W Szczecinie jest zarejestrowanych zaledwie 115 aut elektrycznych. To zadziwiająco mało. Jak na miasto, w którym niemal na każdego mieszkańca statystycznie przypada jeden samochód osobowy, a w konfrontacji z trwającym kryzysem klimatycznym. Magistrat przyczynę tego stanu upatruje w słabo rozbudowanej sieci ogólnodostępnych stacji ładowania. Chce ją powiększyć, a pomysł ten poddaje konsultacjom społecznym: w trybie online.
Obecnie na terenie Szczecina funkcjonuje 25 punktów w ogólnodostępnych stacjach ładowania pojazdów elektrycznych. Oprócz trzech miejskich - przy ul. Felczaka (magistrat), ul. Tetmajera oraz przy ul. Klonowica (siedziba ZDiTM oraz spółek przewozowych), są to głównie obiekty prywatne - zlokalizowane m.in. przy ul. Golisza (market budowlany oraz siedziba ZWiK), galeriach handlowych (Gryf, Kaskada, Makro), targowisku Manhattan (ul. Staszica) i przy "Fabryce" (ul. Krasińskiego).
- Elektromobilność znajduje się na początku swej drogi jeśli chodzi o popularność. Nie może obecnie konkurować z transportem tradycyjnym pod względem liczby miejsc, w których możliwe byłoby uzupełnienie potrzebnej dla samochodu energii. Obawa o dostęp do odpowiedniego punktu zasilania, szczególnie poza warunkami domowymi zabudowy jednorodzinnej, a także w czasie dłuższych podróży, zniechęca potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych, a ograniczony popyt nie pozwala branży na rozwój. Dlatego też rozbudowa sieci ogólnodostępnych stacji ładowania jest najważniejszym warunkiem, aby spopularyzować technologię bezemisyjnych pojazdów elektrycznych - diagnozuje raport szczecińskiego magistratu.
Do konsultacji społecznych (online) przedstawiając projekt planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania w Szczecinie, jakie mają powstać do końca bieżącego roku.
- Powinno powstać 185 nowych punktów ładowania. Tym samym łączna liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych powinna osiągnąć co najmniej 210 do końca 2020 r. - jak czytamy w owym planie.
Prywatni inwestorzy planują budowę większości z nich - 101 punktów. Natomiast UM przedstawia projekt z planowanymi 84 nowymi lokalizacjami dla miejskich stacji ładowania. Wśród których proponuje m.in. Arkonkę, Bramę Portową, pl. Dziecka, ul. 1 Maja, Chopina, Kazimierza Królewicza, Derdowskiego, Emilii Gierczak, cmentarz przy ul. Goleniowskiej, ul. Hrubieszowską, Ku Słońcu, Mickiewicza, Jagiellońską, al. Wojska Polskiego, os. Kasztanowe, ul. Przyszłości i Struga.
- Sporządzając plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania w Gminie Miasto Szczecin, brano przede wszystkim pod uwagę praktyczność rozwiązań i ich lokalizację. Rozmieszczenie stacji optymalizowano tak, aby użytkowanie było z jednej strony jak najłatwiejsze, z drugiej zaś dostępne dla mieszkańców Szczecina, popularyzując tym samym elektromobilność - tłumaczy magistrat.
Natomiast wiceprezydent Michał Przepiera dodaje:
"Lokalizacja poszczególnych stacji została przeanalizowana i wytypowana w oparciu o dostępne nieruchomości, istniejącą infrastrukturę elektroenergetyczną oraz wstępne opinie z zakresu bezpieczeństwa i organizacji ruchu do poszczególnych lokalizacji. Zależy nam na takim rozwinięciu infrastruktury, aby kierowcy mogli użytkować auta elektryczne z taką łatwością, jak obecnie samochody z silnikami spalinowymi".
Na uwagi mieszkańców dotyczące projektu planu budowy ogólnodostępnych stacji ładowania w naszym mieście magistrat czeka do 20 kwietnia 2020 r. To forma konsultacji społecznych, zarządzonych przez Prezydenta Szczecina.
- Zapoznaj się z planem, poznaj harmonogram prac i wyraź swoją opinię. Uwagi należy dostarczać w formie elektronicznej poprzez przesłanie formularza konsultacyjnego na adres: lkosmala@um.szczecin.pl - przypomina Centrum Informacji Miasta, jednocześnie zachęcając: "Decyduj online. Czekamy na Twój głos!" ©℗
A. NALEWAJKO
Fot. Mirosław WINCONEK
Na zdjęciu: W obliczu kryzysu klimatycznego świat poszukuje alternatywnych źródeł energii, a przemysł samochodowy żegna się z paliwami kopalnymi na rzecz bezemisyjnych, ekologicznych rozwiązań. Tymczasem w Szczecinie funkcjonują zaledwie trzy miejskie - oprócz 22 prywatnych - stałe stacje ładowania samochodów elektrycznych. Magistrat chce tę liczbę zwiększyć. W konsultacji z mieszkańcami.