Jest opinia ws. sprawcy wypadku na pl. Rodła. Niepoczytalny, ale czy bezkarny?
Jest opinia ws. sprawcy wypadku na pl. Rodła. Niepoczytalny, ale czy bezkarny?
Data publikacji: 28 października 2024 r. 14:55
Ostatnia aktualizacja: 01 listopada 2024 r. 21:14
Pierwszego marca mężczyzna wjechał w tłum ludzi na pl. Rodła w Szczecinie. Później spowodował jeszcze wypadek w al. Wyzwolenia. W sumie rannych zostało 20 osób, z których jedna zmarła. Fot. Anna Gniazdowska
Najpierw przyznał się do winy. Potem za linię obrony przyjął niepoczytalność. Skutecznie, jak się okazuje. Do Prokuratury Okręgowej w Szczecinie właśnie dotarła opinia sądowo-psychiatryczna potwierdzająca, że w chwili zdarzenia - czyli w trakcie powodowanej katastrofy w ruchu lądowym, usiłowania zabójstwa wielu osób i ucieczki z miejsca tragedii - nie wiedział, co robi.
Mowa o 33-letnim Grzegorzu Ł., dotychczas identyfikowanym jako sprawca wypadku na pl. Rodła (1 marca br.). Jednak biorąc pod uwagę wnioski biegłych, zawarte w przesłanej prokuraturze opinii sądowo-psychiatrycznej, potwierdzającej jego niepoczytalność... „Nie popełnia przestępstwa, kto, z powodu choroby psychicznej, upośledzenia umysłowego lub innego zakłócenia czynności psychicznych, nie mógł w czasie czynu rozpoznać jego znaczenia lub pokierować swoim postępowaniem" - jak wskazuje Kodeks Karny (Art. 31).
- Wyniki sądowo-psychiatrycznej obserwacji przeprowadzonej przez dwóch biegłych psychiatrów oraz psychologa potwierdzają, że w chwili tragicznego zdarzenia podejrzany był całkowicie niepoczytalny, tzn. miał zniesioną zdolność rozpoznania znaczenia swojego zachowania i pokierowania swoim postępowaniem - na pytania „Kuriera" odpowiada adw. Patryk Zbroja, obrońca podejrzanego. - W konsekwencji - opinia biegłych jednoznacznie wyklucza możliwość przypisania mu winy za popełniony czyn. W takim wypadku prokuratura powinna skierować do sądu wniosek o umorzenie postępowania karnego oraz orzeczenie środka zabezpieczającego w postaci pobytu w zamkniętym zakładzie psychiatrycznym. Takie rozwiązanie zapewni podejrzanemu odpowiednie leczenie, a jednocześnie zagwarantuje społeczeństwu bezpieczeństwo przed ewentualnymi, dalszymi skutkami jego choroby.
- Niepoczytalny, ale w żadnym razie nie bezkarny - dodaje prokurator Łukasz Błogowski, rzecznik prasowy prokuratury Okręgowej w Szczecinie. - Na tym etapie postępowania prokurator będzie weryfikował opinię sądowo-psychiatryczną, przekazaną przez biegłych: czy jest pełna, konsekwentna, rzetelna, czy odpowiada na wszystkie pytania. Oczekuje również na kolejne opinie biegłych, tym razem z zakresu medycyny sądowej. Jedna ma dotyczyć sekcji zwłok osoby, która zmarła w szpitalu, a była ranna w wypadku na pl. Rodła. Kolejne opinie mają wskazać rodzaj, charakter oraz patomechanizm, jak i kwalifikację prawną obrażeń odniesionych przez pozostałych pokrzywdzonych. Dopiero po ich uzyskaniu będzie mógł zamknąć śledztwo i do sądu skierować wniosek o umorzenie postępowania oraz zastosowanie środków zabezpieczających wobec podejrzanego.
Polskie prawo przewiduje cztery rodzaje środków zabezpieczających: elektroniczną kontrolę pobytu, terapię, terapię uzależnień oraz pobyt w zakładzie psychiatrycznym. Jaki powinien zostać zastosowany w tym przypadku, wskazują wnioski opinii sądowo-psychiatrycznej.
Więcej na ten temat w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 29.10.2024 r.
Arleta NALEWAJKO
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
@@@@@@@@poczytalny
2024-11-01 20:38:13
tytuły się kupuje, psychologia to nie jest nauka, jeszcze nigdy nie udowodnioni żadnej teorii psychologicznej, już dawno nie wierzę w niekwestionowane autorytety sprzedające się za kasę. i co ja teraz zrobię jak ty się nie chcesz ze mną bawić?
@@@@@@@poczytalny
2024-10-31 12:58:25
Aha, czyli jednak jesteś jednym z tych, co wszelkie rozumy pozjadali i uważasz że tylko ty masz rację, nikt inny, niezależnie jak utytułowany by nie był. Żyj sobie dalej w swoim świecie, ale ja się już nie będę z tobą bawić
@@@@@@poczytalny
2024-10-30 19:13:51
haha, chodzi ci o tę paranaukę która opieta się wyłącznie na ułomnych interpretacjach rodem z sennika egipskiego? papier jrst cierpliwy i przyjmie każdą vzdury a tytuły naukowe... pracowałem na uczelni zmartwię cię, większość tytularzy nie ma nic wartościowego w dorobku zresztą nie bez powodu polska nauka i uczelnie są na tak niskich pozycjach w międzynarodowych rankingach... zresztą psychologia neguje empiryczne wyniki nauk ścisłych więc nie dziwi niepoczytalność... za ile? wiesz?
do synek
2024-10-29 23:49:13
A może to był twój synek tylko wstydzisz się przyznać ?
do Czyżby
2024-10-29 23:43:07
Czyżby ciebie przypadkiem bocian w kapuście znalazł jak leciał do gniazda ? A może ty jesteś z drużyny Sławka, specjalisty od opiłowywania katolików ? Merytoryka wypowiedzi i upadek moralności godny rynsztoku.
@@@@@poczytalny
2024-10-29 20:07:00
Oczywiście! Rozumiem ze masz dyplom z psychologii i podważasz opinię zarówno biegłych, jak i profesorów psychiatrii i psychologii, którzy współtworzyli i opiniowali te przepisy. No tak, zawsze jakiś anonim w internecie wie lepiej niż specjaliści. Na tym możemy zakończyć tę jałową dyskusję.
@@@@poczytalny
2024-10-29 18:42:20
ja nic nie mylę, używając twojego przykładu, poczytalności zasadza się na wyborze kamienia a nie psiego łajna. Jeśli ktoś przejeżdża bezkolizyjnie ileś skrzyżowań i jednocześnie jest świadomy że ma problem z głową to jest poczytalny i godzi się z potencjalnymi efektami napadu psychotycznego więc linia obrony upada.
@@@poczytalny
2024-10-29 14:13:49
Nie. Ty wciąż mylisz niepoczytalność z głupotą. Nie rozumiesz istoty tematu. Człowiek niepoczytalny, to nie idiota nie wiedzący co robi. Nie na tym polega niepoczytalność. Nawet geniusze mogą być w przypływie chwili niepoczytalni. Osoba niepoczytalna wie jak wykonuje się nawet skomplikowane czynności, nie rozumie tylko dlaczego to robi i nie potrafi zapanować nad emocjami, które każą jej robić głupie rzeczy.
@synek
2024-10-29 12:56:51
Nastepny geniusz intelektualny sie wypowiedział.A ty czyim synkiem jestes ?Pochwal się bo po twoim wpisie śmiem wątpić ze to byl facet. Pusc wodze fantazji i udziel sobie odpowiedzi sam.
Hieronim z Sadkowa
2024-10-29 12:46:50
A w rozmowach z adwokatem nagle już jest poczytalny i na rozprawach sądowych? Ta niepoczytalność jakaś taka bezobjawowa. Na co jeszcze polskie sądy czekają? Aż zamorduje w wodzie swoich fantazji następne osoby? Sędzia nie boi się, że będzie tam jego rodzina? Odizolować typa na stałe, nawyczyniał już wystarczająco...
synek
2024-10-29 12:02:00
Pewnie syn jakiegoś księdza, za 5 lat wyjdzie wyleczony
Psyyhe
2024-10-29 09:49:57
Dlaczego niepoczytalny człowiek miał prawo jazdy?!!! Co za bur...el!!!!?
Alicja
2024-10-29 08:14:47
Czyli w Polsce można zabijać ludzi a potem robić z siebie niepoczytalnego? No brawo, chory kraj. Ciekawa jestem jakiej on jest naprawdę narodowości albo czyim jest synem...nie wierzę, że był motorniczym, ponieważ jako niepoczytalnemu chyba lekarz nie wydałby świadectwa zdrowia do prowadzenia tramwaju...
shl
2024-10-29 07:25:57
czyżby, niestety, gdzie jeszcze "publikujesz" ty zboczeńcu?
@@Czyżby
2024-10-29 07:15:36
Przecież powszechnie wiadomo, że to był gorliwy katolik i działał pod wpływem religijnego uniesienia.
J.
2024-10-29 02:29:48
Z PO? Czy znajomy króliczka? Oby sukinsyn nigdy spokoju nie zaznał.
@Czyżby
2024-10-28 23:29:22
Zapytaj się go czy był katolikiem može ci powie. Czy to ważne kim był , fakt jest taki że wjechał w niewinnych ludzi.
@@Czyzby
2024-10-28 23:25:08
nie denerwuj się, to stara taktyka żydokomuny przypisywać katolikom wszystko co najgorsze, sami w to nie wierzą ale może ktoś się wkutzy...
@@poczytalny
2024-10-28 22:29:51
to nie jest niepoczytalność tylko działanie emocjonalne ale dlatego używa się narzędzia bo jest się poczytalnym - gdyby był niepoczytalny to zamiast kamienia wziąłby np psie łajno...
@Czyzby
2024-10-28 21:56:35
Ty lewacka szumowino skad takie skojarzenie? Dlaczego katolik a nie ateista,komunista,a może to byl gościu wychowany w ideologi robta co chceta. Nie wypisuj glupot bo się totalnie kompromitujesz i ośmieszasz. Wydarzyła się ogromna tragedia a ty zerujesz na ludzkiej krzywdzie i uprawiasz swoją brudna politykę. Odraza i obrzydzenie bierze. A może ty piszesz z Moskwy lub Mińska a może z Berlina? .
Tak
2024-10-28 21:15:17
Tak - bezkarny, bo jedyną karą za taki wypadek jest dożywocie lub kara śmierci.
szewc
2024-10-28 20:44:53
Spoko, spoko! Jak chce grać tą kartą i być niepoczytalny by sprawę umorzyć, to natychmiast należy typa ubezwłasnowolnić, zlicytować jego majątek na poczet ofiar i skazać na dożywocie w zakładzie psychiatrycznym zamkniętym. I do widzenia! Jego czas w normalnym świecie się skończył. Nie ma miejsca w społeczeństwie na psychopatów, którzy może biorą leki, a może nie biorą. Wszystko inne będzie cynicznym napluciem rodzinom ofiar w twarz. Ba! Nie tylko rodzinom ofiar, ale wszystkim innym obywatelom.
Czyżby
2024-10-28 20:35:06
Kolejny bezkarny katolik?
@poczytalny
2024-10-28 19:20:14
Niepoczytalny, to nie to samo co niedorozwinięty. Nie masz pojęcia o zdrowiu psychicznym, to się nie wypowiadaj! Przykładowo, często w bójce zdarza się ze ktoś uderzy drugiego ciężkim przedmiotem, co spowoduje zgon. W takich sprawach sąd często przyjmuje chwilową niepoczytalność jako okoliczność łagodzącą. Bo przecież nie było intencją walczącego zabicie przeciwnika, ale pod wpływem emocji nie zastanawiała się nad tym co robi, tylko złapał co miał pod ręką. To jest chwilowa niepoczytalność.
@max
2024-10-28 19:07:11
A gdzie mają być? Kto wydał dyspozycję, żeby w przypadku obywateli ze wschodu nie pisać o narodowości? I w ten sposób się właśnie szczuje na obywateli ze wschodu. Bo skoro nie jest podane, każdy wie kto. Radą na brak szczucia jest podawanie narodowości do publicznej wiadomości.
Max
2024-10-28 18:58:23
A gdzie ci co szczuli że to obywatel zza wschodu ?!
Na luzie
2024-10-28 17:37:25
Wyrok: Terapia wolnościowa plus witaminy.
aaa
2024-10-28 17:22:01
A kogo to obchodzi, że niepoczytalny? Normalnie do pierdla do końca życia i tyle.
Edek
2024-10-28 16:51:21
Ha,ha,ha jak byl niepoczytalny to powinien przebywać na szpitalnym oddziale zamkniętym a nie za kółkiem pojazdu. Typowy manipulant.Musi mieć mocne plecy. Dla mnie winny i do paki do konca swoich dni bo jest niepoczytalny i nie może funkcjonować w normalnym spoleczenstwie.Wyrazy współczucia dla wszystkich poszkodowanych w tej zbrodni i ich bliskich .
poczytalny
2024-10-28 16:44:42
poczytalny, co do tego nie ma wątpliwości, zdolny był do wykonywania szeregu złożonych i współzależnych czynnosciach, jakby był niepoczytalny to jeździłby w kółko na pierwszym biegu aż do zgaszenia silnika...
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.