Skromny krąg firm zainteresowanych przebudową odcinka ul. Jagiellońskiej w Szczecinie - jej odcinka od pl. Ludwika Zamenhofa do al. Wojska Polskiego. W przetargu na wykonanie robót, ogłoszonym przez Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego, w którym termin składania ofert był aż pięciokrotnie zmieniany, ostatecznie swoje oferty złożyły tylko dwie spółki i to obie z cenami znacznie przekraczającymi założony na ten cel pułap wydatków.
W miniony piątek nastąpiło otwarcie ofert na roboty budowlane. Eurovia Polska S.A skalkulowała swoje usługi na 5 998 815,94 zł brutto, proponując przy tym 72-miesięczny okres rękojmi i karę umowną w wysokości 0,7 proc. sumy za każdy dzień opóźnienia. Natomiast Elbud Sp. c. Jarosław Sajewicz, Elżbieta Tomasiak w swojej ofercie podała kwotę 6 054 646,87 zł brutto, przy zobowiązaniu się do udzielenia rękojmi na 60 miesięcy i ewentualnie zapłaty kary umownej w wysokości 0,3 proc. wartości zlecenia za każdy dzień opóźnienia w stosunku do ustalonego terminu wykonania zadania.
Obie zaproponowane przez oferentów kwoty przewyższają po kilkaset tysięcy kwotę, jaką ZDiTM postanowił przeznaczyć na sfinansowanie tego zamówienia. ZDiTM zamierza przeznaczyć na tę inwestycję 5 202 177 zł 37 gr, a zakładany termin jej realizacji wyznaczył na 4 miesiące od daty przekazania placu budowy.
- Trwa analiza możliwości finansowych jednostki - poinformowała Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje przebudowę jezdni, chodników, wykonanie elementów małej architektury, w tym fontanny na placu Zamenhofa (zamiast rozebranej w zeszłym roku Frygi), przebudowę sieci kanalizacji deszczowej i wodociągowej, budowę oświetlenia oraz usunięcie tzw. kolizji z istniejącą infrastrukturą. W ulicy Jagiellońskiej mają być: nowa konstrukcja jezdni z kostki kamiennej, nowe chodniki z dużych płyt granitowych. Po przebudowie ma być wprowadzona tam strefa z dopuszczalną prędkością jazdy do 30 km/h i możliwością przekraczania jezdni przez pieszych w dowolnym miejscu. Przebudowana zostanie jezdnia w rejonie skrzyżowań oraz w rejonie „sugerowanych” przejść dla pieszych.
Miejsca do parkowania zaprojektowane zostały po jednej stronie jezdni, jako zatoki postojowe do parkowania prostopadłego, a z drugiej strony do parkowania równoległego. W miejscach narażonych na nieprzepisowe parkowanie mają pojawić się słupki zabezpieczające.
Przez pl. Zamenhofa jezdnia zostanie poprowadzona łukowo, okalając obszerny deptak jako przedłużenie tego od strony ul. ks. Bogusława X. W obrębie nowego deptaka pojawią się miejsca do rekreacji – ławki i donice z zielenią, ustawione eliptycznie wokół niewielkiej fontanny w postaci podziemnej betonowej niecki przykrytej płytami kamiennymi (nawierzchnia). Efekt wizualny pierwszego obrazu wodnego tworzyć ma centralnie umieszczona dysza wieloobrazowa z bijącą wodą na wysokość do 3 m. Z podświetleniem w postaci 4 reflektorów ze światłem ledowym. Dodatkowo zamontowane zostaną 24 dysze strumieniowe bijące wodą na wysokość do 1,5 m, umieszczone na planie koła, doświetlane 24 reflektorami ze światłem ledowym.
Przyszły wykonawca, o ile taki zostanie wybrany, wykona inwestycję na podstawie gotowego już do realizacji projektu, łącznie z tymczasową organizacją ruchu na czas przebudowy. Dokumentację na zlecenie ZDiTM sporządziła Pracownia Projektowa Maciej Sochanowski. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: Ulica Jagiellońska od pl. Ludwika Zamenhofa do al. Wojska Polskiego w oczekiwaniu na przebudowę.