W pierwszym tygodniu obowiązywania pakietu przewozowego, pozwalającego na monitorowanie obrotu towarami wrażliwymi (paliwa płynne, skażony alkohol i susz tytoniowy), tj. 18-25 kwietnia, zachodniopomorska Służba Celno-Skarbowa dokonała 534 kontroli. Prowadziła je w trzech stałych oraz 32 w mobilnych punktach. Niewywiązywania się z cyfrowej rejestracji przewozu towarów w tym czasie nie było. Kary finansowe za naruszenie nowych przepisów będą nakładane dopiero od 1 maja.
System monitorowania drogowego przewozu towarów ma służyć do walki z nieuczciwymi firmami, które nielegalnie handlują towarami wrażliwymi lub wyłudzają VAT. Jak funkcjonuje i na czym polega, zachodniopomorska Krajowa Administracja Skarbowa pokazała dziennikarzom w stałym punkcie kontroli na przejściu granicznym w Kołbaskowie. W briefingu uczestniczyli zastępca dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Szczecinie – Robert Hołubasz i podkomisarz Robert Banaś, kierownik działu realizacji służby dyżurnej Zachodniopomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Szczecinie.
– Na przejściu granicznym Kołbaskowo dziennie kontrolowanych jest od kilkunastu do kilkudziesięciu ciężarówek. Odbywa się to na bieżąco, bez niepotrzebnych przestojów. Nie zaobserwowaliśmy nieprawidłowości związanych z brakiem rejestracji w systemie SENT (cyfrowy rejestr przewozu towarów - mag) – poinformował podkom. Robert Banaś.
W całym kraju w SENT zarejestrowano kilkadziesiąt tysięcy przewozów, co w odniesieniu do liczby ciężarówek jeżdżących po polskich drogach, jest niewielkim ułamkiem.
– Jedna cysterna to ok. 30 tysięcy litrów paliwa, a strata Skarbu Państwa z tytułu niezapłaconych podatków to prawie 60 tysięcy złotych. Zatem bez tego systemu straty budżetowe, a zatem i obywateli, mogłyby być bardzo duże – dodał Robert Hołubasz.
(mag)
Fot. arch.