Jest zezwolenie na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina
Jest zezwolenie na realizację Zachodniej Obwodnicy Szczecina
[GALERIA]
Data publikacji: 15 marca 2025 r. 19:38
Ostatnia aktualizacja: 18 marca 2025 r. 14:04
Fot. Dariusz Gorajski
W piątek (14 marca) w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim w Szczecinie wojewoda Adam Rudawski podpisał komplet decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina (ZOS). To kluczowy krok, który umożliwi rozpoczęcie prac budowlanych po zakończeniu trwających przetargów oraz przejęcie nieruchomości znajdujących się na trasie przyszłej drogi.
- Podpisana dziś decyzja to efekt wieloletnich przygotowań i intensywnych prac administracyjnych. To niezwykle istotny krok, który otwiera drogę do rozpoczęcia budowy tej długo oczekiwanej inwestycji - podkreślił wojewoda Adam Rudawski.
Dzięki uzyskanym decyzjom przyszli wykonawcy, którzy zostaną wyłonieni w przetargach, będą mogli przystąpić do pierwszych prac.
Zachodnia Obwodnica Szczecina to nowy fragment drogi ekspresowej S6, który połączy węzeł Kołbaskowo (autostrada A6) z węzłem Goleniów Północ (drogi ekspresowe S3 i S6), tworząc zachodnią obwodnicę miasta. Trasa będzie miała długość 48,9 km i pozwoli skierować ruch tranzytowy poza centrum Szczecina.
Nowa droga znacząco poprawi komunikację w regionie, zmniejszy korki w mieście i ułatwi transport towarów. Szczególnie skorzystają mieszkańcy Polic, którzy obecnie, aby dojechać do Goleniowa, muszą pokonać 58 km przez Szczecin. Po zakończeniu inwestycji dystans skróci się do 23 km, co znacznie usprawni podróże i transport przemysłowy.
Obwodnica stanie się także ważnym elementem układu komunikacyjnego Pomorza Zachodniego, łącząc się z już istniejącymi drogami ekspresowymi.
Jednym z najtrudniejszych i najbardziej wymagających elementów inwestycji będzie tunel pod Odrą, który połączy obie strony rzeki w rejonie Polic. Będzie to najdłuższy tunel drogowy w Polsce – jego długość wyniesie 5 km.
Tunel będzie miał dwunawową konstrukcję, co oznacza, że każda nitka będzie przeznaczona dla jednego kierunku ruchu. Konstrukcja zostanie wykonana w technologii TBM (Tunnel Boring Machine), czyli przy użyciu specjalnej maszyny drążącej tunel pod ziemią.
Średnica tunelu wyniesie 15 metrów, a grubość obudowy 60 cm. Najniższy punkt znajdzie się 51 metrów pod ziemią, a poziom jezdni przebiegać będzie na głębokości 45 metrów.
Dla bezpieczeństwa podróżnych w tunelu powstanie 19 przejść poprzecznych, które w razie sytuacji awaryjnej umożliwią ewakuację do drugiej nitki.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 17 marca 2025 r.
(dg)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@Oj jakie
2025-03-18 14:02:15
A dlaczego masz szpetną mordę? Od ciągłego grymasu zawiści i nienawiści, co serwujesz w swoich wPiSach.
Oj jakie
2025-03-17 18:39:02
zadowolone mordeczki nasze.Służy im władza i skórzane siedzonko w limuzynie! Zazdraszczam tym nierobom.Kilka tysięcy idiotów na wybory i fucha na cztery lata jest ! No,ale trzeba mieć uśmiechniętą mordeczkę , a nie spracowany bieda ryj jak mój.Do lustra nawet nie patrzę ,aby siebie nie wystraszyć!
Edmund
2025-03-17 18:11:27
Ten tunel należy zrobić na tyle wielki żeby oprócz samochodów elektrycznych Morawieckiego,mogły przez niego przejeżdżać (po doprawieniu kół) jego promy.
@szkoda
2025-03-17 17:53:50
Chciałem ci wyjaśnić jak bardzo się mylisz, ale po co powtarzać coś, co już ci ktoś wyjaśnił poniżej. Znając pisowski fanatyzm, i tak nie przyjmiesz tego d wiadomości i dalej będziesz powtarzał swoją propagandę.
cesio
2025-03-17 09:44:59
@tze - pewni eksperci wykonali już niestety studium nieopłacalności SKM dla Tanowa i Dobrej
tze
2025-03-17 08:22:36
Szkoda, że nie dołożono ZOS kolejowej przy okazji, taka szansa na aktywizację terenów Dobrej i Tanowa, a także niebagatelny krok dla sprawnego działania SKM...
Kamil
2025-03-16 23:14:20
Fotki zrobione no to po robocie. Taki mamy klimat.
@Dość
2025-03-16 21:33:42
To dobrze, że nasz minister ze Szczecina zarządza i przyjeżdża a nie jakiś klimczak siłą od pługa oderwany.
Tomisław
2025-03-16 16:58:40
A kiedy ta inwestycja bedzie gotowa?
Dość M
2025-03-16 16:53:01
Pan Dariusz Klimczak, Minister infrastruktury nie mógł przyjechać? Czy On tylko na papierze "zarządza" Ministerstwem? Marchewka w Ministerstwie Infrastruktury odpowiada za gospodarkę morską i żeglugę śródlądową, a nie za inwestycje drogowe.
Heniek
2025-03-16 13:27:47
A jakie są postępy budowy Terminala w Świnoujściu? Jakoś cicho.
Nad morze
2025-03-16 13:21:45
Patrząc na mapę to aż się w głowie nie mieści, że teraz jadąc z Polic nad morze należy przejechać cały Szczecin, a potem jeszcze ten sam odcinek przejechać po drugiej strony Odry, aby dopiero rozpocząć podróż, która zaczyna się na wysokości Polic. Obecnie z Polic do Świnoujścia jest 130 km, a będzie poniżej 100 km, czyli trasa będzie aż o 1/4 krótsza.
@ szkoda
2025-03-16 09:20:42
Abym ci nie przypomniał jak budowano tunel w Świnoujściu i jojo razem ze swoim tetrykiem zlanego grosza nie dali a potem twierdzili że to PiS to sfinansował. Krew ich zalała jak wyszło że duża część unia dołożyła a resztę Świnoujście!!!! Do dziś to im przez kłamliwe usta nie przeszło. A potem wybrali joja do PE i teraz powinni zapytać - po co? Nic tam nie robi dla regionu
@Szkoda
2025-03-16 08:44:05
Bzdury piszesz! urząd marszałkowski rozpoczął już pierwsze prace w 2010 roku. Faktów się nie oszuka. A co do podpinania się pod inwestycje przygotowane przez kogoś innego to mistrzem był właśnie PiS - tunel w Świnoujściu, gdzie nie dołożyli ani złotówki czy terminal LNG, gdzie przyszli na gotowca i nadali jeszcze swoje imię. Obiektywizmu więcej, nie kłamstwa!
Szkoda
2025-03-15 22:54:14
Wszystkie decyzje o realizacji tej inwestycji zapadły za poprzedniej władzy (nie była idealna ale coś dla zachodniopomorskiego robiła)
A ci w kolejce do zdjęć i po ordery za nie swoje zasługi stoją.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.