Wiadomo w końcu, za ile i od kogo władze Szczecina kupią pierwsze autobusy miejskie z napędem elektrycznym. Po dwóch miesiącach namysłu i szukania dodatkowych funduszy na tę inwestycję w tabor wreszcie jest rozstrzygnięcie. Ich dostawcą w liczbie jedenastu pojazdów ma być konsorcjum Ursus Bus za kwotę 38 289 900 zł. Zakup wraz z dostawą – według zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia – miałby być sfinalizowany do końca lutego 2020 roku. A z kasy miasta trzeba będzie wydać znacznie więcej, niż przewidywały wcześniejsze magistrackie kalkulacje.
Wybór zresztą, gdy chodzi o oferty producentów, dokonany został z krótkiej listy, bo oprócz Konsorcjum Ursus Bus (tworzą je jako lider pełnomocnik lubelski Ursus Bus SA oraz Przedsiębiorstwo Filialne „Zakład samochodowy nr 1” Publiczna Spółka Akcyjna „Kompania Samochodowa Bogdan Motors” – spółka prawa ukraińskiego z Łucka) do przetargu stanął jeszcze tylko Solaris Bus&Coach SA z podpoznańskiego Bolechowa. Ten zaproponował dostawę za jeszcze więcej, bo aż 49 384 500 zł.
Tymczasem na sfinansowanie zakupu 11 jednoczłonowych autobusów elektrycznych urzędnicy magistratu zamierzali przeznaczyć nie więcej niż 33 450 000 zł brutto. Jakie autobusy postanowili zakupić? Chodzi o pojazdy 3-drzwiowe z częścią o niskiej podłodze, o długości 11,8-12,5 m, które mogą przewozić jednorazowo minimum 75 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Z elektroniczną informacją pasażerską, automatycznym systemem zapowiedzi, monitoringiem i klimatyzacją.
Zakładane rozwiązania napędu to zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Ilość zmagazynowanej w pojeździe energii powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasileniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 90 km bez doładowywania urządzeń magazynu energii w temperaturach przez cały rok.
Dostawa dofinansowana zostanie środkami unijnymi z puli Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 na zrównoważoną multimodalną mobilność miejską i działania adaptacyjne łagodzące zmiany klimatu w rejonie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (kwota 5,7 mln zł) oraz przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z programu pn. System Zielonych Inwestycji (GIS – Green Investment Scheme) GEPARD na bezemisyjny transport publiczny, którego celem jest ograniczenie zanieczyszczeń powietrza kwotą 6 mln zł.
Nowe elektrobusy trafić mają w komplecie - podobnie jak zakupione i wprowadzane obecnie na trasy autobusy z napędem hybrydowym w liczbie 16 - do Szczecińskiego Przedsiębiorstwo Autobusowego Klonowica. Według informacji, jaką przekazał Piotr Zieliński z Centrum Informacji Miasta UM Szczecin, termin realizacji zamówienia to I kwartał 2020 roku. ©℗
Mirosław WINCONEK
Fot.: Ryszard BAŃKA
Na zdjęciu: jeden z modeli autobusów z napędem elektrycznym Ursusa testowanych na ulicach Szczecinka ponad dwa lata temu.