuriera Szczecińskiego w wersji elektronicznej.
Przejdź do eKuriera
Zamieść ogłoszenie w Kurierze Szczecińskim oraz w wersji elektronicznej.
Daj Ogłoszenie